شکایت از گوگل به خاطر محرمانگی اطلاعاتی بیش از حد معمول

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از کارمندان گوگل از این کمپانی به خاطر سخت‌گیری بیش از حد در زمینه‌ی محرمانه بودن اطلاعات شکایت کرده است.
تبلیغات

یکی از مدیران تولید گوگل با این ادعا که سیاست‌های «محرمانگی اطلاعات شرکت گوگل» در تناقض با قوانین کار ایالت کالیفرنیا است، از این شرکت به دادگاه شکایت کرده است. بر اساس این شکایت که اخیرا در دادگاه عالی کالیفرنیا و در شهر سان‌فرانسیسکو تنظیم شده است، گوگل از یک برنامه‌ برای جاسوسی از کارمندان خود استفاده می‌کند.

این سیاست‌ها به این دلیل وضع شده‌اند که از انتشار اطلاعات تخریب‌کننده‌ به نهادهای سیاست‌گذاری و قانونی جلوگیری به عمل آید. از طرف دیگر، گوگل از کارمندان و حتی وکلای خود می‌خواهد که هیچ‌گونه اطلاعاتی از عملیات احتمالا غیرقانونی شرکت به بیرون درز ندهند. همچنین گوگل از کارمندان خواسته است که اگر به یکی از همکاران خود در مورد انتشار اطلاعات شک کرده باشند، او را گزارش دهند.

در شکایت مطرح‌شده آمده است:

شعار گوگل این است که رفتار شریرانه انجام ندهید. اما قرارداد‌های غیر‌قانونی، محرمانه بودن اطلاعات و سیاست‌های این شرکت در تعارض با این شعار است.

به نظر می‌رسد حتی یکی از سیاست‌های شرکت، کارمندان را از نوشتن کتاب داستان در مورد شرکت‌های بزرگ سیلیکون ولی منع می‌کند؛ مگر اینکه ابتدا کتاب به تائید گوگل برسد. شواهد حاکی از آن هستند که این شکایت توسط همان فردی ارائه شده است که قبلا و ابتدای امسال، شکایتی علیه انجمن ملی قوانین کار به خاطر همین سیاست‌های محرمانگی اطلاعات تنظیم کرده بود.

هدف از وضع قوانین محرمانگی این است که از انتشار اطلاعات شرکت به نهاد‌های تنظیم‌کننده‌ی مقررات جلوگیری به عمل آید و همچنین هیچ‌گونه اطلاعات حساسی از جانب کارمندان به رسانه‌ها داده نشود. در این شکایت ادعا شده است که یکی از بنیان‌گذاران گوگل در نشست‌های سراسری این شرکت چندین بار تکرار کرده است که هر گونه درز اطلاعات به بیرون از شرکت از سوی هر یک از کارمندان باعث اتمام فوری همکاری خواهد شد و عواقب آن بر عهده‌ی شخص خاطی خواهد بود. البته در این شکایت عنوان نشده که این شخص لری پیج بوده است و یا سرگی برین.

در هر صورت، اگر شرکت گوگل در زمینه‌ی نقض قوانین کار کالیفرنیا گناه‌کار شناخته شود؛ ممکن است برای هر یک از تخلفات احتمالی ۱۰۰ دلار جریمه شود که این جریمه باید در تعداد کارمندان این شرکت در کالیفرنیا، یعنی ۶۱ هزار نفر به ازای یک بازه‌ی پرداختی ضرب شود. همچنین اگر یکی از این تخلفات بیش از یک بازه‌ی پرداختی به کارمندان اتفاق افتاده باشد، مبلغ آن دوبرابر حساب می‌شود. این گفته‌ها به این معنی است که حداکثر جریمه‌ی شرکت گوگل می‌تواند به رقم ۳.۸ میلیارد دلار برسد و به هر کارمند در حدود ۱۴,۶۰۰ دلار تعلق یابد. این شکایت به قوانین کمیسیون امنیت کالیفرنیا اشاره می‌کند که می‌گوید شرکت‌ها نباید هیچ‌گونه ممنوعیتی برای کارمندان در مورد همکاری با نهادهای قانونی وضع کنند.

در شکایت مطرح‌شده، آمده است که سیاست‌های محرمانگی اطلاعات شرکت گوگل، شامل همه‌ی اتفاقاتی می‌شود که در داخل این شرکت می‌افتد. همچنین در این شکایت عنوان شده است که گوگل برنامه‌ای با نام «جلوگیری از درز اطلاعات» را در دستور کار خود دارد که کارمندان را تشویق می‌کند تا رفتارهای مشکوک همکاران خود را گزارش کنند. این رفتارها می‌تواند شامل پرسیدن اطلاعات و جزییات در مورد پروژه‌ها و یا سایر جنبه‌های کاری باشد. همچنین در این شکایت ادعا شده است که گوگل با منع کارمندان از نوشتن ایمیل‌هایی که شامل هر گونه اطلاعاتی از وضعیت شرکت باشد، انتشار اطلاعات در مورد تخلفات و اقدامات احتمالی غیرقانونی را سرکوب می‌کند. در واکنش به این شکایت، سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای عنوان کرده است:

این شکایت قابل توجیه نیست. ما با جدیت از خودمان دفاع می‌کنیم، چون عقیده داریم این شکایت بی‌اساس است. ما در شرکت گوگل به حفظ فرهنگ همکاری با یکدیگر متعهد هستیم و به‌طور مستمر جزییات مربوط به اجرایی شدن برنامه‌ها و ارائه‌ی محصولات و همچنین اطلاعات محرمانه‌ی تجاری را با کارمندان خودمان به اشتراک می‌گذاریم. شفافیت بخش مهمی از اصول ما است. قراردادهای محرمانگی اطلاعات با کارمندان به‌منظور جلوگیری از افشای اطلاعات حساس تجاری و حفظ اصول کسب و کار است، در حالی که هیچ‌گونه منعی برای کارمندان در مورد انتشار اطلاعات و بندهای قراردادها و یا اطلاعاتی مربوط به فضای کاری وجود ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات