اپل در حال مذاکره با هالیوود برای پخش فیلم های روی پرده سینما در آیتونز
طبق خبری که بلومبرگ منتشر کرد؛ اپل قصد دارد سرویس گرانتری در آیتونز ایجاد کند تا دو هفته پس از اکران فیلمها، آنها را در اختیار کاربرانش قرار دهد. این حرکت تأثیر زیادی روی رابطهی نهچندان خوشایند استودیوها و مجتمعهای سینمایی میگذارند؛ اما مشخص است که صنعت سینما در سالهای آتی به سمت استریم خواهد رفت.
اپل تا به حال با استودیوهای فاکس قرن بیستم، وارنر برادرز و یونیورسال پیکچرز مذاکره کرده است تا فیلمهایی را که در سینماها اکران میشوند، به فاصلهی دو هفته در دسترس مخاطبان خانگی قرار دهد. این حرکت به آیتونز کمک خواهد تا تبدیل به فروشگاهی همهجانبه برای انواع محتوا شود و در برابر رقیبانی مانند نتفلیکس و آمازون قرار گیرد. در حالی که سرویس اپل میوزیک بهسرعت در حال پیشرفت است و بهتازگی از مرز ۲۰ میلیون کاربر عبور کرده، محتویات مربوط به فیلم و سریال آیتونز از سرویسهای استریم عقب مانده است. ایجاد دسترسی زودهنگام به فیلمهایی از سه مورد از بزرگترین استودیوهای هالیوود، میتواند شرایط را به نفع اپل تغییر دهد.
البته هنوز مشخص نیست این اتفاق چه تأثیری بر صنعت سینما میگذارد. استودیوها در حال حاضر به بعضی صاحبان سینماهای زنجیرهای مانند AMC و Regal Entertainment، حقوق انحصاری پخش فیلم به مدت ۹۰ روز میدهند. با این حال تماشاگران سینما در حال کاهش هستند و سینماها دنبال استراتژیهای جدید هستند تا درآمدشان را افزایش دهند. با تصمیم اپل ، دیگر سالنهای سینماها عنصری اساسی برای حیات فیلم و سینما نخواهند بود.
سینماها در حالت عادی اصلاً موافق این روند نیستند و بارها با استودیوهای فیلمسازی مناقشه کردهاند تا راه حلی غیر از پخش فیلم در اینترنت و روی دیسک پیدا کنند. زمانی که فیلم Paranormal Activity: The Ghost Dimension اکران شد؛ پارامونت، استودیوی پخشکننده فیلم تصمیم گرفت تنها ۱۷ روز بعد از اکران، آن را از طریق سرویسهای استریم پخش کند و به همین دلیل سینماها این فیلم را تحریم کردند. نتفلیکس هم فیلم تحسینشدهی خود به نام Beasts of No Nation را توانست تنها در سینماهای مستقل پخش کند؛ چرا که از همان روز اول استریم فیلم را نیز آغاز کرده بود. اما با این وجود این فیلم تنها در ۱۰ روز ۳ میلیون بار دیده شد.
با این وجود؛ مشکل حلنشدهای که باقی میماند، بحث سرقت فیلمها است. اپل امیدوار است با دادن دسترسی زودهنگام به کاربران، از دزدی محتوا جلوگیری کند و آیتونز هماکنون محتوای خود را رمزگذاری میکند؛ اما تضمینی وجود ندارد که سارقین راهی برای دور زدن ویژگیهای امنیتی این سرویس پیدا نکنند.
با تمام این تفاسیر، آینده از آنِ سرویسهای استریم است. تاریخ عرضهی دیجیتال فیلمها جلوتر خواهد آمد و زودتر در دسترس مخاطبین قرار میگیرد. اپل نیز با هوشمندی، خودش را در میانهی این تغییر قرار داده است. کارگردانهایی مانند جیمز کامرون و جیجی آبرامز موافق این موضوع هستند و تنها مسئله این است که سینماها راهی برای درآمدزایی خود پیدا کنند.
نظرات