چرا سرعت اینترنت کاربران ایرانی افزایش نیافت؟

سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
هر چند که این روزها زیرساخت‌های اینترنتی کشور افزایش پیدا کرده است، هنوز هم کاربران ایرانی از سرعت اینترنت خود ناراضی هستند و در برخی مواقع افزایش نیافتن سرعت اینترنت، کاربران را کلافه می‌کند. اما به راستی چرا سرعت اینترنت کاربران ایرانی افزایش نیافته است؟ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

سرعت دسترسی به اینترنت در ایران همیشه موضوعی بوده که کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به آن اعتراض کرده‌اند. در این میان اعتراض‌های زیادی به صورت مستقیم در صفحات اجتماعی مسئولان به ویژه صفحات حسن روحانی رئیس جمهوری و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده‌ است.

در این میان بارها وزیر ارتباطات به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آن پاسخ داده است که برخی مواقع این سخنان از دید مردم دور مانده و در رسانه‌ها منعکس نشده‌است.

سال ۹۳ آغاز فصلی نو در اینترنت ایران

هر چند دولت‌های قبلی نیز تلاش‌هایی برای توسعه اینترنت داشتند اما توسعه سرعت اینترنت در داخل و خارج از کشور در دولت یازدهم جدی‌تر گرفته شد تا حدی که سال ۹۳ را می‌توانیم شروع دوره جدید اینترنت ایران دانست؛ زیرا در این سال اینترنت موبایل در ایران رشد حیرت انگیزی کرد و اینترنت نسل سوم و چهارم بنا به تصمیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دو اپراتور سراسری موبایل ایران راه اندازی شد.

آزادسازی فناوری

البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پا را فراتر گذاشت و در پروانه‌ی جدید این اپراتورها قید محدودیت فناوری را زد؛ بدین ترتیب با تجاری شدن فناوری 5G در دنیا طی سال‌های آینده، اپراتورهای ایرانی می‌توانند بدون دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به راحتی و هم‌زمان با اپراتورهای‌موبایل در دنیا نسبت به ارائه فناوری نسل پنجم شبکه‌های موبایل به کاربران خود اقدام کنند.

افزایش پهنای باند

پهنای باند کشور در دو سال و نیمی که از فعالیت محمود واعظی و همکارانش در وزارت ارتباطات دولت یازدهم می‌گذرد بنا به اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۶۲۰ گیگابیت بر ثانیه در پایان کار دولت دهم به حدود ۳ ترابیت بر ثانیه(حدود ۳ هزار گیگابیت بر ثانیه) رسیده است؛ بدین صورت که پهنای باند بین‌الملل از ۷۲ گیگابیت بر ثانیه به حدود ۲۳۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده و پهنای باند داخلی نیزکه ۵۵۰ گیگابیت بر ثانیه بوده، حدوداً ۲هزار و ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه شده است. البته تا پایان سال مجموع ظرفیت پهنای باند بین‌‌الملل و داخلی به ۴ ترابیت بر ثانیه می‌رسد. اما با وجود افزایش ۵ برابری تا کنون چرا سرعت اینترنت کاربران ایرانی افزایش نیافته است و هنوز کاربران ایرانی از سرعت و کیفیت اینترنت خود می‌نالند؟

چرا سرعت اینترنت کاربران ایرانی افزایش نیافته است؟

توسعه پهنای باند به دو صورت امکان پذیر است؛ توسعه کمی و کیفی دو بال اصلی گسترش و ارتقای شبکه و پهنای باند است. هر چند باید به توسعه کیفی شبکه و پهنای باند توجه کرد و در این راه گام برداشت اما به دلیل کمبودهای ارتقای کیفی در کشور و ضریب نفوذ پایین آن، وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات با همفکری دولت تصمیم به توجه بیشتر به ارتقای کمی اینترنت کشور کشیدند. محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد اعلام می‌کند:«ما باید بین استفاده همان تعداد ۳ تا ۴ میلیون کاربر ایرانی یا اجازه فعالیت به دیگر کاربران اینترنت، یکی را به عنوان هدف مشخص می‌کردیم. ما روش دوم را انتخاب کردیم. به همین خاطر تعداد کاربران ایرانی که در ابتدای دولت نهم به ۳ تا ۴ میلیون می‌رسید، امروز به ۲۹ میلیون نفر رسیده و این یعنی کاربران فعلی ما ۸ برابر آن زمان شده است.»

محمود واعظی با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساخت‌ها و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، گفت:

قصد داریم با فعال کردن کامل شبکه ملی اطلاعات پهنای باند داخل را افزایش دهیم. بنا به تصمیمات گرفته شده قرار است به میزان ۲۰ درصد افزایش پهنای باند داخلی و ۸۰ درصد افزایش پهنای باند بین‌المللی داشته باشیم. امیدوارم هر چه زودتر انتظارات مردم از اینترنت که برای ما نیز بسیار مهم است، تحقق پیدا کند.

در همین راستا وزارت ارتباطات پروژه‌‌های زیادی برای افزایش تعداد کاربر و میزان پهنای باند در نظر گرفته است که یک نمونه از آن اینترنت رسانی به روستاهاست. دسترسی به اینترنت در سراسر کشور یکی از شاخصه‌های عدالت در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بنا به وعده‌های وزیر و مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است تا پایان دولت یازدهم همه روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات