بازار پی سی تا ۲۰۲۰ ثبات پیدا می‌کند

پنج‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارش جدید IDC نشان از این دارد که روند کاهش عرضه‌ی رایانه‌های شخصی به بازار کندتر خواهد شد و این موضوع نشان از بهبود نسبی بازار دارد.
تبلیغات

کاهش عرضه‌ی رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۱۶ همچنان ادامه خواهد داشت. بر اساس آخرین گزارش IDC بازار رایانه‌ی شخصی همچنان با کاهش عرضه همراه خواهد شد؛ البته این کاهش، روند کندتری در مقایسه با گذشته خواهد داشت.

IDC انتظار دارد تولیدکنندگان رایانه‌ی شخصی در سال جاری حدود ۲۵۸.۲ میلیون دستگاه پی‌سی راهی بازار کنند که نشان از کاهش ۶.۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. پیش‌بینی قبلی IDC که در ماه آگوست انجام شده بود، نشان از کاهش ۷.۲ درصدی عرضه‌ی پی‌سی داشت. بازار پی‌سی در سال ۲۰۱۷ همچنان با رشد منفی همراه خواهد بود، با این تفاوت که این کاهش، باز هم کمتر از میزان پیش‌بینی‌شده است و  در مقایسه با سال جاری به ۲.۶ درصد خواهد رسید.

IDC معتقد است عرضه‌ی نوت‌بوک‌ طی سال آینده‌ی میلادی با افزایش روبرو خواهد شد؛ هرچند رایانه‌های دسکتاپ همچنان با روند ثابت عرضه خواهند شد. با توجه به بلوغ بازار گوشی‌ هوشمند، فشار روی بازار پی‌سی‌ در حال کاهش است. بازار تبلت‌ نیز خطر چندان مهمی برای بازار پی‌سی به شمار نمی‌رود؛ چراکه خود این سیر نزولی طی می‌کند. لورن لاوردی، قائم‌مقام واحد تحقیق و پیش‌بینی در مورد رایانه‌ شخصی IDC، می‌گوید:

بازار پی‌سی نزدیک به پیش‌بینی‌ها عمل می‌کند. شماری از نوسانات در بازارهای در حال توسعه با افزایش فروش در بازار‌های توسعه یافته خنثی شده است. از طرف دیگر، بازار گجت‌ موبایل نظیر گوشی‌ هوشمند و تبلت‌ نیز به بلوغ رسیده‌ و تاثیر آن‌ها روی بازار پی‌سی کاهش یافته است. روند بازار نشان از استقبال از رایانه‌های دسکتاپ کوچک‌تر و نوت‌بوک‌ها دارد که باعث ثبات در بازار پی‌سی‌ها شده است.

با نگاهی به سال ۲۰۲۰، IDC اعلام کرده است همچنان میزان عرضه با کاهش روبرو خواهد شد؛ هرچند این کاهش به ۰.۸ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. انتظار می‌رود عرضه‌ی پی‌سی طی سال ۲۰۲۰ به ۲۵۰ میلیون دستگاه در سال برسد.

نِها ماهاجان، محقق ارشد بخش نمایشگر‌ و گجت‌ IDC در مورد عرضه‌ی پی‌سی‌ می‌گوید:

با وجود اینکه بازار پی‌سی همچنان روند رو به کاهشی را نمایش می‌دهد؛ اما بازار پی‌سی آمریکا شواهدی دال بر ثبات نشان داده است که می‌تواند منجر به افزایش امیدواری در آینده‌ی نزدیک شود. انتظار می‌رود سیستم عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت در سال‌های آینده عاملی برای افزایش عرضه‌ی پی‌سی‌ به بازار باشد.

در جدول زیر می‌توانید پیش‌بینی وضعیت بازار در سال ۲۰۲۰ میلادی را مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات