اپل با عرضه مک بوک های جدید درصدد خرید زمان برای خود است

شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
پس از معرفی سرفیس استودیو‌ جدید مایکروسافت در هفته‌های گذشته، تحولی عظیم در بازار کامپیوتر‌های شخصی به وجود آمد.
تبلیغات

با معرفی Surface Studio desktop PC، مایکروسافت کاری غیرقابل‌تصور انجام داد و آن پشت سر گذاشتن رقیب دیرینه‌اش یعنی شرکت اپل بود.

دستگاهی سریع، با صفحه‌نمایش بسیار باریک، طراحی هوشمند و حالت کلیک چرخشی و مدرن این سرفیس موجب شد تا استیو کواچ در یادداشتی اعلام کند: «استودیو یک کامپیوتر نیست و در دسته‌ای کاملا جدید قرار می‌گیرد. این دستگاه گونه‌ای از تبلت‌های هیبریدی دسکتاپی است که در حال حاضر، شگفتی مردم را برانگیخته است.»

appel

رقابت بین سرفیس جدید و فوق‌العاده‌ی مایکروسافت و همچنین مک ‌بوک پرو شرکت اپل بسیار قابل‌توجه بود. اغلب مردم به یاد دارند که در حدود یک دهه شرکت مایکروسافت هیچ نوآوری قوی یا حتی نرم‌افزار‌ی خاص به بازار عرضه نکرد. اما مایکروسافت پس از پشت سر گذاشتن این دوره، با ایجاد نوآوری و خلاقیت در محصول جدید خود، باعث شد تا مشتریان این شرکت مجددا احساس کنند که از دیگران متمایز هستند.

screen shot 2016-10-26 at 11.38.56 am

مایکروسافت توانست با ساخت تبلت سرفیس پرو، لپ‌تاپ سرفیس بوک و معرفی کامپیوتر سرفیس استودیوی جدید خود، این سؤال را در ذهن هواداران مک ایجاد کند که «چرا اپل قادر به ساختن مک‌ بهتری نیست؟» شاید جواب برخی این باشد که مک بوک‌ها همیشه خوب بودند و نیازی به تغییر فرمول برنده نبوده است.

تأخیر زمانی

اپل باارزش‌ترین شرکت در جهان است و همه‌ی این ارزش را به خاطر آیفون به دست آورده است. البته با این‌که گوشی‌های اندروید سهم بیشتری را در بازار به خود اختصاص داده‌اند، اما اواخر سال ۲۰۱۵، آیفون توانست سود بیشتری را نسبت به همه‌ی تولیدکنندگان گوشی‌های اندروید به دست آورد.

به‌علاوه، سال ۲۰۱۵ با گسترش درایور‌های سرویس‌های تجاری اپل مانند Apple Music، سرویس ذخیره‌سازی فضای ابری iCloud و مهم‌تر از همه، کاهش ۳۰ درصدی معاملات App Store همراه بود.

درنهایت، با رشد و توسعه‌ی آیفون، اهمیت مک برای اپل کاهش یافت. در نمودار زیر می‌توانید کاهش سالانه‌ی درآمد حاصل از فروش مک را در مقایسه با سایر محصولات این شرکت از سال ۲۰۱۱ تاکنون مشاهده کنید:

bii apple quarterly revenue growth by product 3q16

قطعا اپل می‌توانست بودجه‌ای برای مک بوک‌های تجاری اختصاص دهد و مک بوکی با صفحه‌نمایش لمسی برای رقابت با سرفیس بوک تولید کند؛ زیرا این شرکت ذخایر نقدی و منابع مالی فراوانی در اختیار دارد.

اما اقدامات اپل برای پول یا رقابت با مایکروسافت درزمینه‌ی تولید PCهای جدید نیست و اپل هرگز این موضوع را قبول نخواهد کرد، اما هدف اصلی، اطمینان از عدم توقف پیشرفت مک در طول زمان است.

توقف و وقفه

در حالی که بسیاری از افراد منتظرند تا بتوانند از مک با صفحه‌ی لمسی استفاده کنند اما در حال حاضر تمرکز شرکت اپل  اضافه کردن ویژگی big-picture focus روی آیفون و آی پد است. در وضعیت کنونی بازار، تولید مک با ویژگی صفحه‌نمایش لمسی ممکن است بازار را با اغتشاش و آشفتگی مواجه ساخته و موجب جدا شدن پایه و اساس توسعه‌دهندگان شود و تا مادامی که مشتریان سعی دارند از بین iPad Pro و کامپیوتر MAC با ویژگی صفحه‌نمایش لمسی یکی را انتخاب کنند، بازار دچار رکود و توقف شود.

البته مسلم است که امروزه برای اکثر مردم به‌ویژه دانشجویان و متخصصان حرفه‌ای، دشوار است تا کلیه‌ی فعالیت‌ها و کارهای خود را بر روی آیفون یا آی پد انجام دهند.

هرچند نباید انکار کرد که امروزه می‌توانید کارهایی با آیفون انجام دهید که در زمان تولید اولین سری آن در سال ۲۰۰۷، قادر به انجام آن‌ها نبودید.

هنگامی که App Store اپل راه‌اندازی شد، وجود امکاناتی مانند Google Docs روی آیفون شبیه به یک نوآوری بود. در حال حاضر با بهبود و توسعه‌ی برنامه‌ها و امکانات فراوانی که برای کاربران به وجود آمده، این اپلیکیشن‌ها، به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر برنامه‌ی کاری میلیون‌ها نفر تبدیل شده‌اند.

screen shot 2015-09-09 at 1.50.27 pm

این در حالی است که قبل از IOS، سیستم عاملی را که بر روی آیفون و آی‌پد مورداستفاده قرار می‌گرفت، می‌شد بر روی مک (یا حتی سیستم‌هایی که از ویندوز به خاطر اهمیتش استفاده می‌کردند ) جایگزین کرد. اما در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، این‌طور به نظر می‌رسد که هدف‌گذاری اپل با این سمت‌وسو است. احتمالا مدیرعامل شرکت اپل، تیم کوک و همکارانش قصد دارند تا با تولید iPad Pro‌هایی با صفحه‌نمایش بزرگ، جایگزینی برای لپ‌تاپ‌های امروزی به بازار معرفی کنند.

بنابراین درحالی‌که مردم در انتظار رشد و تکامل IOS هستند، اپل به خاطر افرادی که در حال حاضر، iPad نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازشان باشد، مجبور است تا به تولید مک ادامه دهد. این کار یک استراتژی و فکر هوشمندانه است. اگر اپل بخواهد مک را بیش از این مدرن سازی کند، موجب آسیب‌رسانی به مقبولیت آی‌پد در بین کاربران خواهد شد. اما اگر مک به‌اندازه‌ی کافی مدرن‌سازی نشود؛ پیش از آن‌که اپل به هدف مصوب و تعیین‌شده‌ی خود دست یابد، مک می‌تواند از بازار رقابت حذف شود.

هنگامی‌که درنهایت اپل اقدام به انتشار پلتفرم‌های جدید خود مانند پلتفرم واقعیت مجازی یا حتی کامپیوتر‌های صوتی کند، می‌توانید مطمئن باشید که همه‌ی آن‌ها با تمرکز بر iPhone انجام شده و نه Mac.

ازاین‌رو، ما مواردی مانند Touch Bar (نوار لمسی) را در اختیار خواهیم داشت. (چیزی بین محصولات قدیمی و جدید و این در حالی است که آینده چیزی فراتر از این خواهد بود.)

حرکت نزولی مایکروسافت

برای مایکروسافت این یک فرصت بزرگ است. برای مایکروسافت بازار گوشی‌های هوشمند، یک بازار ازدست‌رفته است. تا پایان سال جاری، انتظار می‌رود سهم پلتفرم‌های ویندوز فون در بازار جهانی به کمتر از ۱٪ کاهش یابد و با توجه به محاسبات انجام‌شده، اگر مقدار فروش روزانه‌ی این شرکت با احتساب فروش PC‌ و تلفن‌ هوشمند، چند برابر مقدار کنونی باشد، آینده‌ی تجاری این شرکت در معرض خطر جدی قرار دارد.

ویندوز ۱۰ برای مقابله با این تهدید طراحی شد؛ این سیستم‌عامل طراحی شد تا با ایجاد تجربه‌ای جدید، محیط کاربرپسند و تازه‌ای را ایجاد کند. هنگام طراحی این سیستم‌عامل، سعی شد تا سیستم‌عامل ایجادشده به همان اندازه که برای کامپیوتر‌های شخصی مناسب و کاربردی است، برای تبلت‌ها نیز قابل‌استفاده و کاربردی باشد و باید گفت که در بیشتر قسمت‌ها توانسته موفق عمل کند و به اهداف تعیین‌شده دست یابد. درحالی‌که اپل تلاش می‌کند تا توازن بین پلتفرم‌های قدیمی و جدید را برقرار کند، مایکروسافت یکی از کامل‌ترین سیستم‌عامل‌ها را در اختیار دارد.

بنابراین با توجه به این‌که اپل بین دوراهی توسعه‌ی MAC و آی‌پد گرفتار شده، بهترین فرصت برای مایکروسافت ایجاد شده تا مردم را به سمت استفاده از Windows 10 سوق دهد. در همین راستا Surface به بازار عرضه شد و با امکاناتی که برای کاربران ایجاد کرد، موجب افزایش محبوبیت Microsoft در بین مصرف‌کنندگان شده است و امید آن می‌رود تا در آینده‌ای نزدیک شاهد پیشرفت‌های جدید و جذاب درزمینه‌ی صفحه‌نمایش‌های لمسی باشیم.

surface-book-review-0786

واضح است که مایکروسافت از این‌که همه‌ی مردم در سراسر جهان، سرفیس‌های این شرکت را خریداری کنند خوشحال خواهد شد؛ اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد (آن‌هم به دلیل قیمت بالای این محصول‌) بازی نهایی مایکروسافت با دستگاه‌های مانند سرفیس این است که قدرت تیم سخت‌افزاری خود را نشان دهد و خلاقیت و نو‌آوری‌هایی را به وجود آورد که شرکت Apple قادر به انجام آن نباشد یا برنامه‌ای برای انجام آن نداشته باشد.

در حقیقت ما در مورد احتمالات واقعی صحبت می‌کنیم. در حال حاضر مایکروسافت، نوآوری‌های شرکت اپل را متوقف کرده و همین امر نشان‌دهنده‌ی مؤثر بودن استراتژی به‌کاررفته توسط مایکروسافت است. همین موضوع موجب خواهد شد که مردم درنهایت به یک سیستم ویندوزی فکر کنند حتی اگر آن سیستم، یک سرفیس نباشد. این در حالی است که پیش‌ازاین ممکن بود آن‌ها یک مک ‌بوک دیگر خریداری کنند.

پرسش اصلی این است که آیا مایکروسافت می‌تواند با استفاده از رشد روزافزون استفاده از سرفیس‌ها، جایگاه ویندوز را روزبه‌روز ارتقاء بخشد، قبل از آن‌که اپل با استفاده از پلتفرم‌های خود از بحران موجود رهایی یابد و بتواند کامپیوتر‌های خود را ارتقاء و بهبود دهد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات