مقایسه‌ی پردازنده‌ های اسنپدراگون ۶۵۰ ، هلیو ایکس ۱۰ و اسنپدراگون ۸۰۸ توسط بنچمارک AnTuTu

جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
صنعت گوشی‌های هوشمند به سمتی می‌رود که برای داشتن امکانات یک گوشی پرچم‌دار نیاز به پرداخت هزینه‌ی زیادی نباشد. در ادامه به مقایسه‌ی پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ با پردازنده‌هایی مانند اسنپدراگون ۸۰۸ و هلیو ایکس ۱۰ توسط بنچمارک AnTuTu خواهیم پرداخت.
تبلیغات

به‌تازگی شیائومی نسخه جدیدی از گوشی هوشمند رد می نوت۳ (Redmi Note 3) را معرفی کرده است که در آن از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ (Snapdragon 650) استفاده شده است. گفتنی‌ست که پردازنده‌ی به کار رفته در  نسخه‌ی قبلی ردمی نوت۳ ار نوع هلیو ایکس ۱۰ (Helio X10) مدیاتک بوده است. اسنپدراگون ۶۵۰ درواقع یک نسخه‌ی بروزتر از اسنپدراگون ۶۱۸ است.

به هر حال درباره ی عملکرد این پردازنده‌ی نسبتا جدید نسبت به دیگر پردازنده‌های معمول مانند اسنپدراگون ۸۰۸ و هلیو ایکس ۱۰ به‌تنهایی نظر خاصی نمی‌توان ارائه داد.

اما نگاهی به امتیازات بنچمارک، به وضوح نشان می‌دهد که اسنپدراگون ۶۵۰ تاکنون سرآمد دیگر رقباست. امروز می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به این مقایسه داشته باشیم. در این مقایسه، تنها مبنای ما امتیازات برنامه‌ی انتوتو (AnTuTu) محسوب می‌شود چرا که تنها گزینه‌ی در درسترس و موجود است. قرار نیست این مقایسه خیلی گسترده باشد، بلکه تمرکز ما تنها روی امتیازات بنچمارک است.

اول از همه، نگاهی به امتیازدهی انتوتو برای پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ خواهیم داشت:

انتوتو با بررسی پارامترهای مختلف نمره‌ی ۷۸۶۷۹ را به اسنپدراگون ۶۵۰ می‌دهد که نمره بسیار بالایی به حساب می‌آید و بیان‌گر قدرت پردازنده‌ی یک گوشی پرچم‌دار است. این پردازنده، قدرتمندی خود را مدیون ۲ هسته‌ی کورتکس A72 و ۴ هسته‌ی کورتکس A53 است. ضمن اینکه نقش پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو۵۱۰ را در کارآیی بالای این پردازنده نمی‌توان نادیده گرفت.

حالا نوبت به  مقایسه‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ با پردازنده‌ی هلیو ایکس ۱۰ است. در اینجا می‌توانیم ببینیم که کوالکام، سنگ تمام گذاشته است و نسبت به مدیاتک در ساخت هلیو ایکس ۱۰ بهتر عمل کرده است.

حماسه‌آفرینی پردازنده‌ی هلیو ایکس ۱۰ در بخش مالی قضیه بوده است. شیائومی اولین نسخه‌ی ردمی نوت۳ را با همین پردازنده عرضه کرد و قیمت آن را ۱۵۴ دلار برآورد کرد. این پردازنده با کسب امتیاز ۴۸۰۰۰ از انتوتو، باعث شد تا ردمی نوت۳ با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه ای وارد بازار شود.

البته این نکته را هم باید گفت که وقتی صحبت از مقایسه با اسنپدراگون ۶۵۰ می‌شود، دیگر مسابقه ای در کار نیست. همان‌طور که در تصویر بالا می‌بینید، اسنپدراگون ۶۵۰ نه‌تنها هلیو ایکس ۱۰ را شکست داد، حتی از پردازنده‌ی میان‌رده‌ای مثل اسنپدراگون ۸۰۸ پیشی گرفت. اسنپدراگون ۸۰۸ یک پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای است که در گوشی‌های هوشمند باکیفیتی نظیر LG G4 و شیائومی Mi 4C به کار رفته است. اینکه اسنپدراگون ۶۵۰ توانسته است این پردازنده را مغلوب کند واقعا افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

پس می‌توان گفت که پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ این قابلیت را دارد که نسل جدید ردمی نوت۳ ارزان‌قیمت را سر و سامان دهد و به آن کیفیت بالایی ببخشد. ضمن اینکه قیمت آن در مقایسه با نسخه قبلی تغییر چندانی نداشته باشد.

 بهترین پردازنده‌‌ی گوشی هوشمند در سال گذشته Exynos 7420 شناخته شد که انتوتو امتیازی مابین ۸۰۰۰۰ تا ۸۵۰۰۰ به آن اختصاص داد. از این رو امتیاز این پردازنده به امتیاز اسنپدراگون ۶۵۰ تقریبا نزدیک است.بنابراین اسنپدراگون ۶۵۰ پردازنده‌ی کاملا قدرت‌مندی محسوب می‌شود.

از آنجا که پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۵۰ بسیار عالی عمل کرده است، شما در رابطه با این قضیه چطور فکر می‌کنید؟ به نظر شما ارتقاء سخت‌افزاری یک گوشی در فاصله‌ی کم تر از چند ماه به نفع سازندگان آن برند خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات