نوکیا از اپل به دلیل نقض پتنت شکایت کرد

شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نوکیا از اپل به دلیل استفاده‌ی غیرقانونی از ۳۲ پتنت این شرکت‌ که پس از تملک شرکت‌هایی مانند نوکیا-زیمنس و آلکاتل-لوسنت به دست آمده‌اند، شکایت کرد.
تبلیغات

سال ۲۰۰۹، شرکت فنلاندی نوکیا مدعی شد که اپل، به دلیل نقض استفاده از  ۱۰ پتنت این شرکت تخلف کرده است. البته این موضوع به تولید اولین تلفن همراه اپل یعنی آیفون در ژوئن ۲۰۰۷ بر‌می‌گردد. در آن زمان نوکیا اعلام کرد: «اپل با امتناع از احترام گذاشتن به حقوق مالکانه نوکیا، در تلاش است تا از زحمات و نوآوری‌های نوکیا به رایگان استفاده‌ کند». سرانجام اپل و نوکیا به توافقی در مورد پتنت‌های استفاده‌شده توسط اپل رسیدند که ظاهرا تا پایان سال‌ جاری میلادی اجرایی می‌شود.

ظاهرا شکایت نوکیا در واکنش به دادخواست «ضد تراست» اپل بود. غول دنیای فناوری مدعی است که نوکیا بعد از فروش بخش کسب‌وکار موبایل خود به مایکروسافت، به یک پتنت ترول تبدیل شده است. اپل نیز در شکایت خود مدعی شده است که ۹ شرکت به همراه نوکیا درصدد هستند با طرح این‌گونه شکایات، از اپل و دیگر تولید‌کنندگان تلفن همراه درآمد گزافی به جیب بزنند. اپل این شرکت‌ها را به تحمیل شرایط ناعادلانه‌ی صدور مجوز برای پتنت‌های استاندارد-ضروری متهم می‌کند.

اپل شرایط توافقی جدید و مشابه را برای محصولات نوکیا نپذیرفته است. بسیاری از این محصولات در دستگاه‌های اپل استفاده می‌شوند و  همین مسئله سبب شده است نوکیا به طرح شکایت جدید در برابر اپل بپردازد و در این شکایت، مجددا اپل را به نقض حق پتنت متهم کند. از طرح اولین شکایت نوکیا در سال ۲۰۰۹، نوکیا شرکت NSN (شرکت سرمایه‌گذاری مشترک بین زیمنس و نوکیا) را در سال ۲۰۱۳ و شرکت آلکاتل-لوسنت را در سال جاری (۲۰۱۶) تحت تملک خود درآورد، به این ترتیب نوکیا با خرید این دو شرکت، مالکیت معنوی پتنت‌های زیادی را به دست آورده است.

شکایت نوکیا در دادگاه‌های منطقه‌ای در شهر‌های دوسلدورف، مانهایم و مونیخ آلمان و دادگاه محلی در شرق تگزاس ثبت شده است. این شکایت مربوط به تخلف اپل در خصوص ۳۲ مورد ثبت اختراع نوکیا، شامل رابط کاربری، نمایشگر، چیپ‌ست‌ها، آنتن، نرم‌افزار و سایر قطعات می‌شود.

Ilkka Rahnasto، مدیر ثبت اختراع کسب‌وکار نوکیا می‌گوید:

از طریق سرمایه‌گذاری مستمر در تحقیق و توسعه، نوکیا فناوری‌های اساسی را به وجود آورده است که هم‌اکنون در دستگاه‌های موبایل - که شامل محصولات اپل نیز می‌شود - به کار می‌روند. بعد از چند سال تلاش اپل برای استفاده از این حق اختراعات، اکنون ما به دفاع از حقوق خود اقدام  کرده‌ایم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات