ویدیویی تأمل‌ برانگیز در مورد تمام آزمایش های هسته ای از ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۸

پنج‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
هنرمندی به نام ایسائو هاشیموتو، ویدئوی تایم‌لپسی خلق کرده است که در آن تمام آزمایش‌های هسته‌ای دنیا روی یک نقشه به نمایش درمی‌آید.
تبلیغات

ایسائو هاشیموتو، هنرمند ژاپنی، تاکنون مجموعه‌ای از آثار با محوریت سلاح‌های هسته‌ای خلق کرده است؛ یکی از این آثار که «1998-1945» نام دارد، ویدئوی تایم‌لپسی است که تاریخچه‌ای از انفجارهای هسته‌ای دنیا را به نمایش می‌گذارد.

در این ویدئوی ۱۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه‌ای، تمام ۲۰۵۳ آزمایش و انفجار هسته‌ای که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۸ رخ‌ دادند، روی یک نقشه به نمایش گذاشته می‌شود.

در هر ثانیه از ویدئو یک صدای مترونومیک به گوش می‌رسد که تغییر ماه را نشان می‌دهد، موسیقی متفاوت دیگری نیز برای نشان دادن انفجار در کشورهای مختلف به صدا درمی‌آید. ویدئو با انفجار آزمایشی Manhattan Project در خاک آمریکا و دو بمبی که فاجعه‌ی هیروشیما و ناگاساکی را به بار آوردند و جنگ جهانی دوم را پایان دادند، با روند آهسته‌ای آغاز می‌شود.

پس از گذشت چند دقیقه، در برهه‌ای از زمان که اتحادیه‌ی جماهیر شوروی و بریتانیا نیز به جمع کشورهای صاحب بمب هسته‌ای پیوستند، روند اجرای آزمایش‌ها سرعت می‌گیرد و در سال ۱۹۶۲ به اوج خود (۱۴۰ آزمایش) می‌رسد؛ پس از آن تا اواسط دهه‌ی ۸۰ میلادی، آزمایش‌ها تقریبا با نرخ ۴۰ آزمایش در سال، ادامه می‌یابد.

این اثر، نگاهی گیرا به مخرب‌ترین نیروی تاریخ بشریت دارد؛ با توجه به آنکه تاکنون تنها دو بار و در سال ۱۹۴۵ با مقاصد جنگی از بمب‌های هسته‌ای استفاده شده است، از این‌رو نسبت دادن چنین عنوانی به آن‌ها، معقول به نظر می‌رسد. از آن زمان تاکنون، با وجود اینکه بیش از ۲۰۰۰ آزمایش هسته‌ای انجام گرفت و میلیاردها دلار صرف توسعه‌ی بمب‌های هسته‌ای شد، هیچ‌گاه از کلاهک‌های اتمی با مقاصد جنگی استفاده نشده است.

هاشیموتو در سال ۱۹۵۹ در کشور ژاپن به دنیا آمد. وی به مدت ۱۷ سال در یک واحد مالی مشغول به کار بود و پیش از آن در دپارتمان هنر، سیاست و مدیریت در توکیو تحصیل می‌کرد. هاشیموتو بعد‌ها به‌عنوان سرپرست موزه‌ی لالیک در هاکونه‌ی ژاپن، استخدام شد.

او خلق اثر «1998-1945» را در سال ۲۰۰۳ و با هدف نشان دادن «ترس و حماقت ناشی از سلاح‌های هسته‌ای» آغاز کرد. وی می‌گوید:

من این اثر را برای مردمی ساخته‌ام که از مسئله‌ای آگاهی ندارند؛ مسئله‌ای که در دنیا وجود دارد، اما کمتر مورد بحث قرار می‌گیرد.

این ویدئو تنها آزمایش‌های هسته‌ای انجام‌شده تا سال ۱۹۹۸ را شامل می‌شود و دو آزمایش‌ هسته‌ای کره‌ی شمالی را که در اکتبر سال ۲۰۰۶ و مه سال ۲۰۰۹ انجام شدند، در برنمی‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات