بیمه شخص ثالث در آستانه‌ی کاهش قیمت ۴۰ درصدی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بانک مرکزی به قوه‌ی قضائیه پیشنهاد کاهش قیمت دیه و بیمه شخص ثالث را ارائه کرد تا قیمت این بیمه ۴۰ درصد کاهش داشته باشد.
تبلیغات

رئیس‌کل بیمه مرکزی از ارائه پیشنهاد به قوه قضائیه برای کاهش ۴۰ درصدی قیمت بیمه شخص ثالث گفت و در این باره توضیح داد.

به گفته‌ی عبدالناصر همتی رئیس‌کل بیمه مرکزی، طبق ماده‌ی ۲۹۷ قانون مجازات اسلامی ۶ نوع نرخ انواع دیه موجود است؛ کسی که باید آن را پرداخت کند می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند. بر اساس فتوای مقام معظم رهبری در سال ۷۴ انواع سه‌گانه احشام؛ یعنی شتر، گاو و گوسفند به‌عنوان مبنای دیه تعیین شد و بعد چون شتر ارزان‌تر است، چند سالی است که قیمت شتر مبنای تعیین ارزش ریالی دیه مشخص شده است. هم‌اینک قیمت صد شتر در ماه‌های غیرحرام ۱۹۰ و در ماه‌های حرام ۲۵۴ میلیون تومان شده است که متناسب با آن نرخ حق بیمه نیز افزایش یافته است. در قانون مجازات اسلامی پرداخت درهم نقره برای دیه نیز پیش‌بینی شده است که با قیمت امروز ۱۰ هزار درهم نقره حدودا ۱۰۷ میلیون تومان می‌شود.

همتی علاوه بر ارائه‌ی توضیحات برای کاهش ۴۰ درصدی اضافه کرد: «الان اگر شما بخواهید یک خودروی پراید را بیمه کنید باید ۹۰۰ هزار تومان حق بیمه شخص ثالث پرداخت کنید. اگر قوه‌ی قضائیه‌ قبول کند و این موضوع را بررسی کند و از اوامر مقام معظم رهبری نیز در این زمینه استفاده کنیم، کمک بزرگی برای بیمه‌ی مسئولیت شخص ثالث در جامعه‌ می‌شود.»

او افزود: «قیمت دیه اگر از ۱۹۰ میلیون تومان به ۱۰۷ میلیون تومان برسد، حق بیمه‌ی شخص ثالث، کاهش بیش از ۴۰ درصدی خواهد داشت؛ یعنی بیمه‌نامه‌ی ۹۰۰ هزار تومانی را می‌توان حدود ۵۰۰ هزار تومان فروخت. این موضوع فشار را بر مردم کم خواهد کرد. ما گزارش این کار را خدمت مقامات عالی قضایی ارسال و خواهش می‌کنیم آن را بررسی کنند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات