ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی در چهار شهر بزرگ تا سال ۲۰۲۵

سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تردد خودروهای دیزلی تا سال ۲۰۲۵ در شهرهای مکزیکوسیتی، مادرید، پاریس و آتن ممنوع خواهد شد.
تبلیغات

ممانعت از ورود برخی از خودروها به مکان‌های شلوغ شهری یکی از گزینه‌های رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک است. اما این بار در یک حرکت جمعی، شهرداران چهار شهر بزرگ دنیا که مجموعاً جمعیتی بالغ بر ۴۲ میلیون نفر دارند، برای اجرایی شدن یک قانون در جهت رفع مشکل آلودگی هوای شهرهایشان تصمیم‌گیری کردند.

در اجلاسی که هفته جاری در مکزیکوسیتی برگزار شد، شهرداران چهار شهر بزرگ دنیا شامل مکزیکوسیتی، مادرید، پاریس و آتن،  تصمیم گرفتند ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی را تا سال ۲۰۲۵ در دستور کار خود قرار دهند. شهرداران این چهار شهر، بر استفاده از سوخت‌های جایگزین در جهت توسعه حمل و نقل عمومی بر پایه منابع انرژی تجدیدپذیر تأکید کردند.

آلودگی هوا

بر اساس توافقی که میان این چهار شهر انجام شده است و نزدیک به ۴۲ میلیون نفر را تحت شعاع قرار می‌دهد، خودروهای شخصی دیزلی نیز از این قاعده مستثنا نشده‌اند. در حالی که مقامات فولکس واگن اظهار کرده‌اند قصد عرضه خودرو دیزلی در ایالات متحده ندارند؛ دیگر خودروسازان مانند جگوار لندروور سرمایه‌گذاری عظیمی به‌منظور توسعه این تکنولوژی کرده‌اند. خودروسازان دیگر به فناوری پیشرانه‌های دیزلی در جهت استفاده در زنجیره توان خودروهای هیبریدی خود چشم دوخته‌اند، هر چند چشم‌انداز صنعت خودروسازی بیشتر بر خودروهای الکتریکی معطوف است.

فولکس واگن

مقامات این شهرها اجرایی کردن این قوانین و مقررات در شهر را به‌مراتب آسان‌تر از عملیاتی کردن این طرح در سطح ملی و کشوری می‌دانند. در صورت عظیم بودن این طرح ممکن است در برخی از ایالات یا استان‌ها با بی‌میلی در اجرا و نبود اتحاد مواجه شوند. برخی از شهرها با مشکل ازدحام روبرو هستند که این مشکل را تا حدودی با ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به مرکز شهر حل کرده‌اند و آلودگی هوا را با صدور مجوز تردد برخی خودروها به واسطه پلاک نصب‌شده بر روی آن‌ها کنترل می‌کنند.

میگوئل آنخل مانسرا (Migual Angel Mancera) شهردار مکزیکوسیتی اظهار کرده است:

بر کسی پوشیده نیست که مکزیکوسیتی، هم با مشکل آلودگی هوا و هم با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند. با گسترش گزینه حمل و نقل جایگزین مانند اتوبوس‌های تندرو و سیستم مترو و سرمایه‌گذاری عظیم بر زیرساخت‌ها، ما در حال کار برای روان‌سازی تراکم ترافیک و سلامتی بیشتر مردم هستیم.
آلودگی هوا

در حال حاضر شهر پاریس با ممانعت از تردد خودروهای مدل ۱۹۹۷ به پایین به مرکز شهر، حمایت خود را از فعالیت‌های زیست محیطی اعلام می‌کند. هرچند این قانون با مخالفت رانندگان خودروهای قدیمی مواجه  شده است. قانونی که پاریس هم اکنون اجرا می‌کند می‌تواند مثال خوبی برای اغلب پایتخت‌های کشورهای اروپایی باشد که با مشکل آلودگی هوا و ترافیک مواجه هستند. رهبران سیاسی برخی از کشورهای اروپای غربی برای اجرای قانون منع تردد خودروهای پایین‌تر از مدل ۱۹۹۷ اعلام آمادگی کرده‌اند.

آن ایدالگو (Anne Hidalgo) شهردار پاریس گفته است:

شهرداران اعلام کرده‌اند تغییرات آب و هوایی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو است. امروز ما با قدرت اعلام می‌کنیم که دیگر تاب و تحمل آلودگی هوا، بیماری‌های ناشی از آن و در نهایت مرگ و میر را نداریم. این مسئله برای شهروندان آسیب‌پذیرتر می‌تواند بسیار مشکل‌ساز شود. مشکل بزرگی به نام آلودگی هوا نیازمند حرکت بزرگ و قدرتمندی است، ما از همین‌ جا به تمام سازندگان اتوبوس و خودروهای سواری اعلام می‌کنم که ما را در این طرح بزرگ یاری کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات