۲۱ هزار وب سایت اینترنتی معتبر و ثبت شده در ایران

پنج‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
سرپرست اداره‌ی تشخیص جرایم رایانه‌ای پلیس فتا از فعالیت ۲۱ هزار وب‌سایت معتبر و ثبت‌شده در ایران و وقوع ۶۶ درصد جرایم اینترنتی در تلگرام خبر داد.
تبلیغات

یکی از مسئولان پلیس فتا از فعالیت ۵۱ پیام‌رسان و ۲۱ هزار سایت معتبر و ثبت‌شده در ایران اطلاع داد.

سرگرد حمید کیانی سرپرست اداره‌ی تشخیص جرایم رایانه‌ای پلیس فتا اعلام کرد: «در حال حاضر ۲۱ هزار سایت معتبر اینترنتی دارای اعتبار و وجهه خوبی هستند. این سایت‌ها در سامانه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت ‌شده‌اند و برخی از آن‌ها دارای نماد تجارت الکترونیک هستند.»

سرگرد کیانی به هم‌وطنان ایرانی توصیه کرد:‌«برای ورود به سایت‌های اینترنتی بهتر است URL (نشانی اینترنتی) را خودشان تایپ کنند و تا حد امکان از کلیک کردن روی لینک‌ها خودداری کنند.»

سرپرست اداره‌ی تشخیص جرایم رایانه‌ای پلیس فتا در مورد جرایم فضای سایبر گفت: «۶۸ هزار پرونده در حوزه‌ی جرایم سایبری رصد شده‌ است که تنها ۶ درصد از آن‌ها قابل شناسایی بودند. از میان این ۶ درصد پرونده شناسایی‌شده، میزان ۶۶ درصد پرونده‌ها مربوط به تلگرام، ۲۰ درصد مرتبط با شبکه‌های اجتماعی و مابقی در فضای اینترنتی بوده است. این آمار نشان می‌دهد کاربران از فضاهای اینترنتی (سایبری) به شبکه‌های اجتماعی مهاجرت داشته‌اند.»

سرگرد کیانی بیان کرد‌: «جرایم در حال وقوع در دنیا به سمت پیچیدگی در حال حرکت است. در سال گذشته ۸۶ درصد جرایم در کمتر از ۶ روز قابل کشف بودند اما در حال حاضر وجود پیچیدگی‌ها شناسایی جرم را تا ۴۰ روز به تأخیر می‌اندازد.»

او در مورد نحوه‌ی شکل‌گیری تخلفات اینترنتی توضیح داد:‌ «ما کاربران به‌صورت نابجا به افراد اعتماد می‌کنیم و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم که همین اولین زمینه ارتکاب جرایم رایانه‌ای است. در حال حاضر ۱۵۲ پیام‌رسان در دنیا وجود دارد که تعداد ۵۱ پیام‌رسان در ایران فعال است اما اطلاعات کافی در مورد آن‌ها در اختیار افراد نیست.»

به گفته‌ی سرگرد کیانی، در برخی از پرونده‌های تخلفات سایبری به کاربران پیامک‌های وسوسه‌کننده ارسال می‌شود که در آن‌ها خبر از بردن مبلغ‌ها کلان است. بدین ترتیب افراد با توجه به مبلغ بالا ترغیب به اعلام اطلاعات حساب خود می‌شوند و اطلاعاتشان را برای منبع ارسال پیامک می‌فرستند.

سرپرست اداره‌ی تشخیص جرایم رایانه‌ای پلیس فتا افزود: «به همین خاطر از مردم درخواست می‌شود قبل از انتشار اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی، سابقه‌ی سایت، اپلیکیشن یا نرم‌افزار را بررسی کنند و بعد از اطمینان کامل اقدام به این کار کنند. برای خریدهای اینترنتی هم سایت‌های زیادی وجود دارند که از سازمان تجارت الکترونیک مجوز دریافت کرده‌اند و مردم می‌توانند از آن‌ها خرید کنند.»

سرگرد کیانی در مورد استفاده نکردن از نسخه‌ی اصلی اپلیکیشن‌ها گفت: «استفاده نکردن از نسخه‌ی اصلی  اپلیکیشن‌ از سوی کاربران مشکلاتی به همراه دارد. احتمال ارائه‌ی نرم‌افزار معیوب و مخرب در سایت‌هایی که اپلیکیشن را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند، بسیار زیاد است و اکثر آن‌ها حفره‌های امنیتی برای جاسوسی دارند.»

او افزود: «نصب آنتی‌ویروس روی تلفن همراه و رایانه کمک زیادی به حفظ حریم شخصی در فضای مجازی می‌کند. همچنین کاربران به هر سایتی که برای دانلود اپلیکیشن خاص وجود دارد، نباید اعتماد کنند. بهتر است در این زمینه از سایت‌های معتبر و شناخته‌شده در میان کاربران استفاده شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات