۶ اپراتور مجازی موبایل پروانه می‌گیرند

سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
مطالعه 3 دقیقه
اپراتور مجازی موبایل به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند و بنا به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ۶ شرکت تا کنون موافقت اصولی برای پروانه اپراتور مجازی یا همان MVNO را دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب اپراتورهای مجازی تلفن‌همراه کشور از ۳ به ۹ شرکت می‌رسد اما تعداد شبکه‌های موبایل همان ۳ عدد باقی ‌می‌ماند. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

توسعه تلفن همراه در کشورها موضوعی است که باعث باز ماندن اپراتورهای موبایل از بازاریابی بهتر و مشتری‌یابی می‌شوند یا اینکه در برخی از موارد به مشکلات مالی برای توسعه شبکه خود برخورد می‌کنند. از سویی دیگر، سرمایه‌گذاری برای پوشش سراسری و کسب بازار در کشورهایی که اپراتورهای سراسری قدیمی دارند، بسیار پر دغدغه و هزینه‌بر است.

برای حل این مشکل به خصوص در کشورهایی که قدمت شبکه موبایل آنها بالا است و از سویی رقابت بین اپراتورهای موبایل کم است، مفهومی به عنوان اپراتور مجازی موبایل شکل گرفت.

اپراتور مجازی موبایل (Mobile Virtual Network Operator) در اصل اجازه راه‌اندازی شبکه جدید موبایل و نصب تجهیزات شبکه تلفن همراه را ندارد و باید با عقد قرارداد همکاری از شبکه و تجهیزات اپراتور تلفن همراه (Mobile Network Operator) (یا همان اپراتور اصلی) استفاده کند. بدین ترتیب اپراتور مجازی می‌تواند مشتری، سرویس پشتیبانی، مرکز تماس، بسته‌ها و تعرفه‌ها، برند تجاری و همچنین دفاتر فروش خاص خود را داشته باشد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اطلاع از مشکلاتی که می‌تواند راه‌اندازی اپراتور تلفن همراه در بر داشته باشد برای ایجاد رقابت بین اپراتورهای تلفن همراه و رقابتی کردن بازار، مراحل ارائه پروانه اپراتور مجازی را در ایران راه انداخت. بدین ترتیب ۵۱ شرکت برای دریافت پروانه اپراتور مجازی یا همان MVNO اقدام کردند که هم اکنون بر اساس اعلام معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۶ شرکت موافقت اصولی برای پروانه اپراتور مجازی اعلام کرده‌اند.

این ۶ شرکت تنها ۶ ماه فرصت دارند تا با اپراتورهای تلفن همراه به عنوان میزبان خدماتشان به توافق برسند و پس از آن با دریافت پروانه بتوانند خدمات ارائه کنند.

شرکت‌های دریافت کننده موافت‌نامه اصولی پروانه اپراتور مجازی عبارتند از:

  • فناوری ارتباطات نوین همراه (فناپ)
  • های وب
  • شاتل
  • کنسرسیوم شرکت‌ خدمات انفورماتیک و صبانت
  • کنسرسیوم تجارت الکترونیک پارسیان
  • کنسرسیوم سامان

صادق عباسی شاه کوه در رابطه با فرآیند دریافت پروانه MVNO توضیحاتی داده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

- پس از انتشار فراخوان، ۵۱ متقاضی برای دریافت پروانه اعلام آمادگی کردند که از این تعداد، ۱۱ متقاضی شرایط دریافت پروانه را نداشتند و از این فرایند حذف شدند، از میان ۴۰ متقاضی باقیمانده به ۱۸ شرکتی که تمام شرایط لازم را دارا بودند اعلام شد که ضمانت‌نامه‌های لازم را ارائه کنند، در حال حاضر برای شش متقاضی‌ نامبرده شده که ضمانت‌نامه ارائه کرده‌اند، موافقت‌نامه اصولی صادر شده است. برای ۱۲ متقاضی دیگر نیز درصورت ارائه ضمانت‌نامه، موافقت اصولی صادر خواهد شد. ۲۲ متقاضی باقیمانده نیز تا پایان بهمن فرصت دارند مدارک خود را تکمیل کنند که در صورت احراز شرایط ، در زمینه‌ی اعطای موافقت‌نامه به آنان نیز اقدام خواهد شد.

- دریافت‌کنندگان موافقتنامه اصولی مطابق مصوبه کمیسیون شش ماه فرصت دارند که با اپراتورهای میزبان (اپراتورهای تلفن همراه) برای استفاده از شبکه دسترسی آنها به توافق برسند و درصورت توافق، پروانه برای آنها صادر خواهد شد و پس از آن می‌توانند به ارائه خدمات بپردازند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که در نیمه اول سال ۹۵ صدور پروانه و در نیمه دوم سال ۹۵ آغاز سرویس‌دهی MVNO ها را داشته باشیم.

- اپراتور MVNO از لحاظ سیم‌کارت اپراتوری مثل دیگر اپراتورها است لذا مردم می‌توانند علاوه بر سیم‌کارتهای معمول، سیم‌کارت MVNO هم داشته باشند. به هر حال مشترک حق انتخاب دارد که صرفا از سیم‌کارت اپراتور MVNO استفاده کند یا سیم‌کارت‌های چند اپراتور را داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اپراتور مجازی موبایل و تفاوت‌هایش با اپراتور تلفن همراه می‌توانید مقاله «اپراتور مجازی موبایل چیست و با اپراتور تلفن همراه چه تفاوتی می‌کند؟» را مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات