اپل با جدیت روی خودرو خودران کار می کند

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
نامه‌ای که اپل در ارتباط با خطی مشی وسیله‌ی نقلیه‌ی خودران خود به رگولاتوری‌های ترافیک فدرال آمریکا ارسال کرده، نشان‌دهنده‌ی آن است که اپل به‌طور جدی روی یک خودروی خودران کار می‌کند.
تبلیغات

اپل هیچ‌گاه تلاش‌هایش در ساخت یک خودروی خودران را علنی نکرده است و این موضوع خشم همگان را در پی دارد، اما اخیرا کاپرتینویی‌ها با قطعیت تمام اعلام کرده‌اند در حال کار بر روی پروژه‌ای هستند که با نام تایتان شناخته می‌شود. اپل در نامه‌ای خطاب به اداره‌ی ملی ایمنی ترافیک بزرگراه اعلام کرد سرمایه‌گذاری عظیمی بر مطالعه و تحقیق در بخش‌های ماشین هوشمند و اتوماسیون کرده است و در خصوص پتانسیلی که سیستم‌های خودکار در بسیاری از نواحی از جمله حمل و نقل دارند، هیجان‌زده است.

نامه‌ی ارسالی در ماه گذشته به دولت فدرال، توضیح و تفسیر رسمی اپل در مورد دستورالعمل‌هایی برای خودروی خودران است که بازخورد بسیاری از کمپانی‌ها که در زمینه‌ی خودروهای خودران کار می‌کنند مانند گوگل و فورد را در پی داشته است. نامه‌ی اپل توسط فردی به‌ نام استیون کنر به امضاء رسیده است. کسی که در حال حاضر رئیس بخش تصدیق محصول اپل است و قبلاً مدیر دپارتمان ایمنی خودروی فورد بود.

اپل چندین سال است که روی پروژه‌ی تایتان کار می‌کند، اما هیچ‌گاه به‌طور رسمی آن را اعلام نکرده است. اخیراً به نظر می‌رسد پروژه‌ی خودران اپل به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.  بر اساس گزارش‌های اخیر؛ اپل دیگر در تلاش برای ساخت خودروی برقی خودش برای رقابت با کمپانی‌هایی نظیر تسلا نیست، اما به‌جای آن تمرکز خود را بر توسعه‌ی نرم‌افزار خودران قرار داده است که می‌تواند با همکاری با خودروسازان به سرانجام برسد.

در نامه‌ی ارسالی اپل همچنین اشاره شده است که صدها نفر از تیم خودرویی ۱۰۰۰ نفره‌ی قدرتمند اپل جابه‌جا شده‌اند و برخی اخراج یا به خواست خودشان ترک کار کرده‌اند. این تغییرات بخشی از طرح طولانی‌مدت مدیر جدید بخش تایتان، باب منسفیلد است که پس از جدایی استیون زادسکی در اوایل امسال، در حالی‌ که دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کرد، به این سمت منصوب شد.

در همین حال؛ دولت فدرال در حال جمع‌آوری بازخوردهای کمپانی‌های فناوری‌محور و خودروسازان در باب آئین‌نامه‌ی خودروهای خودرانی است که اخیراً منتشر شده است. گروهی از افرادی که نقش‌ تعیین‌کننده در فضای خودروهای خودران دارند و در کمپانی‌هایی مانند گوگل، اوبر، فورد، ولو و لیفت فعالیت می‌کنند، از طریق لابی‌گری در حال ایستادگی در برابر درخواست دولت برای به اشتراک‌ گذاشتن اطلاعات و مشخصات ایمنی هستند. اما اپل مشکلی با به اشتراک گذاشتن اطلاعات ندارد.

کنر در نامه نوشته است:

اپل با این موضوع که کمپانی‌ها باید اطلاعات پویا و چگونگی روی دادن تصادفات و خطرات تهدیدآمیز را به اشتراک بگذارد، موافق است. با به اشتراک گذاشتن اطلاعات؛ صنعت، قابلیت ایجاد مجموعه داده‌هایی را خواهد داشت که جامع‌تر از اطلاعات یک کمپانی به تنهایی هستند.

همچنین اپل از دولت خواست با ایجاد «رگولاتوری انعطاف‌پذیر» به تشویق نوآوری کمک کند. به عبارت دیگر، اپل در کنار دیگر کمپانی‌های فناوری‌محور و خودروساز در دنیا، موافق است که دولت فدرال باید دستورالعمل‌ها را به‌صورت اختیاری نگه دارد و قوانین و مقررات به‌صورت تحکمی نباشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات