غربالگری اوتیسم برای کودکان

یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کودکان ۲ تا ۵ ساله به‌صورت رایگان غربالگری اوتیسم می‌شوند. این کار توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود.
تبلیغات

کوکان ۲ تا ۵ ساله توسط سازمان بهزیستی کشور به‌صورت رایگان تحت غربالگری اوتیسم قرار می‌گیرند.

مریم پورسید رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توان‌بخشی بهزیستی کشور از آغاز غربالگری آفلاین اوتیسم برای کودکان ۲ تا ۵ سال اطلاع داد.

پورسید گفت:

اگر کودکی سه علامت از علائم ذکرشده را به‌صورت تکراری داشت، خانواده باید به اختلال اوتیسم مشکوک شود و به مراکز بهزیستی مراجعه کند...تقلید نکردن کودکان از رفتار بزرگ‌سالان، بروز حالت ترس یا وحشت شدید، استفاده از اشاره به‌جای کلام برای مطرح کردن درخواست، بخشی از نشانه‌های کودکان اوتیسم است.

رئیس گروه مراکز روزانه آموزشی توان‌بخشی بهزیستی کشور توضیح داد:

این کودکان صداهایی با تن زیر به‌طور مثال صدای «ای ای ی» و صداهای مشابه برای برانگیختن خود ایجاد می‌کنند؛ زمانی که تشویق می‌شوند یا اینکه دیگران تلاش دارند آنان را سرگرم یا شاد کنند، شاد نیستند و به نقطه‌ای خیره می‌شوند. همچنین زمان حضور دیگران از خود واکنشی نشان نمی‌دهند و از ارتباط چشمی امتناع می‌کنند و زمانی که فرد دیگر به آن‌ها نگاه می‌کند، به جای دیگر نگاه می‌کنند.

به گفته‌ی پورسید، کودکان مبتلا به اوتیسم برای اشاره به خود از کلمه «من» استفاده نمی‌کنند؛ همچنین دست‌ها و انگشتان را کنار بدن خود به شکل پرنده یا جلوی چشمانشان تکان می‌دهند و اشیاء مختلف مانند اسباب‌بازی را بیش از حد می‌بویند؛ لذا اگر کودکی سه علامت از علائم ذکرشده را به‌صورت تکراری داشت، خانواده باید به اختلال اوتیسم مشکوک شود و به مراکز بهزیستی مراجعه کند.

در طرح غربالگری اوتیسم بهزیستی چندین آزمون و سؤال اصلی برای دانلود در سایت این سازمان قرار داده شده است که می‌توانید از این لینک، دانلود کنید.همچنین لیست مراکز اوتیسم برای مراجعه در این لیست آمده است.

اوتیسم (Autism) نوعی اختلال رشدی است که معمولا در سه سال اول زندگی کودک ظاهر می‌شود و بر رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی اثر می‌گذارد.این بیماری یک اختلال پیچیده رشد است که توانایی‌های گفتاری و ارتباطی کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد.اوتیسم با یک سری از رفتارهای ویژه همراه است و می‌توان آن را یک اختلال با یک طیف در نظر گرفت که در کودکان مبتلا، به صورت‌های گوناگون و با شدت‌های متفاوت خود را نشان می‌دهد.

به‌طور قطع اطلاع‌رسانی و کمک‌های مالی می‌تواند به خانواده‌های این کودکان کمک کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات