سیر نزولی بازار تبلت برای پنجمین فصل پی‌درپی

درحالی‌که بازار جهانی گوشی هوشمند باوجود فراز و فرودهای ظاهری، بر اساس آمار و ارقام به رشد و سوددهی خود ادامه می‌دهد، کاهش فروش تبلت با روندی بی‌وقفه ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک تغییری در این سیر نزولی مشاهده شود. با زومیت همراه باشید.

 بر اساس آخرین اطلاعات منتشرشده توسط IDC (موسسه‌ی اطلاعات بین‌المللی) که در زمینه‌ی تجزیه‌ و تحلیل بازار فعالیت می‌کند، بازار تبلت در آخرین فصل سال ۲۰۱۵، نسبت به دوره‌ی مشابه در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۳ درصد افت داشته است. این روند نزولی که در تمام طول سال ۲۰۱۵ ادامه داشت، از زمان ظهور این شاخه از گجت‌های هوشمند در اوایل هزاره‌ی سوم بی‌سابقه است. البته باوجود کاهش استقبال از تبلت، فروش ۸.۱ میلیون دستگاه لپ‌تاپ قابل‌تبدیل به تبلت در سال گذشته را می‌توان کور سوی امیدی برای این بازار و شانسی برای بقای آن دانست.

شرکت‌های اپل و سامسونگ هنوز پیشتازی خود در بازار را حفظ کرده‌اند ولی در صورت صحیح بودن گزارش IDC، آن‌ها نیز با افت فاحشی در فروش تبلت روبرو شده‌اند. در فهرست منتشر شده توسط IDC، نام لنووو، ایسوس و هواوی در رده‌های بعدی فروشنده‌های برتر تبلت در سال ۲۰۱۵ به چشم می‌خورد. بر اساس گزارش‌های فصلی این شرکت از وضعیت بازار تبلت، در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵، بازار جهانی تبلت در مقایسه با بازه‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۴، ۱۳.۷ درصد و در مجموع نسبت به سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۰ درصد سقوط کرده است. در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۴، مجموع فروش تبلت توسط همه‌ی تولیدکننده‌های فعال در این زمینه ۷۶.۴ میلیون دستگاه بود که این میزان در سال گذشته به ۶۵.۹ میلیون دستگاه رسید. این کاهش فروش در سه فصل دیگر سال ۲۰۱۵ نیز به چشم می‌خورد. فروش کل تبلت در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۳۰.۱ میلیون دستگاه برآورد می‌شود؛ درحالی‌که تحت تأثیر رکود صنعت تولید تبلت، فروش آن در سال ۲۰۱۵ به ۲۰۶.۸ میلیون دستگاه رسیده است.

باوجود افت بازار تبلت، اپل و سامسونگ همچنان نبض این بازار را در دست دارند. در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴، اپل ۲۱.۴ میلیون آی‌پد به فروش رساند ولی این آمار در مقطع مشابه در سال ۲۰۱۵ به ۱۶.۱ میلیون دستگاه رسید و سهم ۲۸.۱ درصدی اپل از بازار تبلت را به ۲۴.۵ درصد کاهش داد. در دوره‌ی زمانی مشابه، سامسونگ فقط ۹ میلیون دستگاه تبلت فروخت که مقایسه‌ی این میزان با فروش ۱۱ میلیونی فصل آخر سال ۲۰۱۴، نشان‌دهنده‌ی کاهش سهم سامسونگ از ۱۴.۴ به ۱۳.۷ درصد است.

سهم لنوو از بازار حتی باوجود کاهش فروش نسبت به سال گذشته، در عدد ۴.۸ درصد ثابت مانده است. ظاهرا تنها برندگان در بازار تبلت، آمازون و هواوی هستند که سهم آن‌ها در بازار و همین‌طور میزان فروش محصولاتشان افزایش پیدا کرده است.

آمازون به لطف عرضه‌ی تبلت ۵۰ دلاری فایر در سال گذشته، میزان فروش خود را از ۱.۹ میلیون دستگاه در ۲۰۱۴ (۲.۵ درصد بازار) به ۵.۲ میلیون دستگاه (۷.۹ درصد) رساند. فروش هواوی و سهم آن در بازار تبلت نیز در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۵ بیش از دو برابر رشد داشته است. این شرکت در سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۱۴، ۱ میلیون دستگاه تبلت (۱.۳ درصد بازار) به فروش رساند که این میزان در سال ۲۰۱۵ به ۲.۲ میلیون دستگاه (۳.۴ درصد) رسید. آمازون در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۵ رشد غیرقابل‌باور ۱۷۵ درصدی نسبت به دوره‌ی مشابه در سال گذشته داشت و این رقم برای هواوی ۱۲۴ درصد بود. علاوه بر این هواوی تنها تولیدکننده در بین پنج نام مطرح بالای فهرست است که با فروش ۶.۵ میلیونی در سال ۲۰۱۵ (نسبت به ۳ میلیون در سال ۲۰۱۴)، تبلت‌های بیشتری به فروش رسانده است.

آمار فروش تبلت 2015 1

 

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید