دستگاه‌ های اپل در آینده در مورد مخاطرات زیست محیطی به کاربر هشدار می دهند

شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی اپل قصد دارد سنسورهایی در دستگاه‌های خود قرار دهد که در مورد مخاطرات زیست محیطی به کاربر هشدار دهند.
تبلیغات

زمانی که حرف از نوآوری به میان می‌آید، تنها کمپانی‌های اندکی می‌توانند با اپل رقابت کنند؛ در حالی که انتظارات برای رویداد سال آینده و دهمین سالگرد عرضه‌ی آیفون موجب شده است حدس و گمان‌های بسیاری در مورد ویژگی‌های نوین دستگاه‌های این کمپانی، در فضای مجازی منتشر شود؛ با این حال اپل به‌تازگی پتنتی در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده به ثبت رسانده است که می‌تواند دیدی کلی در مورد نقشه‌های این کمپانی برای محصولاتش در سال ۲۰۱۷ به ما بدهد.

این پتنت حاوی روشی برای جای دادن یک سنسور محیطی درون حفره‌ی اسپیکر یک دستگاه است؛ به موجب این راهکار، چنین اجزائی امکان تماس با محیط برای دریافت نمونه‌های مورد نیاز دارند و از سویی دیگر بدنه‌ی دستگاه از آن‌ها محفاظت می‌کند.

دیافراگم جای داده‌شده در حفره‌ی اسپیکر یا پورت دستگاه، از مدار حسگر برای جذب، ضبط و استخراج نمونه‌هایی همچون آب و هوا استفاده می‌کند. داشتن اسپیکری که آب را از خود بیرون می‌راند، برای صاحبان اپل واچ سری ۲ چیز جدیدی نیست. در هر صورت می‌توان از حرکات دیافراگم برای تازه‌سازی ماده‌ی نمونه و جلوگیری از راکد ماندن نمونه و نهایتا حصول اطمینان از دقت نتیجه، استفاده کرد.

اپل

اپل همچنین از امکان استفاده از اجزای گوناگون و بسیار زیادی در این سنسورها خبر داده است؛ از جمله‌ی این اجزا می‌توان حسگرهای اکسیژن، ماده‌ی بیولوژیکی،  دما، مونواکسید کربن یا دی‌اکسید کربن،  اوزون، رطوبت، انواع مختلف گاز و بسیاری اجزای دیگر را نام برد. اگرچه هنوز به‌درستی مشخص نیست کدام دستگاه‌ها به این فناوری مجهز خواهند شد و در صورت تصمیم اپل برای عرضه‌ی ویژگی یادشده، این کمپانی چه زمانی تصمیم به تولید انبوه آن برای مشتریان می‌گیرد؛ اما به هر حال مزایای داشتن چنین امکانات جذابی در گوشی یا ساعت هوشمند آن‌قدر زیاد است که به‌سادگی قابل چشم‌پوشی نیست.

دستگاه‌های میزبان می‌توانند به گونه‌ای تنظیم شوند که اطلاعات را از این حسگرها بخوانند و پس از تکمیل فرایند تحلیل داده‌ها، از طریق نمایش اعلان، نتیجه را به اطلاع کاربر برسانند؛ مثلا اگر فردی که یکی از این دستگاه‌ها را در اختیار دارد، وارد محیطی مملو از گازهای خطرناک شود، دستگاه شروع به زنگ زدن می‌کند و بدین ترتیب جان او را نجات می‌دهد. حالت ایده‌آل این است که فناوری مذکور فراگیر و تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از ساعت‌ها و گوشی‌های هوشمند آینده شود. بدین ترتیب دانشمندان قادر خواهند بود از طریق بررسی انبوهی از داده‌های فردی، به نتایج دقیق‌تری دست یابند.

داشتن چنین اطلاعات آنی و خاصی نه‌تنها می‌تواند به افراد مبتلا به آسم کمک کند که متوجه شوند هر روز از حضور در کدام مناطق باید خودداری کنند؛ تصویر بهتری نیز از مناطق، علل و زمان‌ انتشار آلاینده‌ها به محققان می‌دهد و بدین ترتیب کارایی بسیاری در برداشتن گام‌هایی برای کاهش اثر آن‌ها روی محیط زیست دارد.

نظر شما در مورد این فناوری جدید چیست؟ آیا حضور آن در آیفون‌های نسل بعد می‌تواند شما را برای خرید آن‌ها مجاب کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات