ارایه اخبار جعلی توسط گوگل در نتایج جستجوی مرتبط با موجودات فضایی

دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با وجود کنترل گوگل، گاهی اوقات خبرهای نادرست و غیر مستندی در صفحات نخست جستجو ارائه می‌شوند.
تبلیغات

در حالی که بزرگ‌ترین پلت‌فرم تکنولوژی دنیا اطمینان می‌دهد که دائما اطلاعات غلط را از صفحه‌ی نتایج جستجو پاک می‌کند با این حال گوگل به این موضوع نیز اعتراف می‌کند که انجام این کار به‌طور کامل، غیر‌ممکن است. اخیرا اخبار جدیدی در مورد فیلم‌برداری از بیگانگان فضایی که در حال مکیدن انرژی از خورشید بودند در فهرست نتایج جستجوی گوگل ظاهر شد. زمانی که عبارت aliens در گوگل جستجو می‌شد، با یک گزارش تکان‌دهنده در خبرگزاری Metro مستقر در بریتانیا برخورد می‌کردید که در مورد مکیدن انرژی خورشید توسط بیگانگان فضایی بود و لینک ویدیو‌ی مربوط با منبع نامشخص نیز قرار داده شده بود که توسط یک شخص ناشناس که خود را طرفدار یوفو (UFO fan) می‌نامید، آپلود شده بود.

این داستان ساختگی که اخیرا در صفحه نتایج جستجوی گوگل توجه زیادی به خود جلب کرده بود، به لطف طراحی جدید گوگل با اقبال زیادی مواجه شد. این طرح جدید گوگل به این صورت است که گزارش‌های مهم را در بالای صفحه ظاهر می‌کند. از طرف دیگر این برنامه به‌گونه‌ای طراحی شده است که باعث سریع لود شدن مقالات در گوشی‌های تلفن همراه می‌شود. این طرح گوگل با نام AMP،  رقیبی برای طرح مشابه فیس‌بوک با نام Instant Articles است. اما آن‌طور که گزارش می‌شود، ناشران اینترنتی از قابلیت‌های AMP و Instant Article برای معتبر جلو‌ه دادن خود و دسترسی سریع‌تر به مخاطبان سوءاستفاده می‌کنند. پلت‌فرم‌ها نیز هیچ تمایلی به فاش کردن برنامه‌های خود ندارند، به همین دلیل منتشرکنندگان اخبار ساختگی با اطمینان خاطر به کار خود ادامه می‌دهند.

البته بیگانگان فضایی تنها خبر ساختگی ظاهرشده در قسمت گزارشات مهم (top stories) گوگل نیست. یک جستجوی سریع در گوگل در مورد هیولای لوک‌نس (Loch Ness Monster) باعث می‌شود با یک گزارش خبری ساده‌لوحانه در ارتباط با این هیولا برخورد کنید که در روزنامه‌ی ایرلندی Press and Journal منتشر شده است. طبق این گزارش میزان مشاهدات این هیولای به‌ احتمال بسیار زیاد ساختگی، در سال ۲۰۱۶ به بیشترین میزان خود رسیده است، این آمار توسط یکی از اهالی منطقه گزارش شده است که زندگی خود را وقف آمارگیری از این دست اتفاقات کرده است. البته این نشریه در سال ۲۰۱۵ چنین گزارشی منتشر کرده بود و در آن گزارش نیز به آمار این شخص دیوانه اشاره شده بود. گویا این نشریه از ترافیک سرازیر شده به وب‌سایت خود خشنود بوده که تصمیم به انتشار گزارش مشابه در سال ۲۰۱۶ گرفته است.

البته انتشاردهندگان چنین گزارشاتی باید به‌نوبه‌ی خود مورد سرزنش قرار گیرند. اما باید به این نکته اشاره کرد که رسانه‌ها اکنون درگیر یک بازی مرگ و زندگی برای جلب توجه و بالا بردن آمار بازدید از سایت هستند. امروزه بیش از هر زمان دیگری خوانندگان جلب گزارشات خبری با عناوین اغراق‌آمیز می‌شوند.

اما با انتشار گزارشات اشتباه و یکسان (البته به‌جز در تاریخ) توسط وب‌سایت‌های به خصوصی و تبلیغ کردن آن‌ها با عنوان گزارشات مهم توسط گوگل، نوعی اعتبار و قابلیت اطمینان برای این وب‌سایت‌ها به وجود می‌آید که شایستگی آن را ندارند. بیشتر مردم با دیدن اخبار ساختگی این‌گونه، آن‌ها را باور می‌کنند و با دیگران در ارتباط با آن‌ها حرف می‌زنند. غیر قابل باور است که شرکت گوگل که به خاطر کیفیت بالای موتور جستجویش شناخته شده‌ است، اکنون مطالب بی‌معنی و پوچ را به‌عنوان حقیقت به خوانندگان ارائه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات