تماشا کنید: پژو 301 و توانایی‌های ایمنی در تست تصادفات

پنج‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
مطالعه 5 دقیقه
پژو 301، پژو 208 و پژو 2008 محصولات جدید ایران خودرو هستند که طی قراردادی مشترک با پژو، به زودی تولید و به بازار عرضه خواهند شد. جهت آشنایی و تماشای عملکرد 301 در برابر تست‌های تصادف موسسه‌ی NCAP، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پژو ۳۰۱ خودروی سدان جدیدی است که ایران خودرو برای جایگزینی با نمونه‌های پا به سن گذاشته‌ی ۴۰۵ و پارس به بازار عرضه خواهد کرد. از مشخصه‌های مهم این خودرو می‌توان به پیشرانه‌ی کم مصرف، فضای جادار و قیمت اقتصادی آن اشاره کرد. پیش‌تر نیز ایران خودرو قیمت پژو 301 را در زمان عرضه ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود. 

بحث ایمنی سرنشینان و مسائل زیست محیطی را می‌توان مهم‌ترین فاکتور‌هایی دانست که کشور‌های پیشرفته پس از بررسی آن‌ها، به برند‌های مختلف خودرویی اجازه عرضه محصولات را می‌دهند. پژو به واسطه‌ی تکنولوژی پیشرفته‌ی پیشرانه‌های خود، به آخرین استاندارد‌های اروپا (یورو ۶) که حتی هنوز برای فعالان خودرویی قاره‌ی سبز الزامی نشده، مجهز شده است. بدین ترتیب خریداران ایرانی می‌توانند بدون نگرانی از مصرف بالا و مشکلات پیشرانه‌ای، اقدام به خرید محصولات پژو کنند.

اما بحث بسیار مهم دیگری که بررسی آن برای ورود و عرضه‌ی هر خودرویی الزامی است، مساله‌ی امنیت سرنشینان در تصادفات است. سازمان NCAP به عنوان معتبرترین سازمان تست قابلیت‌های خودرو‌های مختلف در تصادفات، پژو ۳۰۱ را نیز پیش‌تر تحت آزمایش‌های خود قرار داده است. البته به دلیل تولید و عرضه‌ی پژو ۳۰۱ و ستیروئن سی-الیس بر پایه‌ی پلتفرم مشترک، NCAP به بررسی خودروی سی-‌الیس پرداخته و نتایج آن را برای پژو ۳۰۱ نیز معتبر دانسته است.

خودروی مورد آزمایش از مشخصات ایمنی جدول زیر برخوردار بوده است:

تجهیزات ایمنی

توضیحات

کیسه‌‌ی هوای جلو

راننده، سرنشین جلو

پیش‌کشنده

راننده، سرنشین جلو

کیسه‌ی‌ هوای زانویی

-

کیسه‌ی هوای جانبی

محافظت از سر (سرنشینان جلو) 

محافظت سر در تصادفات از بخش انتهایی خودرو

غیرعامل

حفاضت کودکان

نصب صندلی مخصوص و اتصال به گیره‌ی تعبیه شده

محافظت فعال افراد پیاده‌رو

-

سیستم کنترل پایداری

ESP (همواره روشن)

سیستم کنترل سرعت خودرو

محدود کننده‌ی حداکثر سرعت

ترمز خودکار

-

کنترل تغییر لین

-

با نگاهی اجمالی به سیستم‌های ایمنی پژو ۳۰۱ می‌توان تا حدود زیادی نتیجه‌ی تست‌های NCAP را پیش‌بینی کرد.

تکنولوژی‌های ایمنی ۳۰۱ جایی در دنیای مدرن امروز ندارد و تنها به نمونه‌های ابتدایی مجهز شده است. البته با توجه به کلاس خودرو و برچسب قیمتی آن نمی‌توان به پژو ایراد گرفت.

تصادف از جلو

در این تست خودرو با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت به مانعی ثابت برخورد می‌کند. پژو ۳۰۱ در این بخش ۱۲ امتیاز را کسب کرده است. وضعیت سرنشین جلو در تصادفات از روبرو بهتر از راننده است. کیسه‌های هوا نیز با عملکرد خوب خود با وجود حرکت ۳ سانتی‌متری غربیلک به سمت راننده، از برخورد وی با غربیلک به طور کامل جلوگیری می‌کند.

تصادف از کنار

تست تصادفات از کنار به دو روش انجام می‌شود. در ابتدا برخورد خودروی دوم با خودروی اصلی در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت شبیه‌سازی می‌شود. سپس برخورد خودرو به تیر بزرگی با سرعت ۲۹ کیلومتر بر ساعت انجام می‌شود. در حالت اول ۳۰۱ موفق به کسب ۸ امتیاز شده است؛ اما با وجود تجهیز این خودرو به کیسه‌های هوای جانبی جهت محتفظت از سر و بالا تنه، عملکرد پژو ۳۰۱ در تصادف با تیر چندان رضایت بخش نیست و تنها ۵.۷ امتیاز را کسب کرده است.

تصادف از انتها

در این مرحله به خودروی ثابت ناگهان سرعتی برابر با ۱۶ و ۲۴ کیلومتر بر ساعت وارد می‌شود. سرنشینان جلو در این آزمایش شرایط خوبی خواهند داشت اما سرنشینان عقب به احتمال زیاد با آسیب دیدگی روبرو خواهند شد.

تصادف با عابر پیاده

تست تصادف پژو ۳۰۱

در نهایت نیز انواع و اقسام آزمایش‌های مختلف را جهت شببیه‌سازی شرایط تصادف خودرو با عابر پیاده انجام می‌شود که پژو ۳۰۱ عملکرد ضعیف خود در این بخش را نیز ادامه داده است. به طور خلاصه اگر فردی با ۳۰۱ تصادف کند، پا و ستون فقرات وی به احتمال زیاد دچار آسیب دیدگی جدی خواهد شد. اما محافظت خوبی از سر عابر انجام می‌شود.

نمره‌ی نهایی

پژو ۳۰۱ در نهایت موفق به کسب ۳ ستاره‌ی ایمنی از ۵ ستاره شده است. به طور کلی نمی‌توان خودرو‌های ساخت فرانسه را پیشتاز بخش ایمنی عنوان کرد و اکثر محصولات برند‌های این کشور، موفق به کسب ۳ یا ۴ ستاره‌ی ایمنی می‌شوند. با مقایسه‌ی ۳ ستاره‌ی ایمنی پژو ۳۰۱، رنو مگان و ۴ ستاره‌ی ایمنی سیتروئن C4 با نتایج ۵ ستاره‌ی ایمنی تویوتا کرولا، مزدا ۳، فولکس واگن گلف، هیوندای آی ۳۰، فورد فوکوس و هوندا سیویک می‌توان به جمع‌بندی جامعی در زمینه‌ی ایمنی پژو ۳۰۱ و محصولات فرانسوی رسید.

در نهایت شما را به تماشای کلیپ آزمایش‌های سیتروئن سی-الیس (مشابه با پژو ۳۰۱) در آزمایشگاه‌های NCAP دعوت می‌کنیم.

لینک دانلود

اگر مایل هستید در باره‌ی این خودرو بیشتر بدانید به صفحه‌ی اختصاصی پژو 301 مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات