حافظ به روایت قرن بیست و یکم: چرا هنوز هم باید اشعار حافظ را بخوانیم؟

پنج‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شاعر رند و شوریده شیرازی، تمام عمر را در زادگاهش سپری کرد. شیرازی که آن را خال رخ هفت کشور می‌دانست؛ اما اندیشه‌ها و سروده‌هایش از آنجا به تمام نقاط جهان پر کشیدند؛ و بوی عطر مست‌کننده بهار نارنج‌های شیراز را با خود بردند.
تبلیغات

گوته، نیچه و شعرای نامدار جهان غرب و عرب، همگی تحت تاثیر کلام شیوای او قرار گرفتند. حافظ برای همیشه در تمدن ایران و جهان ماندگار شد؛ و غزلیات ناب او فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان را به کلی تحت تاثیر قرار داد. غزل‌خوانی، زیارت حافظیه و تفأل زدن به دیوانش چند مورد از اینها هستند.

دغدغه‌ها و ریتم تند زندگی در زمانه کنونی، سبب شده تا خواندن غزلیات حافظ سخت‌تر به نظر برسد. کتاب‌های کاغذی با شرح طولانی، تصحیح، اعلام و ترجمه‌های چند زبانه هم بر ترس خوانندگان اضافه کرده است. باز کردن و خواندن نسخه کاغذی کتاب حتی کار را برای علاقه‌مندترین خوانندگان هم سخت می‌کند.

خوشبختانه فراگیری موبایل‌ها و اپلیکیشن‌هایشان، کار را ساده‌تر کرده است. به ویژه مریدان حضرت حافظ که ترجیح می‌دهند وقت و بی‌وقت تفألی به دیوان ایشان زده و با حضرتش مشورت کنند. اپلیکیشن اندرویدی «حافظ‌نامه» هم به همین منظور طراحی شده است.

برنامه‌ای بسیار ساده و سبک که با آن می‌توانید در زمان‌های تلف شده پشت ترافیک یا انتظار کشیدن در مطب‌ها و ادارات، دقایقی را با حضرت حافظ خلوت کنید. اپلیکیشن «حافظ‌نامه» تمامی اشعار حافظ را مطابق با نسخه‌های معتبر به همراه تعابیرشان نمایش می‌دهد.

زمانی که «حافظ‌نامه» را اجرا می‌کنید، موسیقی زیبایی شروع به نواخته شدن می‌کند. البته هر زمان که بخواهید می‌توانید نواهای دیگری را برای پخش شدن در پس‌زمینه انتخاب کنید. همچنین می‌توانید کلمات دلخواهتان را در برنامه جست‌وجو کرده و غزلیات حاوی آن‌ کلمات را بخوانید. هر روز هم غزل منتخبی برای  شما کنار گذاشته می‌شود تا فال آن روز را در ساعت دلخواه‌تان دریافت کرده و بخوانید.

در «حافظ‌نامه» می‌توانید متن اشعار و تعابیرشان را به کمک اینستاگرام، تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی برای دوستانتان بفرستید و آن‌ها را هم از حال و هوای خودتان باخبر کنید.

 حافظ نامه را خیلی راحت از  این آدرس دانلود و نصب کنید.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و زومیت هیچ مسئولیتی در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات