برخورد پلیس فتا با قمار در اینترنت؛ ۳۰ پیام رسان مسدود می‌شوند

سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رئیس پلیس فتا از مسدود شدن ۳ هزار و ۳۲۳ سایت و کانال شرط‌بندی اطلاع داد  و اعلام کرد ۳۰ پیام‌رسان مسدود می‌شوند.
تبلیغات

رئیس پلیس فتا از برخورد جدی با قماربازی، ثبت کانال‌های با بیش از ۵ هزار عضو در تلگرام، برخورد با ۶۰ درصد از شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران، ساماندهی ۱۰ میلیون سیم‌کارت بدون صاحب و انجام عمده‌ی خلاف‌های موبایلی در تلگرام اطلاع داد.

ثبت کانال‌های دارای بیش از ۵ هزار عضو در تلگرام

سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) در مورد مصوبه‌ی ثبت کانال‌های بالای ۵ هزار عضو توضیح داد: «مصوبه مذکور در جلسه‌ی قبل شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. این مصوب تأکید می‌کند که وزارت ارشاد باید کانال‌های دارای بیش از ۵ هزار عضو را ساماندهی کند. مقرر شده است طی ۱۰ روز آینده سایتی طراحی و فعال شود و تمام کانال‌های دارای بیش از ۵ هزار عضو در آن ثبت و مسئول و ادمین این کانال‌ها مشخص شود.»

رئیس پلیس فتا افزود:‌ «در این مصوبه وزارت ارشاد موظف است ضوابطی برای فعالیت کانال‌های دارای بیش از ۵ هزار عضو در نظر بگیرد و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با توجه به این ضوابط، آن‌ها را به‌عنوان معیاری برای شناسایی تخلف و برخورد با متخلفان در نظر بگیرند. همچنین قرار است پس از تعیین این ضوابط، پلیس فتا در روبرو شدن با جرائم عمومی در این فضا با محوریت برخورد با جرائم اخلاقی ورود کند.»

هادیانفر در مورد نحوه‌ی برخورد با کانال‌هایی که هویت خود را در این سامانه ثبت نمی‌کنند، پاسخ داد: «یکی از مسائل مهم پیش روی این طرح، ضمانت اجرایی آن است که در درخواست ارائه‌شده به شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی، این موضوع به آن‌ها اعلام شده است. البته کانال‌هایی که بر اساس مقررات داخلی کشور فعالیت می‌کنند و یا افرادی که درآمدهای کلانی در این حوزه دارند، قطعا از این طرح استقبال خواهند کرد و تنها کانال‌هایی که مطلب خلاف منتشر می‌کنند امکان دارد در این طرح ثبت نام نکنند.»

او ادامه داد: «بدانید پل ارتباطی محکمی در بخش فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و کانال‌های مجرمانه توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی رصد می‌شوند و در مسیر فیلترینگ قرار می‌گیرند.»

مسدود شدن ۳۰ شبکه اجتماعی در ایران

رئیس پلیس فتا با اشاره به فعالیت پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی اعلام کرد: «تاکنون ۱۵۲ پیام‌رسان در دنیا فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۵۲ پیام‌رسان در ایران فعال‌ هستند. بر اساس مصوبه‌ی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مقرر شد ۳۰ پیام‌رسان فعال در ایران مسدود شوند.»

برخورد جدی با قمار و شرط‌بندی

سردار هادیانفر  از برخورد جدی پلیس فتا با قماربازی و شرط‌بندی در فضای مجازی خبر داد و گفت: «به دنبال تلاش گسترده‌ی پلیس، در سال گذشته یک شبکه‌ی گسترده‌ قمار آنلاین شناسایی شد که بر اساس تراکنش‌های انجام‌شده در این شبکه، ۲۳ میلیارد تومان پول جا‌به‌جا شده است. بدین ترتیب ۵ نفر از گردانندگان این شبکه بزرگ شناسایی شدند و پس از دستگیری در اختیار مقامات فضایی قرار گرفتند.»

دستگیری بیش از ۱۸۴ نفر در رابطه با قمار

به گفته‌ی رئیس پلیس فتا، همچنین در طرح ۲۰ رزوه‌ای که انجام شد، همکاران ما در پلیس فتا موفق شدند ۳ هزار و ۳۲۳ سایت و کانال قمار و شرط‌بندی را شناسایی و ۱۸۴ نفر مقصر در این رابطه را نیز دستگیر کنند.

درگاه بانکی ایران در اختیار قمار است

کمال هادیانفر با انتقاد از اختصاص دادن درگاه‌های بانکی توسط بانک‌های داخلی به سایت‌های قماربازی و شرط‌بندی تأکید کرد:‌ «۳۲ بانک خصوصی و دولتی موجود در کشور باید پاسخگو باشند که با چه مجوزی درگاه‌های پرداخت خود را در اختیار سایت‌‌ها و کانال‌های قمار و شرط‌بندی قرار داده‌اند و با چه استدلالی پول نجس قمار را با پول پاک مردم که در اختیار آن‌ها است مخلوط کرده‌اند.»

۶۶ درصد جرائم اینترنتی در تلگرام

رئیس پلیس فتا اعلام کرد: «سال گذشته ۱۸ درصد جرائم رخ‌داده در فضای مجازی در شبکه تلگرام به وقع پیوسته است. اما امروز ۶۶ درصد از جرائم موجود در فضای مجازی در تلگرام انجام می‌شود. این در حالی است که ۲۰ درصد جرائم در اینستاگرام و ۱۰ درصد در شبکه‌ی واتس‌اپ انجام می‌شود.»

او اضافه کرد:«بدین ترتیب ،این انتظار وجود دارد تا با توجه به پروتکل‌های بین‌المللی مبنی بر لزوم قرار گرفتن سرور‌های این شبکه‌ها در داخل کشور نسبت به وارد شدن سرورهای این شبکه‌ها به داخل خاک ایران اقدام شود. در حال حاضر سرور‌های وایبر در کشور اسرائیل و سرورهای اینستاگرام در آمریکا قرار دارند و یک سال فرصت داده‌ شده است تا نسبت به انتقال سرورهای این شبکه‌ها به داخل کشور اقدامات لازم انجام شود.»

هک شدن ۷۰۰ مشتری بانک خصوصی

سردار هادیانفر در مورد برداشت‌های غیرمجاز  و هک‌های بانکی توضیح داد:‌ «علی‌رغم کاهش برداشت‌های غیرمجاز از ۵۴ درصد در سال گذشته به ۳۰ درصد در سال جاری، متأسفانه برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی با موضوع کلاه‌برداری ادغام شده و ۸۶ درصد پرونده‌ها به آن اختصاص یافته است. همچنین در پرونده اخیر که به پلیس فتا ارجاع شد، هکرها موفق شده بودند اطلاعات ۷۰۰ مشتری بانک خصوصی در سطح شهر تهران را به سرقت ببرند.»

۱۰ میلیون سیم‌کارت بدون صاحب

رئیس پلیس فتا با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ساماندهی سیم‌کارت‌های بدون صاحب بیان کرد:‌ «در این مصوبه، بندی مربوط به ساماندهی سیم‌کارت‌ها قرار دارد و مقرر شده است از میان ۱۶۰ میلیون سیم‌کارت فعال در کشور که ۳۰ میلیون آن یا بدون صاحب هستند یا تشابه اسمی دارند، ساماندهی شود که البته ساماندهی ۲۰ میلیون سیم‌کارت انجام شده و ۱۰ میلیون دیگر نیز باقی است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

امکان ثبت نظر برای این مطلب وجود ندارد

تبلیغات