پردازنده گرافیکی تراشه A10 Fusion اپل نسخه بهبود یافته A9 است

یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با وجود افزایش قدرت A10 Fusion در مقایسه با A9، بررسی‌ها نشان می‌دهند که پردازنده گرافیکی این تراشه نسخه بهینه‌ شده‌ی A9 است.
تبلیغات

پس از آنکه اپل نسل جدید گوشی هوشمند خود را با نام آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس رونمایی کرد، بسیاری از قدرت پردازشی تراشه‌ی جدید این کمپانی که مجهز به چهار هسته‌ی پردازشی است، متحیر شدند، چراکه توانایی پردازشی A10 Fusion از پردازنده‌های اینتل مورد استفاده در برخی مک‌بوک‌های ایر نیز بیشتر بود.

بررسی‌های انجام‌شده توسط موسسه‌ی تحقیقاتی The Linley Group که در زمینه‌ی صنعت نیمه‌هادی‌ها فعالیت می‌کند، نشان از این دارد که پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در تراشه‌ی A10 Fusion، نسخه‌ای سفارشی‌شده از پردازنده‌ی گرافیکی PowerVR GT7600 است که در تراشه‌ی A9 مورد استفاده در آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس نیز شاهد استفاده از این معماری برای پردازنده‌ی گرافیکی بودیم.

اپل در زمان رونمایی از نسل جدید آیفون‌ مدعی شد عملکرد پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی A10 Fusion در مقایسه با نسل پیشین قریب به ۵۰ درصد بهبود پیدا کرده است.

البته بنچمارک‌های این تراشه نتایج متفاوتی از عملکرد آن به نمایش می‌گذارد. شماری از نتایج به‌دست‌آمده، ادعای اپل مبنی را بر اینکه این پردازنده‌ی گرافیکی دچار بهبود شده است، تائید می‌کنند، هرچند شمار دیگری از نتایج ادعای اپل را تائید نمی‌کنند. البته باید به این نکته اشاره کرد که بهبود عملکرد و در واقع افزایش قدرت پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی به‌صورت موقتی قابل رؤیت است.

مشکل پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی A10 Fusion اپل این است که این پردازنده گرافیکی نمی‌تواند به دلیل افزایش تولید گرما برای مدت طولانی در بیشینه قدرت پردازشی خود فعالیت کند. اپل شماری از متخصصان حوزه‌ی طراحی و توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی را گرد هم آورده است تا فناوری‌های گرافیکی مورد استفاده در پردازنده‌های گرافیکی را بیش از پیش توسعه دهند. این کمپانی با دریافت گواهی استفاده از معماری PowerVR GT7600 که متعلق به Imagination Technologies است، سعی دارد عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی را بیش از پیش بهبود بخشد.

لینلی گوِنَپ، مؤسس و تحلیل‌گر ارشد موسسه‌ی Linley، معتقد است اپل فرکانس پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی مورد نظر را تا ۵۰ درصد افزایش داده است تا از طریق آن بتواند به بهبود عملکرد مورد نظر دست پیدا کند. پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی A10 Fusion اپل در بیشینه‌ی قدرت پردازشی خود رقبا را از میدان رقابت بیرون می‌کند، اما این پردازنده قابلیت ادامه‌ی فعالیت در این حالت را ندارد.

گونپ در این خصوص می‌گوید:

ما معتقدیم آیفون ۷ برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد در کمتر از یک دقیقه، فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی را کاهش می‌دهد.

پردازنده‌ی گرافیکی A10 Fusion از وجود ۶ هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد که هر یک فرکانس ۹۰۰ مگاهرتزی دارند.

انتظار می‌رود پیشرفت بعدی اپل در زمینه‌ی پردازنده‌های گرافیکی مربوط به بهره‌گیری از نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی PowerVR سری ۸ متعلق به ایمجینیشن باشد. ایمجینیشن پردازنده‌های گرافیکی PowerVR Series8XE را برای استفاده در گجت‌های رده پایین توسعه داده است، هرچند هنوز خبری از نمونه‌ی قدرتمند مخصوص استفاده در گوشی‌های هوشمند رده بالا نیست. به‌احتمال زیاد نسخه‌ی پرچم‌دار این پردازنده‌ی گرافیکی نیز از معماری مشابه استفاده خواهد کرد.

عدم عرضه‌ی نسخه‌ی رده بالای پردازنده‌ی گرافیکی سری ۸ از محصولات PowerVR، سؤالات بسیاری در مورد اینکه اپل نسل بعدی پردازنده‌ی گرافیکی خود را چگونه توسعه می‌دهد، مطرح کرده است. PowerVR سری ۸ دچار تغییرات ساختاری بزرگی در مقایسه با سری ۷ شده است. برای مثال می‌توان به بهینه‌سازی معماری سری ۸ برای واقعیت مجازی و سایر کاربردهای جدید حوزه‌ی فناوری اشاره کرد. معماری سری ۸ پردازنده‌های PowerVR از API وولکان نیز پشتیبانی می‌کند. اپل علاقه‌ای به پلتفرم وولکان نشان نمی‌دهد، حال آنکه این API در حال تبدیل‌شدن به یک استاندارد در حوزه‌ی توسعه‌ی بازی‌ها است.

گروه تحلیلی Linley پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۳۰ مورد استفاده در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام را از نظر اندازه، بهینگی مصرف انرژی و عملکرد پردازشی جلوتر از پردازنده‌ی گرافیکی A10 Fusion اپل قرار داده است.

سایز پردازنده‌ی گرافیکی را باید فاکتوری مهم خواند، چراکه نقش تأثیرگذاری در هزینه ساخت و همچنین میزان مصرف انرژی دارد؛ از این‌رو سایز آدرنوی مورد استفاده در اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام مزایایی برای کاربران و تولیدکنندگان دارد.

دیوید کانتار، تحلیل‌گر Real World Technologies شماری از پیشرفت‌ها در پردازنده‌ی گرافیکی A10 Fusion را در وب‌سایت خود منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات موجود، بهینه‌سازی‌های انجام‌شده منجر شده است پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده اپل متفاوت از معماری PowerVR در حالت ابتدایی باشد. اپل در ابتدا از پردازنده‌های PowerVR در تراشه‌ی سری A استفاده می‌کرد تا اینکه تصمیم به دست‌کاری و بهینه‌سازی معماری این تراشه‌ها گرفت.

بهینه‌سازی‌های انجام‌شده، عملکرد بالای پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی A10 Fusion را تضمین می‌کند و اطمینان می‌دهد که پردازنده‌ی گرافیکی توسعه‌یافته با Metal API اپل همخوانی دارد، تا از این طریق جلوه‌های بصری مورد استفاده در محصولات این کمپانی به بهترین شکل برای کاربر به نمایش درآید.

پردازنده‌ی گرافیکی A10 Fusion از ممیز شناور ۱۶ بیتی و تبدیل داده‌ها به یکدیگر پشتیبانی می‌کند. همچنین باید به بهره‌گیری از کامپایلر سایه زن و درایور گرافیکی جدید مورد استفاده در این پردازنده‌ی گرافیکی اشاره کرد.

اپل در پی آن است تا همخوانی و هماهنگی پردازنده‌ی گرافیکی را با سایر ماژول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در محصولات خود بیش از پیش افزایش دهد. این دقیقا همان سیاستی است که اپل برای پردازنده‌ی اصلی نیز در پیش گرفته و در واقع با کنترل جز به‌جز پردازنده‌ی اصلی، موفق شده است با در اختیار گرفتن قدرت پردازشی بالا، مصرف انرژی را بسیار پایین نگه دارد. حال کاپرتینویی‌ها در پی پیاده کردن همین سیاست برای پردازنده‌ی گرافیکی به‌منظور اجرای بهتر بازی‌ها و افکت‌های تصویری هستند.

اپل پیش‌تر در پی تصاحب Imagination Technologies بود، ولی به نظر می‌رسد مذاکرات برای تصاحب این کمپانی به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات