نوکیا موبایل همچنان از بخش فروش گواهی پتنت‌های خود درآمدزایی می‌کند

دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
نوکیا هم اکنون فعالیتی را در قالب تولید گوشی‌های هوشمند ندارد، اما این به معنای عدم کسب درآمد از این حوزه توسط شرکت فنلاندی نیست؛ چراکه پتنت‌های ثبت شده توسط تیم تحقیق و توسعه‌ی نوکیا، به منبعی درآمدی خوب برای این کمپانی بدل شده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

نوکیا ساعاتی پیش اعلام کرد که اختلافات خود با کمپانی کره‌ای سامسونگ را کنار گذاشته و با این کمپانی در مورد استفاده از پتنت‌های خود به توافق رسیده است. به نظر می‌رسد دستاوردهای تیم تحقیق و توسعه‌ی نوکیا در سال‌های اخیر منبع درآمد بسیار خوبی برای این کمپانی خواهد بود. براساس اطلاعات ارائه شده، سامسونگ به ترتیب برای سال ۲۰۱۵ و سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مبلغ ۱.۱ و ۱.۴ میلیارد دلار را به منظور دریافت گواهی استفاده از پتنت‌های نوکیا به این کمپانی فنلاندی پرداخت خواهد کرد.

البته این مووضوع باعث نشده تا سرمایه‌گذاران این کمپانی راضی شده باشند. اگرچه میزان درآمد نوکیا از محل ارائه‌ی گواهی پتنت‌های خود از ۵۷۸ میلیون یورو در سال ۲۰۱۴ به بیش از ۸۰۰ میلیون یورو افزایش خواهد یافت، اما پیش‌بینی ۹۰۰ میلیون یورویی کارشناسان انتظارات در میان سرمایه‌گذاران را بالاتر برده است. پس از انتشار خبر مربوط به توافق سامسونگ، سهام نوکیا بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است. یکی از تحلیل‌گران بانک سوئدی Nordea در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

انتظار می‌رفت تا نوکیا بتواند درآمد بیشتری را در مقایسه با اریکسون از محل ارائه‌ی گواهی‌های موجود در گوشی‌های هوشمند کسب کند، اما نتیجه‌ی توافق با سامسونگ چیز دیگری را نشان می‌دهد.

نوکیا به این موضوع اشاره کرده که در دو دهه‌ی اخیر بیش از ۵۰ میلیارد دلار را در بخش تحقیقات و توسعه‌ سرمایه‌گذاری کرده است. مجموعه‌ی پتنت‌های این کمپانی فنلاندی شامل بیش از ۳۰٫۰۰۰ فناوری مختلف است.

نوکیا در سال‌های گذشته تمرکز خود را در حوزه‌ی تولید تجهیزات مخابراتی بیش از پیش افزایش داده است. این کمپانی فنلاندی پس از آنکه بخش تولید گوشی‌های هوشمند خود را به مایکروسافت واگذار کرد، در سال ۲۰۱۵ کمپانی فرانسوی آلکاتل-لوسنت را تصاحب کرد که در زمینه‌ی تولید تجهیزات مخابراتی فعالیت داشت. نوکیا امیدوار است تا در کنار کسب و کار اصلی خود، از طریق ارائه‌ی گواهی نیز به درآمد‌های خود بیافزاید. این کمپانی در حال حاضر مذاکراتی را با ال‌جی پیش می‌برد که هنوز نتیجه‌ی آن در دست نیست.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات