iFixit: تعمیر یا بازیافت ایرپاد اپل غیر ممکن است

یک‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با عرضه‌ی ایرپاد جدید اپل، آی‌فیکس‌ایت دست‌به‌کار شده و میزان تعمیرپذیری این محصول را بررسی کرده است.
تبلیغات

مثل بیشتر محصولات الکترونیکی امروزی، با گذشت چند روز از زمان عرضه‌ی ایرپاد (AirPod) جدید اپل، این محصول زیر تیغ iFixit رفته است تا میزان تعمیر پذیر بودن آن به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه ویدیوی بررسی آی‌فیکس‌ایت شاید ظالمانه به نظر برسد اما نکات بسیار مهم و جالبی را در مورد محصول مورد بحث فاش می‌کند.

کالبدشکافی ایرپاد اپل به‌آرامی شروع نمی‌شود. از همان ابتدای کار، باید بخش پلاستیکی این محصول را برش داد و در واقع ایرپاد اپل به خودی خود بخش خاصی برای دسترسی به اجزای داخلی‌ ندارند. بنابراین پیش از اینکه بخواهید به یکی از بخش‌های داخلی این محصول دسترسی یابید، مطمئن باشید که آن را خراب کرده‌اید.

در اینجا نمی‌خواهیم جزئیات کاملی در مورد آنچه در درون ایرپادها وجود دارد مطرح کنیم. تمام قطعات داخلی این هدفون‌های بی‌سیم با چسب بسیار زیادی به یکدیگر متصل شده‌اند. به همین دلیل امکان جداسازی یکی از این قطعات بدون شکستن خود ایرپاد یا شکستن بدنه‌ی این محصول از نظر فنی غیر ممکن است. اجزای داخلی ایرپاد در مقایسه با چسب صنعتی بسیار مستحکمی که آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند، بسیار ظریف و شکننده هستند. پس باید این نکته را مد نظر داشته باشید که هرگونه تلاش برای جدا کردن یکی از این اجزا، باعث وارد شدن خرابی و خسارت بیشتر خواهد شد و در نتیجه‌ی این اقدام، ایرپاد شما عملا غیر قابل استفاده می‌شود.

اگر در یک مسابقه، شرکت کنندگان مجبور به ساختن محصولی باشند که قطعات مختلف آن با مقدار بسیار زیادی چسب به یکدیگر متصل شده باشد، اپل با ایرپاد جدید خود قطعا پیروز این مسابقه خواهد بود.

در ایرپاد اپل باتری‌ لیتیوم‌-یونی بسیار کوچکی تعبیه شده است. این مورد دو مشکل ایجاد خواهد کرد، اولین مشکل اینکه ایرپاد را غیر قابل تعمیر کرده‌ است، چراکه تلاش برای دسترسی به باتری‌ها باعث نابود شدن آن‌ها خواهد شد. مشکل دوم این است که امکان بازیافت ایرپاد وجود ندارد چراکه باتری‌های لیتیوم-یونی در صورت وارد آمدن هرگونه ضربه، تمایل زیادی به سوختن دارند.

جداسازی قطعات جعبه‌ی شارژ ایرپاد جدید اپل نیز کار چندان آسانی نیست، چراکه این بخش هم جایگاه مخصوصی برای دسترسی به اجزای داخلی‌اش ندارد. اما iFixit موفق شده است با صرف وقت زیاد و تلاش مضاعف این کار را انجام دهد. آیفیکس‌ایت بدین منظور از تکنیک‌ها و ابزارهای مختلفی استفاده کرده که در نتیجه باعث شده است لایه‌ی بیرونی جعبه‌ی شارژ ایرپاد به‌طور کامل تکه‌تکه شود.

اما جداسازی باتری تعبیه‌شده در جعبه‌ی مورد بحث آسان‌تر است، با این حال احتمال شکستن آن نیز وجود دارد. باتری قرار داده‌شده در این جعبه به‌جای چسب، با یک اتصال‌گر ZIF در مکان مورد نظر قرار گرفته است. به یاد داشته باشید که بنا به اعلام iFixit، هرکدام از مراحل کالبدشکافی ایرپادهای اپل، ساعت‌ها زمان خواهد برد و در عین حال بخش‌های مختلف این محصول با شکسته شدن، سوختگی یا آسیب کلی مواجه خواهند شد. این اقدام خطرناک است و مراحل آن نیز به هیچ وجه آسان نیست.

ایرپادهای اپل

همچنین به نظر می‌رسد میکروکنترلرهای موجود در داخل جعبه‌ی شارژ ایرپاد تحت استاندارهای بی‌کیفیتی نصب شده‌اند. این چیپ هنگام فعالیت، حباب‌های هوای کوچکی تولید می‌کند که احتمال دارد در بخش‌های لحیم‌کاری شده باعث ایجاد بروز مشکل شود.

با توجه به عملیات کالبدشکافی iFixit؛ مشخص می‌شود چرا هزینه‌ی تعویض و سرویس‌دهی مشکلات ایرپاد اپل به اندازه‌ی قیمت خرید این محصول تعیین شده است. لازم به ذکر است که هزینه‌ی تعویض یک عدد ایرپاد یا جعبه‌ی شارژ این محصول ۶۹ دلار است. 

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات