بررسی ساعت هوشمند هواوی واچ

یک‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
مطالعه 9 دقیقه
در سال‌های اخیر شرکت‌های بیشتری در تلاش بوده‌اند تا وارد بازار ساعت‌های هوشمند شوند و حالا به نوعی این بازار نیز رقابتی شده و فعالان بسیاری دارد. هواوی نیز به‌تازگی وارد این بازار شده و ساعت هوشمند با کیفیتی با نام هواوی واچ را معرفی کرده است. در ادامه با زومیت همراه شوید تا به بررسی ساعت هوشمند جدید هواوی بپردازیم.
تبلیغات

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند سال ۲۰۱۶ سال گجت‌های پوشیدنی باشد و براساس این پیش‌بینی شرکت‌های بزرگ نیز وارد این بازار شده‌اند. حالا هواوی نیز که از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند است تصمیم گرفته تا با ساعت هواوی واچ وارد این بازار نوپا و رقابتی شود.

هواوی واچ باتوجه‌به روند این روزها‌ی بازار صفحه‌نمایش دایره‌ای داشته و البته ویژگی‌هایی نیز دارد تا بتواند آن را از رقبای خود جدا کند. با بررسی عمیق از ساعت هواوی همراه باشید تا ببینیم آیا این ویژگی‌ها کافی هستند تا هواوی واچ به یک ساعت قدرتمند و متمایز در بازار کنونی تبدیل شود. 

طراحی ظاهری

هواوی واچ در زمان معرفی یکی از زیباترین ساعت‌های هوشمند بازار شناخته شد. چه در تصاویر و چه زمانی‌که ساعت را روی مچ دست خود بسته‌اید متوجه زیبایی آن خواهید شد. شاید مهم‌ترین تفاوت این ساعت با ساعت‌های دنیای اندروید وِر، استفاده از محافظ صفحه‌ی یاقوت کبود برای نمایشگر آن باشد که باعث می‌شود تقریبا این ساعت در مقابل خش‌ها و ضربات احتمالی بیشترین مقاومت را داشته باشد. این در حالی است که صفحه‌نمایش لمسی، پاسخ‌دهی خوبی به لمس انگشت دارد و به‌سادگی می‌توان عملکردهای مختلف را ازطریق رابط کاربری اندروید ور، اجرا کرد. 

هواوی واچ / Huawei Watch

 مانند روال این روزهای ساعت‌های هوشمند، هواوی واچ نیز صفحه‌نمایش گرد داشته و در حاشیه‌ی صفحه‌نمایش نیز حلقه‌ای تعبیه شده تا آن را شبیه به ساعت‌های غیرهوشمند و کلاسیک کند. البته نباید انتظار ظاهری مجلل مانند ساعت‌های کلاسیک و گران‌قیمت سوئیسی را از هواوی واچ داشته باشید، اما ساعت هواوی ازلحاظ طراحی ظاهری، چیزی کم از رقبای دنیای اندروید وِر ندارد و البته چندان هم نسبت به آن‌ها متمایز نیست چرا که همانند اکثریت این ساعت‌های هوشمند صفحه‌نمایش گرد و بندی چرمی دارد.

مشخصات فنی هواوی واچ:

 

 Huawei Watch

Samsung Gear S2

صفحه‌نمایش

1.4 inches

1.2 inches

رزولوشن صفحه‌نمایش

400 x 400 pixels

360 x 360 pixels

سیستم‌عامل

Android Wear

Tizen-based wearable platform

پردازنده

Dual-core 1.2 GHz

Dual-core 1 GHz

حافظه‌ی رم

 512 MB

 512 MB

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

4 GB

4 GB

شبکه‌ها

 

3G , HSPA

Wi-Fi

Wi-Fi 802.11 b/g/n

Wi-Fi 802.11 b/g/n

بلوتوث

Bluetooth 4.0

Bluetooth 4.1

باتری

 باتری غیر قابل تعویض 300mAh 

250 mAh (Bluetooth) / 300 mAh (3G)

NFC

 Yes

Yes

ابعاد

42 x 42 x 11.3 mm

49.8 x 42.3 x 11.4 mm (Gear S2)

43.6 x 39.9 x 11.4 mm (Gear S2 Classic)

51.8 x 44 x 13.4 mm (Gear S2 3G)

وزن

 

 47 g / 42 g (Classic) / 51 g (3G)

رنگ

Silver, Black, Rose Gold / Black Leather, Steel Link Bracelet,

Stainless Steel Mesh, Black-plated Link Bracelet,

Alligator-pressed Brown Leather,

Rose Gold-plated Link Bracelet, Wat

Dark Gray, Silver (Gear S2 & Gear S2 3G)

Black (Gear S2 Classic)

قابلیت‌های دیگر

IP67

IP68

هواوی واچ
هواوی واچ ۲

 بند چرمی مورد استفاده در ساعت هواوی واچ، ضخامت بیشتری نسبت به سایر رقبا مانند موتو ۳۶۰ نسل جدید دارد که به‌نظر، کمی به زیبایی آن لطمه زده است. البته این ساعت در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شود تا سلایق گوناگون را پوشش دهد. همچنین بند چرمی از نظر کیفیت، در سطح بسیار خوبی قرار دارد و وقتی روی مچ بسته می‌شود نیز پوست دست را آزار نمی‌دهد. این ساعت را می‌توان به‌راحتی و با دکمه‌ی تعبیه شده، از بدنه‌‌ی دستگاه جدا کرده و ازآنجاکه ابعاد آن‌ها استاندارد است، حتی می‌توان بندها را با بندهای موجود در بازار تعوض کرد. به این ترتیب کاربر می‌تواند به سلیقه‌ی خود، بندهای مختلفی را در طرح‌های متنوع به ساعت خود متصل کرده و جلوه‌ی ظاهری آن را تغییر دهد.

ضخامت این ساعت نیز اندکی بیشتر از معمول بوده و در حدود ۱۱ میلی‌متر است که البته این ضخامت ضربه‌ای به زیبایی دستگاه نزده و به‌طور قطع باعث شده تا ظرفیت باتری هواوی واچ نیز افزایش یابد.

در حالت کلی ساعت هواوی به غیر از محافظ صفحه‌نمایش کریستال کبود، مزیت خاصی نسبت به رقبای اندرویدی خود ندارد و مانند آن‌ها دایره‌ای شکل است، اما امکان خرید مدل‌های مختلف باعث می‌شود تا از بین گزینه‌های متنوع یکی را به انتخاب خود خرید کنند. 

هواوی واچ در برابر نفوذ مایعات مقاوم است و از استاندارد IP67 پشتیبانی می‌کند. این بدین معنی است با ساعت نمی‌توانید به استخر بروید و پیشنهاد هم نمی‌شود با آن دوش بگیرید اما حداقل خیالتان راحت است که زیر باران اتفاقی باری ساعت هوشمند گران‌قیمت‌تان نخواهد افتاد.

نمایشگر

 هواوی واچ دارای صفحه‌نمایش ۱.۴ اینچی است که ابعادی مشابه با رقبا دارد، اما تفاوتش در نوع پنل آن است. پنل امولد مورد استفاده در این ساعت هوشمند رزولوشن ۴۰۰ در ۴۰۰ پیکسل دارد که به‌معنای تراکم نسبتا خوب ۲۸۶ پیکسل در هر اینچ است. این صفحه‌نمایش با کنتراست بالایی که دارد باعث شده تا عمق رنگ مشکی بسیار زیاد شده و رنگ‌ها پویا و اشباع شده به‌نظر برسند. متون نیز در این صفحه‌نمایش بسیار واضح دیده می‌شوند و در کل می‌توان این رزولوشن را برای ساعت هوشمند ایدئال دانست.

این نمایشگر همواره فعال بوده و خاموش نمی‌شود. هواوی حدود ۵۰ واچ فیس مختلف را علاوه بر واچ فیس‌های موجود در گوگل پلی برای این ساعت در نظر گرفته شده که با جنس بدنه و طراحی آن نیز هماهنگی خوبی دارد. واچ‌فیس‌ها کمک می‌کنند تا مدام طراحی ساعت خود را تغییر دهید و حتی می‌تونید بند ساعت را نیز با واچ فیس‌ مدنظر خود ست کنید تا جلوه‌ی ظاهری ساعت‌تان بیشتر باب میل‌تان شود.

 

روشنایی حداکثری صفحه‌نمایش هواوی واچ در حد مناسب است. ساعت هوشمند به دلیل استفاده از آن به‌عنوان جایگزینی برای ساعت‌های معمولی، باید در زیر نور مستقیم هوشمند نیز قابل دیدن باشند و این موضوع در مورد هواوی واچ صدق می‌کند چرا که روشنایی بالای آن این امکان را به کاربر می‌دهد تا به دلخواه خود حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز از این ساعت استفاده کند.

در هواوی واچ نیز در زمانی‌که ساعت در حالت استند بای است و نمایشگر آن خاموش است اگر دست خود را به سمت صورت‌تان بچرخانید، صفحه‌نمایش به‌صورت خودکار روشن شده و ساعت را به شما نشان می‌دهد. به این ترتیب حتی اگر یک دست‌تان پر باشد و بخواهید زمان را ببینید، یا از اعلانیه‌ها مطلع شوید، نیازی به لمس صفحه یا فشار دادن دکمه‌ی فیزیکی نیست.

سخت‌افزار و عملکرد

هواوی در ساعت هوشمند خود از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۴۰۰ به‌همراه ۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و حافظه‌ی رم ۵۱۲ مگابایتی استفاده کرده است. این سخت‌افزار که در ساعت‌های هوشمند نسل جدید ساخت شرکت‌های مختلف نیز مشاهده می‌شود، عملکرد خوب را اثبات کرده‌ است و بازده نسبتا خوبی دارد.

این پردازنده علاوه بر مصرف کمتر باتری، قدرت کافی را داشته و باعث می‌شود تا در هنگام کار با هواوی واچ شاهد هیچ‌گونه کندی یا تأخیر نباشیم. همچنین ساعت هوشمند هواوی گواهی‌های IP67 را نیز دریافت کرده تا خیال کاربر از ضد آب بودن ساعت در حد استفاده‌هایی مانند استفاده زیر باران راحت باشد.

رابط کاربری و نرم‌افزارها

از ساعت‌های هوشمند، انتظاری بیشتر از نمایش اعلانیه‌ها یا زمان داریم. یکی از این موارد امکان پایش سلامتی در ساعت‌های هوشمند است. هواوی علاوه بر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوگل تصمیم گرفته تا اپلیکیشنی به‌نام Daily Tracking را هم برای پایش سلامتی کاربر در نظر بگیرد.

ساعت هواوی واچ

در این اپلیکیشن می‌توانید میزان کالری مصرفی، قدم‌های طی شده و ساعاتی را که سرپا بوده‌اید مشاهده کنید. به‌علاوه هواوی مدعی است این اپلیکیشن‌ می‌تواند بین زمان‌هایی که می‌دوید یا آهسته راه می‌روید، تفاوت قائل شود.

تا این مرحله شاید شاهد مورد جدیدی نبودیم، اما باتوجه‌به همکاری هواوی و Jawbone می‌توانید پلتفرم UP این شرکت را با هواوی واچ یکپارچه کنید. با انتقال داده‌های اپلیکیشن Daily Tracking به این پلتفرم می‌توانید از اطلاعات وسیع و دقیقی که جاوبون در رابطه با سلامتی ارائه می‌دهد را نیز مشاهده کنید. همه‌ این‌ها به این معنی است که هواوی واچ برای ورزشکاران و افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند گزینه‌ی مناسبی به حساب می‌آید. پلتفرم UP امکانات متنوعی را ارائه می‌کند تا بتوانید براساس ورزش مورد علاقه‌ی خود، داده‌های آماری ارزشمندی را دراختیار داشته باشید.

رابط کاربریِ سیستم‌عامل اندروید ورِ روی هواوی واچ نیز شبیه به سایر ساعت‌های هوشمند اندرویدی بازار است. چندی پیش، اندروید ور به‌روزرسانی شد تا بار دیگر شاهد قدم برداشتن آن در مسیر بلوغ باشیم. هر چند این سیستم‌عامل به تکامل نرسیده، اما می‌توان گفت که در مسیر درستی قدم برمی‌دارد. با هربار به‌روزرسانیِ اندروید وِر، حرکت در بین بخش‌های مختلف آن آسان‌تر شده و میان‌برهای بهتری دردسترس قرار گرفته‌اند تا دسترسی به بخش‌های مختلف نیز آسان‌تر شود.

هواوی واچ  / Huawei watch

ویژگی جدید به‌نام Together هم به کاربر اجازه می‌دهد تا ساعت هوشمند خود را به کاربر دیگر اندروید ور متصل کرده و به‌راحتی می‌توان محتوای مختلف را از این طریق به اشتراک گذاشت.

 در آخر شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی جدید را امکان هماهنگ‌سازی با آیفون‌های اپل دانست. البته نباید انتظار عملکردی مشابه گوشی‌های اندرویدی در هنگام هماهنگ‌سازی با آیفون‌ها را داشت. بااین‌حال این ویژگی خود می‌تواند برای بسیار کاربردی باشد. درحال‌حاضر هیچ‌گونه‌ اپلیکیشن دیگری غیر از اپلیکیشن‌های اندروید ور در آیفون‌ها اجرا نشده و برای فرمان‌های صوتی نیز تنها می‌توان از اپلیکیشن خود گوگل استفاده کرد. این ویژگی در اول راه قرار دارد و باید تغییرات بسیاری به خود ببیند تا بتواند کاربردی‌تر شود.

با وجود تلاش‌های گوگل برای بهبود رابط کاربری اندروید ور، این سیستم‌عامل هنوز کمی گیج کننده است و دسترسی به بخری از امکانات آن چندان آسان نیست. شاید به همین دلیل است که شرکای تجاری مهم گوگل، همچون سامسونگ و ال‌جی، روی پلتفرم‌های اختصاصی خود نیز کار می‌کنند. اما اگر اندروید ور به بلوغ برسد آن‌وقت تکلیف توسعه‌دهندگان نیز روشن می‌شود و مجبور نیستند اپلیکیشن‌های خود را برای چندین پلتفرم عرضه کنند.

هواوی واچ - ورزش

رابط کاربری اندورید وِر

با ساعت‌های هوشمند اندرویدی می‌توانید فعالیت روزانه و هفتگی خود اعم از ضربان قلب، گام‌ها و موارد دیگر را مشاهده کرده و زمانی‌که دو هفته تمام شد، تحلیلی از فعالیت خود و کیفیت آن را نیز ببینید.

Moto 360

به‌طور کلی باید گفت که ساعت‌های هوشمند درحال‌حاضر ازلحاظ نرم‌افزاری نیاز به رشد دارند تا بتوانند به آن چه که انتظار داریم تبدیل شوند. اندروید ور نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما این سیستم‌عامل در مسیر درستی قدم برمی‌دارد و به‌زودی می‌توان انتظار به بلوغ رسیدن آن را داشت.

عمر باتری و نحوه شارژ

هواوی باتری ۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را برای ساعت هوشمند خود در نظر گرفته و مدعی شده است که این باتری می‌تواند تا ۱.۵ روز انرژی ساعت را تأمین کند. در مدت استفاده از این ساعت می‌توانیم ادعای هواوی را تأیید کنیم. هواوی واچ به‌راحتی می‌تواند یک روز را دوام بیاورد و پنل امولد صفحه‌نمایش نیز به آن کمک می‌کند تا مصرف انرژی بالایی نداشته باشد. البته هواوی واچ بیشتر از یک روز را نیز می‌تواند شارژدهی کند اما توصیه‌ی ما این است که در پایان روز اول حتما ساعت خود را شارژ کنید.

باتری هواوی واچ / Huawei Watch

نکته‌ی دیگر در مورد شارژ کردن این ساعت هوشمند است. پایه‌ی در نظر گرفته شده برای شارژ این ساعت، از نوع بی‌سیم نبوده و با شیارهای کوچکی به ساعت متصل می‌شود. این عامل باعث می‌شود تا برای شارژ ساعت خود حتما نیاز به این پایه‌ی شارژر داشته باشید که نکته‌ای منفی برای هواوی واچ به شمار می‌رود.

جمع‌بندی

 هواوی واچ اولین تلاش این شرکت چینی در زمینه‌ی تولید ساعت‌های هوشمند به شمار می‌رود که البته آن را می‌توانیم تلاش موفقی دانست. اما در قیاس با سایر رقبا باید گفت که این ساعت تنها در استفاده از پوشش یاقوت کبود برای صفحه‌نمایش از آن‌ها متمایز شده و ازلحاظ ظاهر و تجریه‌ی کاربری تفاوتی با آن‌ها ندارد و قیمت آن نیز در حد رقبای خود در بازار است.

هواوی واچ

بااین‌حال هواوی نیز نشان داد که در زمینه‌ی تولید ساعت هوشمند چیزی کمتر از رقبا ندارد و شاید بتواند در آینده نیز خود را از این شلوغی بازار جدا کرده و ساعت هوشمند متفاوتی را روانه‌ی بازار کند. در نهایت، هواوی واچ از نظر کیفیت ساخت و طراحی ظاهری در سطح بهترین‌های بازار ساعت‌های هوشمند است و قابلیت‌های نرم‌افزاری آن به لطف بکار گیری اندروید ور، قابل قبول است.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا با کیفیت ساخت بالا
  • صفحه‌نمایش باکیفیت از نوع امولد
  • بهره‌گیری از سیستم‌عامل اندروید ور و امکان جفت شدن با آیفون‌ها
  • وجود نسخه‌های متنوع و زیبا برای انتخاب کاربر

نکات منفی

  • نبود ویژگی متمایز کننده نسبت به سایر رقبا
  • نبود قابلیت شارژ بی‌سیم 

نظر شما در باره‌ی هواوی واچ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات