تابش تراهرتز سرعت حافظه رایانه های شخصی را ۱۰۰۰ برابر افزایش خواهد داد

شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان به‌تازگی متوجه شده‌اند که تابش تراهرتز می‌تواند سلول‌های حافظه کامپیوتر را فوق‌العاده سریع‌تر از میدان مغناطیسی ریست کند.
تبلیغات

یکی از محدودیت‌های موجود در رایانه‌های شخصی، سرعت حافظه‌ی آن‌ها است. این موضوع زمانی به چشم می‌آید که تغییرات سلول‌های حافظه را نیز در نظر بگیریم که در حال حاضر ریست، شدن آن‌ها توسط میدان مغناطیسی صورت می‌گیرد.

به‌تازگی دانشمندان اروپایی و روسی، متد جدیدی را ارائه داده‌اند که از تابش تراهرتز یا T-Rays استفاده می‌کند؛ البته با این تفاوت که ریست شدن سلول‌ها با سرعت فوق‌العاده بیشتری انجام خواهد شد.

تابش تراهرتز بیشتر در فرودگاه‌ها برای بازرسی بدنی مسافران استفاده می‌شود. بر اساس نتایج پژوهش آن‌ها که در مجله‌ی نیچر منتشر شده است، تعویض میدان مغناطیسی با تابش تراهرتز در حافظه کامپیوترها، باعث خواهد شد تا ریست شدن سلول‌ها نزدیک به ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر شود؛ درنتیجه شاهد نسل جدیدی از حافظه‌های فوق‌سریع خواهیم بود.

این تابش درواقع یک سری از پالس‌های کوتاه الکترومغناطیسی است که با فرکانس تراهرتز به سلول‌ها برخورد می‌کند. جالب است بدانید طول موجی که بین نور فروسرخ و امواج ماکروویو قرار دارد، تنها ۰.۱ میلی‌متر است.

البته باید در نظر گرفت که از تابش تراهرتز به این زودی‌ها در کامپیوترهای شخصی استفاده نخواهد شد. آنچه دانشمندان در نظر دارند، در ابتدای راه خود قرار دارد و تا رسیدن آن به مرحله‌ای که بتوان محصولی را به تولید انبوه رساند و به بازار عرضه کرد، فاصله‌ی زیادی داریم.

در حال حاضر دانشمندان توانسته‌اند کانسپتی درست کنند که از  یک ماده‌ی فرومغناطیس ضعیف (اورتوفریت تالیوم) تشکیل شده است. با این حال در این آزمایش، تابش تراهرتز توانسته است ۱۰ برابر بهتر از یک میدان مغناطیسی عمل کند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، متد جدید دانشمندان به‌مراتب بهتر از متد فعلیِ استفاده از میدان مغناطیسی برای ریست سلول‌های حافظه است.

با این وجود دانشمندان هنوز نتایج آزمایشی را که روی یک سلول حافظه کامپیوتر صورت گیرد،منتشر نکرده‌اند. درنتیجه هنوز مشخص نیست چه زمانی شاهد استفاده از متد جدید دانشمندان در رایانه‌های شخصی‌مان خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات