نادلا در مسیر موفقیت؛ نصب اپلیکیشن‌های مایکروسافت روی محصولات ۷۰ کمپانی بصورت پیش‌فرض

یک‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
ورود ساتیا نادلا به مایکروسافت را باید به عنوان نقطه‌ی عطفی برای ردموندی‌ها در نظر گرفت. سیاست مایکروسافت پس از ورود نادلا به این کمپانی، ارائه‌ی انواع سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها در پلتفرم رقبا است؛ بطوریکه آخرین آمار‌ها نشان از این دارد که اپلیکیشن‌های مایکروسافت روی بیش از محصولات ۷۰ کمپانی بصورت پیش‌فرض نصب خواهند شد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ساتیا نادلا پس از ورود به مایکروسافت، سیاست‌های کاملا متفاوتی را برای این کمپانی بزرگ تعریف کرده است. ردموندی‌ها برخلاف گذشته، با آغوش باز انواع سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها را برای پلتفرم‌های رقیب ارائه می‌کنند و از بکارگیری این اپلیکیشن‌ها توسط کاربران در سیستم‌های اندروید و iOS نیز استقبال می‌کنند. براساس آخرین آمار منتشر شده، بیش از مایکروسافت با بیش از ۷۰ تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند به توافق رسیده تا اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ارائه شده توسط این کمپانی بصورت پیش‌فرض روی گوشی‌های هوشمند تولید شده توسط این کمپانی‌ها قرار گیرد. این آمار مربوط به چند سال گذشته نیست و ردموندی‌ها از ۲۰ ماه می سال ۲۰۱۵ میلادی چنین توافق‌هایی را به سرانجام رسانده‌اند.

نیک پارکر، فردی است که مسئولیت ارتباط با تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. وی با انتشار پستی این موضوع را اعلام کرده که ردموندی‌ها به این آمار فوق‌العاده در طول چند ماه اخیر دست یافته‌اند. وی در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ما سخت کار می‌کنیم تا مشتریان و شرکای تجاری خود را راضی نگه داشته و بتوانیم نظر آن‌ها را جلب کنیم.

از جمله‌ی این کمپانی‌ها می‌توان ال‌جی، ایسر، سامسونگ و سونی برای نصب اپلیکیشن‌هایی نظیر ورد، اکسل، پاورپوینت، آتلوک، وان نوت، وان درایو و اسکایپ اشاره کرد. این توافق شامل گجت‌هایی است که در آینده‌ی نزدیک توسط تمام این کمپانی‌ها روانه‌ی بازار خواهند شد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان آن را نقطه‌ی قوت چنین توافقی برای مایکروسافت خواند، در دسترس قرار گرفتن اپلیکیشن‌های این کمپانی روی بیش از میلیون‌ها دستگاه گوشی‌هوشمند است.

پلتفرم ویندوزفون مایکروسافت در قیاس با رقبا وضعیت چندان مطلوبی ندارد؛ از این‌رو در پیش گرفتن چنین سیاستی را می‌توان به عنوان جبرانی برای عدم موفقیت کنونی ویندوزفون خواند. همچنین در کنار جبران شکست ویندوزفون، می‌توان تا حدودی به گمانه‌زنی در مورد سیاست‌های آینده‌ی مایکروسافت نیز پرداخت.

ساتیا نادلا در مورد فروش محصولات و ارائه‌ی سرویس‌ها و اپلیکیشن چنین اظهار نظر کرده است:

در صورتی که دقیق‌تر به فرآیند ارائه‌ی سرویس و فروش انواع گجت‌ها بنگریم، این موضوع را باید شبیه به گرافی خواند که گجت‌ها گره‌های آن را تشکیل می‌دهند. گاها کاربران از تمام گجت‌های تولید شده توسط شما استفاده می‌کنند و بعضا به سراغ محصولاتی ارائه شده توسط سایر کمپانی‌ها می‌روند و پلتفرم‌های دیگری را مورد استفاده قرار می‌دهند.

مایکروسافت در طول دوران حیات ویندوزفون تنها موفق به عرضه‌ی بیش از ۱۱۰ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند شده؛ در حالی که تولیدکنندگان‌ گوشی‌های هوشمند و اپل در مجموع بیش از ۴.۵ میلیارد دستگاه گوشی هوشمند روانه‌ی بازار کرده‌اند. از این‌رو حضور در کنار کاربرانی که این ۴.۵ میلیارد گجت را مورد استفاده قرار داده و می‌دهند می‌تواند سیاست‌ بسیار کاربردی و مهمی باشد.

سیاست های موفق ساتیا نادلا در مایکروسافت

مایکروسافت با در پیش گرفتن این سیاست که شامل نصب اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های این کمپانی بصورت پیش‌فرض روی گوشی‌های هوشمند بیش از ۷۰ کمپانی است، می‌تواند جامعه‌ی آماری بسیار گسترده‌ای از کاربران را به خود جلب کند. اهمیت نصب اپلیکیشن یا یک سرویس بصورت پیش‌فرض روی گوشی‌های هوشمند بسیار مهم است؛ برای مثال می‌توان به نصب پیش‌فرض اپلیکیشن نقشه‌ی اپل روی آیفون‌های این کمپانی اشاره کرد که به طرز گسترده‌ای باعث کاهش تعداد کاربران سرویس نقشه‌ی گوگل روی ابزار‌های اپلی شد.

پارکر در خصوص استفاده از سرویس آفیس مایکروسافت روی گوشی‌های هوشمند می‌گوید:

هدف اصلی در پیش گرفتن سیاست ارائه‌ی انواع سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها این است تا هر شخصی روی هر گجتی که استفاده می‌کند، یکی از سرویس‌ها یا اپلیکیشن‌های ارائه شده توسط مایکروسافت را داشته باشد.

به گفته‌ی پارکر، مایکروسافت شرکای تجاری خود را تشویق به نصب اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های این کمپانی می‌کند تا از این طریق به کسب درآمد بپردازد. وی اشاره‌ای به نحوه‌ی کسب درآمد از این طریق نکرده است.

به نظر می‌رسد مایکروسافت وعده‌ی پرداخت مبلغی را به تولیدکنندگانی که این امکان را برای مایکروسافت فراهم می‌کند، داده است.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط مایکروسافت، تا ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی مجموعه‌ی نرم افزاری آفیس این کمپانی روی گجت‌های اندرویدی و iOS توسط بیش از ۳۴۰ میلیون کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باید به استفاده از اسکایپ توسط بیش از ۹۰۰ میلیون کاربر نیز اشاره کرد.

مایکروسافت در قبال عضویت کاربران در سرویس‌ آفیس ۳۶۵، مبلغی را به عنوان حق اشتراک دریافت می‌کند. برای مثال عضویت سالیانه در این سرویس بیش از ۹۰ دلار برای کاربران آب می‌‌خورد.

مایکروسافت برای گسترش دامنه‌ی کاربران خود نیز، ویندوز ۱۰ را برای بروزرسانی بصورت رایگان در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؛ البته ابن دوره‌ی زمانی رایگان تا جولای سال جاری میلادی ادامه دارد، مگر اینکه مایکروسافت تصمیمی را برای تمدید این بازه داشته باشد.

بسیاری از کارشناسان و موسسات تحلیلی نگرش مثبتی را به سیاست‌های مایکروسافت داشته و احتمال موفقیت مایکروسافت را با در نظر گرفتن گزارش‌‌های مالی منتشر شده توسط این کمپانی پیش‌بینی می‌کنند. 

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات