ژنوم کامل زیکا کشف شد

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ارتباط بین ویروس زیکا و میکروسفالی هنوز به طور کامل مشخص نیست و این رابطه بسیار پیچیده‌تر از آن است که پیش از این تصور می‌شد. با این حال تحقیقات زیادی برای فهم بیشتر این رابطه در حال پیگیری هستند. به تازگی پژوهشگران ژنوم کامل ویروس زیکا در ناحیه‌ی سر یک جنین مبتلا به میکروسفالی را کشف کرده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پزشکان با سونوگرافی یک زن در اسلوونی متوجه ناهنجاری در ناحیه‌ی سر جنین می‌شوند. این زن به عنوان نیروی داوطلب در برزیل حضور داشته و در هفته‌ی  بیست هشتم از دوران حاملگی خود تصمیم به سقط جنین خود می‌گیرد. بنابراین پزشکان فرصت مناسبی برای تحقیق در مورد زیکا بر روی این جنین پیدا کرده‌اند. 

در این تحقیق نه تنها ژنوم کامل ویروس زیکا بلکه RNAهای مخرب این ویروس نیز یافت شده است. همچنین در بدن این جنین پاتوژن دیگر مرتبط با تخریب مغز حضور ندارد و بقیه‌ی اندام‌های جنین سالم به نظر می‌رسند. بنابراین احتمالا ویروس زیکا به تنهایی عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار داده است.

ویروس زیکا برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در اوگاندا کشف شد. بعد از شیوع این ویروس در بخش غربی آفریقا، زیکا راه خود را به آسیا و در نهایت کشور‌های دیگر پیدا کرد. در آمریکای جنوبی نیز شواهدی از ارتباط زیکا و میکروسفالی در نوزادانی وجود دارد که مادر در دوران حاملگی به این ویروس دچار شده بود. با این حال دلیل آن که چرا در یک سال گذشته زیکا به طور گسترده‌ای در این قاره و به خصوص برزیل شیوع پیدا کرده در دست بررسی است.

گزارش‌های منتشر شده از کشور‌های مختلف نشان‌ دهنده‌ی انتشار این ویروس به خارج از کشور‌های حوزه‌ی آمریکای جنوبی است. تا به الان در آمریکا ۳۵ مورد و به تازگی در استرالیا یک مورد مبتلا به ویروس زیکا پیدا شده که بیشتر آن‌ها مسافر آمریکای جنوبی بوده‌اند. با این حال نباید نگران شیوع گسترده‌ی این ویروس در کشور‌های دیگر بود؛ چرا که منبع اصلی انتقال زیکا نیش یک پشه‌‌ی مخصوص است که صرفا در مناطق خاصی زیست می‌کنند. البته در هفته‌های گذشته خبر‌هایی از مشاهده‌ی ویروس زنده‌ی زیکا در مایعات بدنی منتشر شد که نحوه‌ی انتقال این ویروس را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد.

در گذشته و قبل از اعلام وضعیت فوق‌العاده توسط سازمان جهانی بهداشت نیز موارد زیادی در گوشه و کنار دنیا از این ویروس مشاهده شده بود. به عنوان مثال در بریتانیا و در طی سه سال گذشته ۷ مورد مبتلا به ویروس زیکا کشف شده که ۴ مورد از این افراد در ماه گذشته به این ویروس مبتلا شده‌اند.

اگرچه محدودیتی در مسافرت افراد به مناطق اصلی شیوع ویروس زیکا وجود ندارد، با این حال توصیه‌ی مقامات بهداشتی به افراد مسن و زنان باردار جلوگیری از سفر به مناطق درگیر با زیکا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات