سونی سنسور جدید ۲۲.۵ مگاپیکسلی IMX318 را معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
سونی دقایقی پیش سنسور جدید خود را که IMX318 نام دارد، رونمایی کرد. این سنسور دو قابلیت بسیار مهم دارد که یکی قابلیت فوکوس خودکار بسیار سریع و دیگری تثبیت کننده‌ی سه بعدی ویدیو که به گفته‌ی سونی این سنسور اولین نمونه‌ای است که از چنین قابلیت‌هایی  بهره می‌برد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 سونی دقایقی پیش سنسور دوربین جدید خود را با نام IMX318 رونمایی کرد. این سنسور دارای دو قابلیت کلیدی است که می‌توان از آن‌ها به عنوان وجه تمایز این سنسور یاد کرد. یکی از این ویژگی‌ها سیستم فوکوس خودکار سریع و دیگری تثبیت کننده‌ ویدیویی سه بعدی این سنسور است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط سونی این سنسور برای فوکوس خودکار تنها به زمانی ۰.۰۳ ثانیه‌ای نیاز دارد. این کمپانی ژاپنی برای درک هر چه بهتر قابلیت‌های سنسور جدیدش، ویدیوهایی را منتشر کرده که می‌توان از طریق آن به وضوح با توانایی‌های محصول جدید این کمپانی آشنا شد.

سیستم فوکوس خودکار هیبریدی

هرچند تماشای این ویدیو قابلیت سنسور جدید سونی را در مورد فوکوس خودکار سریع نشان داد، اما اطلاعاتی در مورد ساز و کار و عمکلرد این سنسور ارائه نشده است. به واقع سنسور جدید سونی چگونه می‌تواند با چنین سرعتی عمل کند؟ براساس اطلاعات ارائه شده توسط سونی در سیستم جدید هیبریدی فوکوس سونی از ترکیب دو سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز و فوکوس خودکار تشخیص کنتراست بهره گرفته است. پیش از این برای انجام پردازش‌های مرتبط با فوکوس تشخیص فاز و کنتراست به یک پردازنده‌ی دیگر نیاز بود که در سنسور جدید سونی نیاز برای پردازنده‌ی خارجی از بین رفته و تمام محاسبات درون خود سنسور انجام می‌پذیرد. با استفاده از قابلیت جدید معرفی شده توسط این کمپانی، سنسور سونی قادر است در زمان ثبت تصاویر تنها در ۰.۰۳ ثانیه و در زمان ثبت ویدیو‌ با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه تنها در ۰.۰۱۷ ثانیه بصورت خودکار فوکوس کند.

ثبت ویدیو‌های 4K روان با تثبیت کننده‌ی ویدیو سه بعدی

شاید با شنیدن سنسور تثبیت کننده‌ی سه بعدی گوشی‌هایی نظیر جی 4 ال‌جی را به یاد بیاورید با چنین امکاناتی روانه‌ی بازار شده‌اند. جی ۴ که سال گذشته نیز روانه‌ی بازار شد، از وجود تثبیت کننده‌ی سه بعدی بهره می‌برد؛ حال آنکه سنسور IMX318 سونی اولین سنسور دوربینی است که تثبیت کننده‌ی مورد نظر درون پردازنده‌ی سیگنال درونی آن تعبیه شده است. با استفاده از این سنسور می‌توان ویدیو‌هایی را با رزولوشن 4K ثبت کرد که لرزش دست نمی‌تواند خللی را در کیفیت فیلمبرداری ایجاد کند؛ چراکه با استفاده از این سنسور تثبیت کننده‌ی سه بعدی، تمام لرز‌ش‌های وارد شده تصحیح می‌شود. عملکرد این سنسور نه تنها در مورد تصحیح لرزش‌های وارد شده موثر است، بلکه اعوجاج ایجاد شده در لنز را نیز تصحیح می‌کند. همچنین با توجه به اینکه سنسور مورد نظر درون پردازنده‌ی خود سنسور تعبیه شده، پس نیازی به استفاده از قدرت پردازشی تراشه اصلی نبوده و نهایتا انرژی کمتری نیز مصرف می‌شود. قابلیت‌های این سنسور در تصحیح لرزش‌های وارد شده به دوربین، این محصول را به گزینه‌ی ایده‌الی برای استفاده از دوربین‌های نصب شده روی پهپاد‌ها بدل می‌کند.

کاهش اندازه‌ی هر پیکسل به یک میکرون

سنسور ۲۲.۶ مگاپیکسلی "1/2.6 جدید سونی که IMX318 نام دارد، از پیکسل‌هایی به سایز یک میکرون بهره می‌برد که کوچک‌ترین سایز پیکسل مورد استفاده در سنسور‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند بوده است. اندازه‌ی پیکسل از این جهت اهمیت دارد که یک فاکتور تاثیر گذار از نظر عملکرد دوربین در محیط‌های کم نور است. در صورتی که اندازه‌ی هر پیکسل بزرگ باشد، تصاویر با کیفیت‌تری به دلیل جذب نور بیشتر در محیط‌های کم نور ثبت خواهد شد. برای مثال اغلب گوشی‌های هوشمند امروزی از پیکسل‌هایی با اندازه‌ی ۱.۱۲ میکرون بهره می‌برند؛ حال آنکه برخی از گوشی‌های هوشمند که عملکرد بسیار ایده‌‌‌آلی در محیط‌های کم نور دارند، از پیکسل‌هایی با سایز ۱.۵۵ میکرون یا بیشتر بهره می‌برند. با توجه به اینکه اندازه‌ی هر پیکسل از سنسور جدید سونی یک میکرون است، از این‌رو ادعای سونی در مورد عدم کاهش کیفیت تصویربرداری دوربین در محیط‌های کم نور، کمی جالب توجه است.

ثبت تصاویر توسط سنسور IMX318 سونی در شب

سونی اعلام کرده که این سنسور در سه ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی یا همان اواخر ماه ژوئن روانه‌ی بازار خواهد شد. احتمالا شاهد استفاده از این سنسور در پرچمدار آینده‌ی سونی یا همان اکسپریا زد ۶ خواهیم بود.

باید دید که عملکرد این سنسور در زمان استفاده روی گوشی‌های هوشمند به چه ترتیب خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات