برترین نوآوری های خودرویی سال 2016 (قسمت اول)

پنج‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
خودروهای نوین از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری بهره‌ می‌برند که در ادامه، بهترین‌های سال ۲۰۱۶ در این بخش را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

صحبت تنها در خصوص پیشرفت در فناوری خودران نیست. کمپانی‌های خودروساز می‌دانند که خودروهای امروزی باید هوشمند و با کاربری آسان باشند.

هنوز تعداد زیادی از این نوآوری‌ها را تنها می‌توان در خودروهای مفهومی یافت؛ اما به نگاهی به آن‌ها می‌توان دریافت که چگونه شرکت‌ها برای اعمال تغییرات اساسی در خودروهای آینده کار می‌کنند. در ادامه با نگاه نزدیک‌تری به این فناوری‌ها، به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم.

۱۸- این خودروی مفهومی دارای ویژگی‌های خلاقانه‌ای است؛ اما چیزی که برای ما بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود، چرخ‌های آن است.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

چرخ‌های خودروی مفهومی BMW Vision Next 100 اساساً با خودرو یکپارچه شده‌اند تا حین چرخش فرمان، حرکت نرم و زیبای آن‌ها را شاهد باشیم. این واقعاً یک خصوصیت جزئی کوچک است؛ اما موجب ایجاد انگیزه در یک بازنگری جدید در طراحی کلی و خلق یک خودرو زیباتر می‌شود. امیدواریم تغییر یک تایر مسطح خیلی دردسرساز نباشد؛ چنانچه این فناوری در آینده پیاده‌سازی شود.

۱۷- خودروی مفهومی شاسی بلند لکسوس UX، به ما نشان داد چگونه یک خودرو می‌تواند روزی در خیابان‌های اطراف ما حرکت کند بدون اینکه هیچ آینه‌ای داشته باشد.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

لکسوس UX  که در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد، به‌ جای استفاده از آینه‌های جانبی، دارای دوربین‌هایی است.

این اولین باری نیست که با خودرویی مفهومی بدون آینه‌های جانبی روبرو هستیم، اما ارزش آن را دارد که توجه بیش‌تری به این ویژگی ارائه‌شده در لکسوس شود. این خودروساز ژاپنی در ماه ژوئن اجازه‌ی ساخت و فروش خودروهای بدون آینه را دریافت کرد تا جزو اولین کشورهایی باشد که پذیرای این فناوری هستند. با توجه به اینکه لکسوس متعلق به خودروساز ژاپنی یعنی تویوتا است؛ به احتمال زیاد در محصولات آینده‌ی این شرکت استفاده از این فناوری را شاهد خواهیم بود.

۱۶- از توجه بیش از اندازه به لکسوس UX خسته شده‌اید؛ اما اشاره به صندلی مفهومی کینکت ارائه‌شده در آن نیز ارزشمند است.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

این صندلی از یک رشته تار ساخته شده و به نحوی طراحی شده است که موقعیت سر را تثبیت می‌کند و بدن را طوری در بر می‌گیرد که در نشستن طولانی‌مدت، راحتی بیش‌تری فراهم می‌کند. درحالی‌که واقعاً بدون نشستن روی آن نمی‌توان گفت آیا راحت است یا خیر؛ این واقعیت که لکسوس به تغییر طرح مرسوم صندلی‌های خودرو به‌منظور بهبود کلی تجربه‌ی رانندگی فکر می‌کند، قابل ستایش است.

۱۵- چگونه می‌توان به این خودروی الکتریکی قابل رانندگی که مانند یک سفینه‌ی فضایی است توجه نکرد؟

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

طراحان یک شرکت تولید کفش به نام United Nude پنج سال زمان برای ساخت این خودروی الکتریکی صرف کرده‌اند. این خودرو هیچ دری ندارد؛ بنابراین محرک‌های برقی، کل بدنه‌ی خودرو را به سمت بالا انتقال می‌دهند تا شما بتوانید وارد خودرو شوید. به‌محض ورود شما به داخل خودرو، طراحی عجیب‌ و غریب آن به همراه فرمان شش‌ضلعی خودرو، توجه شما را به خود جلب می‌کند.

این خودرو توانایی طی مسیر حدود ۵۰ کیلومتر را دارد؛ اما ۵۰ کیلومتری که سواری فوق‌العاده دل‌نشینی برای شما به ارمغان می‌آورد.

۱۴- این خودروی مفهومی مربوط به آینده، دیدی واقعی به چگونگی الزام تغییرات داخل خودرو با پیشرفت‌های انجام‌شده در فناوری خودران به ما می‌دهد.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

داخل خودروی مفهومی رولزرویس Vision 100 آینده‌ای را به نمایش می‌گذارد که در عصر وجود و استقرار کامل خودروهای بدون راننده، خواستار آن هستیم. به دلیل عدم نیاز به راننده، فضای داخل خودرو تنها شامل یک مبل ابریشمی دونفره در مقابل یک نمایشگر OLED زیبا است.

اینکه خودروسازان در حال تجربه‌ی فضاهای داخلی جدید هستند؛ با توجه به اینکه این فضا چندین سال است که از لحاظ زیباشناسی تغییرات چندانی نداشته است، قابل ستایش است. خودروسازان دیگر نیز در حال تجربه‌ی فضاهای داخلی متغیر هستند؛ مثل صندلی‌های سرنشینان جلو که قابلیت چرخش به سمت صندلی‌های سرنشینان عقب را دارد، اما این فضای داخلی در رولزرویس، گرم‌ترین و شیک‌ترین فضایی است که تابه‌حال دیده‌ایم.

۱۳- خودروی مفهومی خیره‌کننده‌ی میباخ مرسدس بنز، تمثیلی از چگونگی فضای داخلی خودروهای آینده است.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

چندین شرکت خودروساز، ایجاد صفحه‌نمایش‌های روبروی راننده را تجربه و داشبورد خودرو را شفاف‌تر کرده‌اند؛ اما در این میان  میباخ واقعاً به سطح فراتری دست پیدا کرده است. این خودرو چندین صفحه‌ی نمایش دیجیتال دارد که همگی روی داشبورد و همچنین روی شیشه‌ی جلو خودرو تشکیل می‌شوند. این مفهوم ما را برای خداحافظی با صفحه‌نمایش‌های سنگین برای نمایش اطلاعات سیستم‌های سرگرمی‌های درون خودرویی به چالش می‌کشد.

۱۲- ون الکتریکی مرسدس بنز با ظاهری عجیب‌ و غریب و استفاده از یک پهباد برای بهبود در امر تحویل بار طراحی شده است.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

خودروی ون مرسدس بنز به نام Vision بخشی از یک سرمایه‌گذاری ۵۶۲ میلیون دلاری ۵ سال آینده‌ی مرسدس است که با شبکه‌ای از ون‌های تمام الکتریکی و با استفاده از پهباد، سرویس تحویل سریع را هموارتر می‌کند.

این ون یک فضای بار تماماً خودکار دارد که بسته‌ها را بارگیری می‌کند و زمانی که به محل تحویل یکی از بسته‌ها نزدیک می‌شود، به راننده هشدار می‌دهد. سپس بسته را از طریق یک دریچه در سقف به بیرون ارسال می‌کند تا پهباد آن را تحویل بگیرد و به موقعیت مورد نظر ببرد و تحویل بدهد.

هنوز مشخص نیست که ما چه زمانی شاهد اجرای عملیاتی این سیستم هستیم، اما این کار یک مرحله‌ی جالب است که نشان می‌دهد مرسدس بنز در تلاش برای ایجاد تغییرات اساسی در خدمات تحویل مرسولات است.

۱۱- ابرخودروی مفهومی و خیره‌کننده‌ی رنو، دریچه‌هایی شش‌ضلعی روی کاپوت خود دارد که برای گردش هوا بالا و پایین می‌شوند. علاوه بر کاربردی بودن این ویژگی، دریچه‌ها به نحوی ایجاد شده‌اند که گویی خودرو نفس می‌کشد که تابه‌حال مانند آن را ندیده بودیم.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

مانند خودروی الکتریکیِ شبیه به سفینه‌ی فضایی شرکت United Nude، خودروی مفهومی Trezor ساخته‌شده توسط خودروساز فرانسوی رنو نیز درب ندارد و بدنه‌ی آن برای سوار شدن و پیاده شدن به سمت بالا حرکت می‌کند. این خودرو از ویژگی‌های طراحی خلاقانه‌ی دیگری نیز بهره‌مند است؛ مانند یک بخش حمل چمدان ساخته‌شده در بخش جلوی خودرو که دیگر نیازی به یک فضای جداگانه جهت قرارگیری وسایل خود نخواهید داشت.

۱۰- درحالی‌که منتظر صفحه‌نمایش‌هایی مانند آنچه در خودروی مفهومی میباخ مرسدس بنز رؤیت شد، هستیم، استارتاپ Navdy صفحه‌نمایشی روبروی راننده و روی شیشه‌ی جلوی خودرو ساخته است که هر خودرویی را به یک فناوری در سطح بالا مجهز می‌کند.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

صفحه‌نمایش Navdy به‌راحتی می‌تواند به داشبورد هر خودرویی متصل شود و به شما اجازه می‌دهد با تکان دادن یک دست جواب تماس‌های ورودی خود را بدهید. این صفحه‌نمایش همچنین مسیرها، انتخاب موسیقی مورد علاقه‌ی شما و دیگر اطلاعات مورد نظر را در جلوی دید شما نمایش می‌دهد تا حواستان از جاده منحرف نشود.

هارمن، یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سیستم‌های سرگرمی‌های درون خودرویی که سامسونگ با قراردادی به ارزش ۸ میلیارد دلار در حال خرید آن است؛ اخیراً با میزان نامعلومی در Navdy سرمایه‌گذاری کرده است. این مشارکت به هارمن اجازه می‌دهد تا از ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷، صفحه‌نمایش‌هایی با برند مشترک دو کمپانی به خودروسازان دارای تخصص لوازم صوتی و تصویری خودرو و کمپانی‌های تأمین‌کننده‌ی سرویس‌های ارتباطات راه دور بی‌سیم، به‌طور جهانی به فروش برساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات