بر اساس نقشه‌ی راه مدیاتک Helio X20 در سه ماه‌ی اول امسال از راه خواهد رسید

سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
مدیاتک یکی از بازیگران بزرگ در عرصه‌ی تولید پردازنده‌های ارزان قیمت و اقتصادی به شمار می‌رود. این شرکت به تازگی نقشه‌ی راه مختصری را اعلام کرده که حاوی اطلاعات مهمی است. با زومیت همراه باشید تا نگاهی به این اطلاعات بیاندازیم.
تبلیغات

مدیاتک یکی از تولیدکنندگان بزرگ پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به شمار می‌رود که بعد از ساخت پردازنده‌های ارزان برای تبلت‌ها وارد عرصه‌ی تولید چیپ‌‌های گوشی نیز شد. یکی از دلایل اصلی بقای مدیاتک در بازار بی رحم تولید پردازنده‌های موبایل قیمت‌ پایین محصولات این شرکت نسبت به محصولات کوالکام است. در یک و نیم سال گذشته این شرکت محصولات قابل توجهی را معرفی و عرضه کرده است؛ اولین پردازنده ۸ هسته‌ای مخصوص موبایل که توسط مدیاتک ساخته شد و پردازنده‌ی ده هسته‌ای Helio X20 را می‌توان از محصولات مطرح این شرکت دانست. محصولات این شرکت در حال گران‌تر شدن هستند و این مساله باعث می‌شود که مدیاتک وارد میدان رقابتی جدید شود، میدانی که مدیاتک را در رقابتی مستقیم با بزرگانی چون کوالکام، سامسونگ و انویدیا قرار می‌دهد.

نقشه راه مدیاتک

امروز مدیاتک گزارش مختصری از فعالیتش در چهار ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۵ و محصولات تحت توسعه‌اش ارائه داده است. طبق این اطلاعات مدیاتک در چهار ماهه‌ی آخر ۲۰۱۵ درآمدی معادل ۶۱.۷ میلیارد دلار تایوان (معادل ۱.۸۴ میلیارد دلار آمریکا) داشته است از این میزان ۴.۱۸ میلیارد (۱۲۵ میلیون دلار آمریکا) آن سود بوده است که ۶۰ درصد نسب به مدت مشابه سال ۲۰۱۴ کاهش داشته است. یکی از دلایل اصلی این کاهش را می‌توان رقابتی‌تر شدن عرصه‌ی تولید پردازنده‌های موبایل دانست به طوری که اشتباهات کوچک نیز شرکت‌های خریدار را از تولیدکنندگان دور می‌کنند.

یکی از نکات جالب نقشه‌ی راه مدیاتک از راه رسیدن Helio X20 در سه ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۶ است. مدیاتک برای این پردازنده سه کلاستری از ۱۰ هسته استفاده کرده است. پشتیبانی از صفحه‌نمایش‌‌ با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ در کنار قدرت پردازشی لازم برای فیلم‌برداری 4K (پشتیبانی از دوربین‌‌های ۲۵ مگاپیکسلی) از دیگر مواردی است که Helio X20 را به محصولی شاخص از جانب مدیاتک مبدل ساخته است. شاید ۲۰ نانومتری بودن این پردازنده در برابر رقبای بزرگی چون سامسونگ و کوالکام قابل دفاع نباشد ولی باید تا استفاده‌ شدن Helio X20‌ روی گوشی‌ها و بررسی عملکرد آن صبر کرد.

نقشه راه مدیاتک ۲۰۱۶

مدیاتک همچنین از عرضه‌ی دو محصول رده پایین‌تر MT6750 و MT6737 در سال ۲۰۱۶ خبر داده است. به علاوه این شرکت اطلاعاتی در مورد پردازنده‌ی میان‌رده‌ی قدرتمند خود با نام Helio P20 داده است. Helio P20 از هشت هسته‌ی ARM Cortex-A53 بهره می‌برد که فرکانس آن‌ها روی ۲.۳ گیگاهرتز تنظیم شده است. این پردازنده با فناوری ۱۶ نانومتری خود از نظر مصرف انرژی، حرارت تولیدی و عملکرد نسبت به میان‌رده‌های سطح بالای کنونی مدیاتک پیشرفت‌هایی داشته است. مدیاتک معتقد است در Helio P20 شاهد بهبود ۱۵ درصدی در عملکرد پردازنده خواهیم بود، همچنین واحد گرافیکی این پردازنده ۵۰ درصد بهتر از نسخه‌های فعلی شده است. Helio P20 از صفحه‌نمایش‌های فول اچ‌دی پشتیبانی می‌کند و مشکلی با سنسورهای دوربین ۲۴ مگاپیکسلی نخواهد داشت. یکی از بهبودهای مهم این عضو جدید کاهش ۲۵ درصدی مصرف انرژی نسبت به نسخه‌های کنونی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات