بلومبرگ: کمبود تجهیزات تولید پنل‌ OLED آیفون ۲۰۱۷ را تحت تأثیر قرار می‌دهد

پنج‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس گزارش بلومبرگ، استفاده از پنل‌های OLED در آیفون‌های سال بعد اپل تا حدود زیادی به تولیدکننده‌ی تجهیزات این نوع پنل‌ها که یک کمپانی ژاپنی است، بستگی دارد.
تبلیغات

انتشار اخباری در مورد استفاده‌ی اپل از پنل‌های OLED در آیفون‌های این کمپانی، بازار این پنل‌ها را بسیار تحت تأثیر قرار داده است؛ به‌طوری‌که بلومبرگ با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت تولیدکنندگان تجهیزات مورد نیاز برای تولید پنل‌های OLED پرداخت. Canon Tokki یک کمپانی ژاپنی واقع در میتسوکه است که بازار تجهیزات تولید پنل‌های OLED را در اختیار دارد. این کارخانه که بیش از ۳۴۳ کارمند دارد، طی دو دهه‌ی اخیر مشغول طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز برای تولید‌ پنل‌های OLED بوده است.

اما مسئله‌ای که امروز مطرح شده و نظرها را به سمت این کمپانی جلب کرده است، ظرفیت تولید پایین این کمپانی و تأثیرگذاری مستقیم آن بر عرضه و تقاضا برای پنل‌های OLED در سال آینده‌ی میلادی و مشخصا آیفون‌های اپل است. کانن تکی در سال ۲۰۱۶ میلادی ظرفیت تولید خود را به دو برابر افزایش داد، اما با این وجود باز هم از برنامه‌های تولید خود عقب است. تمام این مسائل دست به دست هم داده‌اند تا عرضه‌ی آیفون ۸ یا آیفون ۲۰۱۷ با بهره‌گیری از پنل OLED با ابهاماتی همراه شود. در حال حاضر صف سفارش تجهیزات تولید پنل OLED کانن تکی برای دو سال تکمیل شده است و در صورت سفارش یک دستگاه جدید، باید دو سال دیگر در انتظار دریافت آن بود. ماشین‌های تولیدشده توسط کانن تکی بسیار گران هستند و در ازای هر دستگاه ۸۵ میلیون دلار پرداخت می‌شود. 

تروهیسا تسوگامی، مدیرعامل کانن تکی در خصوص تقاضای بالا برای ماشین‌های این کمپانی می‌گوید:

ما هر آنچه در توان داریم برای افزایش توان تولیدی و در نتیجه کاهش زمان انتظار انجام می‌دهیم.

وی همچنین اضافه کرد که تقاضا از سوی کمپانی‌های تولیدکننده‌ی پنل‌های OLED که شامل سامسونگ، ال‌جی و شارپ می‌شوند، در سه سال آینده بسیار بالا خواهد بود.

اپل در نظر دار آیفون‌های سال بعد خود را همراه با نمایشگر OLED راهی بازار کند. استفاده از این نوع نمایشگر را باید حربه‌ای برای جلب نظر مخاطبان خواند که احتمالا با قابلیت‌های دیگری نیز همراه خواهد شد. عرضه‌ی آیفون‌های جدید با بهره‌گیری از پنل OLED باعث شده است بسیاری فروش بالایی برای آیفون پیش‌بینی کنند و از همین رو تأمین‌کنندگان ماژول‌های مورد نیاز اپل نیز در حال آماده‌سازی خود برای تهیه ماژول‌ برای بیش از ۲۰۰ میلیون گوشی هوشمند هستند.

پس از آنکه اپل در به‌کارگیری یاقوت کریستال در نمایشگر آیفون‌های خود به توفیق خاصی دست نیافت و در نهایت کمپانی توسعه‌دهنده این پنل‌ها ورشکسته شد، تولید پنل‌های OLED به‌عنوان هدف بعدی در نظر گرفته شده است. در سال‌های اخیر بسیاری از کمپانی‌ها، از جمله سامسونگ استفاده از پنل‌های OLED را در دستور کار قرار داده‌اند. برخلاف پنل‌های ال‌سی‌دی که نیاز به نور پس‌زمینه دارند، پیکسل‌ها در پنل‌های OLED، نور مورد نیاز را از خود ساطع می‌کنند که نتیجه‌ی آن فرم‌فکتور باریک‌تر برای گوشی و عمر باتری بیشتر است. پنل‌های OLED را می‌توان در بستر پلاستیکی قابل انعطافی نیز تولید کرد که آن را قابل استفاده در کاربردهای مختلف می‌کند. 

همان‌طور که اشاره کردیم، کانن تکی را باید اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی دستگاه‌های مورد نیاز برای تولید پنل OLED خواند. این کمپانی خصوصی اطلاعاتی در مورد درآمد کسب‌شده و همچنین تیراژ تولید ارائه نمی‌کند، حال آنکه منابع نزدیک به این کمپانی، ظرفیت تولید کانن تکی را تنها ۱۰ دستگاه در سال اعلام کرده‌اند. هر یک از دستگاه‌های تولیدشده توسط این کمپانی بیش از ۱۰۰ متر طول دارد که فرآیند تولید را در خلأ انجام می‌دهد. پنل‌های OLED توسط بازوهای رباتیک در طول دستگاه حرکت می‌کنند و پیکسل‌های قرمز، آبی و سبز به‌صورت جداگانه روی پنل قرار می‌گیرند.

کانن تکی که از سال ۱۹۹۳ به تولید پنل‌های OLED مشغول است، پتنتی در مورد دقت تولید پنل OLED در دستگاه‌های خود ثبت کرده که میزان خطا در سیستم را به اندازه‌ی یک گلبول قرمز در خون انسان کاهش داده است. در این فناوری  برای نظارت روی خطاهای انجام‌شده در فرآیند تولید از دوربین استفاده می‌شود.

چنین دقتی در تولید پنل OLED از اهمیت بالایی برای تولیدکنندگان برخوردار است، چراکه بهره‌وری تولید با کاهش خطا افزایش پیدا می‌کند. کانن تکی به‌عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده‌ی دستگاه‌های تولید پنل OLED بازار خوبی در اختیار دارد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته؛ ظرفیت بازار پنل OLED در سال ۲۰۱۸ میلادی به بیش از ۱۸.۶ میلیارد دلار خواهد رسید و برای اولین بار بازار پنل‌های ال‌سی‌دی را پشت سر خواهد گذاشت.

هرچند سامسونگ به‌عنوان تنها تأمین‌کننده‌ی نیاز اپل به پنل‌های OLED، انجام وظیفه خواهد کرد، اما گمانه‌هایی در خصوص عدم توانایی این کمپانی برای تأمین تمام نیاز اپل و خود وجود دارد. رقیب کره‌ای سامسونگ یعنی ال‌جی نیز به همراه شارپ ژاپن در پی افزایش ظرفیت تولید است که البته این افزایش ظرفیت تولید در سال ۲۰۱۸ نتیجه خواهد داد.

باید دید عملکرد کانن تکی چگونه بازار پنل‌های OLED در سال‌های آینده و در نهایت محصولات عرضه‌شده توسط کمپانی‌های مختلف را شکل خواهد داد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات