دانلود ویدیو در نتفلیکس برای کاهش حجم با کدک VP9 انجام می‌شود

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نتفلیکس از هفته‌ی پیش امکان دانلود ویدیو را برای کاربرانش فراهم کرد که بر این اساس، ویدیوها در جهت کاهش حجم با کدک VP9 برای دانلود قرار می‌گیرند.
تبلیغات

نتفلیکس در هفته‌ای که گذشت قابلیت جدیدی را به سرویس خود با عنوان Offline Viewing Mode اضافه کرد که با استفاده از آن کاربران می‌توانند ویدیوهای مورد نظر خود را دانلود کنند و در فرصتی دیگر، بدون نیاز به داشتن اتصال اینترنت به نظاره بنشینند. این ویژگی یکی از قابلیت‌هایی بود که کاربران درخواست‌های زیادی برای اضافه شدن آن ارائه کرده بودند. نتفلیکس برای اینکه ترافیک مصرفی کاربران در زمان دانلود ویدیوها زیاد نشود، در صورت درخواست برای دانلود یک ویدیو، آن را با کدک VP9 در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ویدیوهای استریم شده در نتفلیکس از کدک H.264/AVC بهره می‌برند که هدف از به‌کارگیری آن، کاهش نرخ پهنای باند مورد استفاده به‌منظور استریم ویدیو و درنتیجه کاهش هزینه‌ای است که کاربران برای استفاده از نتفلیکس پرداخت می‌کنند. بهره‌گیری از این کدک علاوه بر کاهش پهنای باند مورد نیاز، کیفیت قابل قبولی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما نتفلیکس برای صرفه‌جویی هرچه بیشتر، از کدک VP9 برای ویدیوهای دانلود شده استفاده می‌کند. VP9 یک کدینگ متن باز است که توسط گوگل توسعه یافته و در صورت استفاده از آن، می‌توان تصویر باکیفیتی را با نرخ پهنای باند بسیار پایین‌تر دریافت کرد.

چالش اصلی در راه استفاده کدک VP9، عدم پشتیبانی از آن در سرویس‌های استریم متعدد است. این کدک در سیستم‌عامل اندروید و از طریق کروم پشتیبانی می‌شود ؛ ولی کاربران آیفون‌ نمی‌توانند از قابلیت دانلود ویدیو در گوشی هوشمند خود استفاده کنند، چراکه این ویژگی در iOS پشتیبانی نمی‌شود و اپل نیز اطلاعاتی را در رابطه با اینکه آیا از این کدک پشتیبانی می‌کند یا خیر، ارائه نکرده است.

برای جبران این نقیصه، نتفلیکس امکان دانلود با کدک H.264/AVC High را نیز ارائه می‌کند، حال آنکه ویدیوهای استریم شده از کدک H.264/AVC Main استفاده می‌کنند. نتفلیکس بهترین کدگذاری برای ویدیوهای استریم شده را به‌صورت خودکار انتخاب می‌کند. متخصصان نتفلیکس به این نتیجه رسیده‌اند که صحنه‌های مختلف و در نتیجه‌ ویدیوهای مختلف برای بهینه‌سازی بیشتر، نیازمند استفاده از کدگذاری‌های متفاوت هستند. برای مثال یک صحنه‌ی اکشن با داشتن جزئیات زیاد، داده بصری زیادی به همراه دارد، حال آنکه یک صحنه معمولی که بخش زیادی از آن آسمان است، به نسبت داده‌ی کمتری ایجاد می‌کند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط نتفلیکس؛ پس از آغاز کدگذاری و بهینه‌سازی روند استفاده از کدک‌ها توسط این سرویس استریم، کاربران با سرعت اتصال کندتر به اینترنت قریب به ۲۰ درصد در مصرف اینترنت خود صرفه‌جویی کرده‌اند.

برای افزایش بهینگی، نتفلیکس هر ویدیو را به تکه‌های یک تا سه دقیقه‌ای تقسیم می‌کند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های رایانه‌‌ای، این تکه‌ها آنالیز و بهترین کدک برای کدگذاری انتخاب می‌شود.

نتفلیکس اعلام کرده است استفاده از کدک H.264 High حدود ۱۹ درصد پهنای باند کمتری مصرف می‌کند، در حالی که مصرف پهنای باند در کدک VP9 بیش از ۳۶ درصد بهینه‌تر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات