عرضه خودروهای کاملا خودران توسط شرکت دلفی تا سال 2022

سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت دلفی از جمله سرآمدان فناوری خودروهای خودران محسوب می‌شود که به تازگی در حال پیاده‌سازی فاز‌های مختلف آزمایش فناوری خود است.
تبلیغات

شرکت خودروسازی دلفی، اولین شرکتی بود که توانست تور کشوری خودروی بدون راننده‌ی خود را با موفقیت پشت سر  بگذارد. این تور در ماه آوریل ۲۰۱۵ از شهر سانفرانسیسکو آغاز و در شهر نیویورک به پایان رسید و پس از آن، این شرکت این فناوری خود را در مقیاس جهانی خواهد سنجید.

مدیرعامل شرکت دلفی می‌گوید که این شرکت برای سنجش خودروهای خودران خود، وارد همکاری‌های استراتژیکی با دولت کشور سنگاپور شده است. در طول این پروژه‌ی آزمایشی سه‌ساله، تامین‌کننده‌های جهانی، خودروهای کم‌سرعت و مسیر‌های معینی را مهیا خواهند کرد تا این فناوری با قابلیت‌های پیشرفته را آزمایش و معرفی کنند.

در ابتدای این هفته، همان خودروی آئودی SQ5 که تور آمریکا را پیموده بود، تور سنگاپور را از پارک تجاری وان-نورث (One-North) نیز آغاز خواهد کرد. شرکت دلفی قصد دارد تا در سال آینده، فاز دوم پروژه را نیز آغاز نماید. این فاز شامل شش خودروی الکتریک مجهز به فناوری خودران است که برای کاربری‌های تاکسی‌ تلفنی به کار می‌رود. همچنین طبق اعلام مدیران این شرکت، این شرکت قصد دارد تا در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به آزمایش خودروهای کامل خودران و بدون راننده را در خیابان‌های سنگاپور بپردازد. همچنین این شرکت، تا سال ۲۰۲۲ به برنامه‌های بزرگ‌تری برای تولید خودروهای بدون راننده با قابلیت رفت و آمد مطابق با خواسته‌ی مشتری خواهد پرداخت.

برنامه‌ی شرکت اپل برای خودروهای خودران در هاله‌ای از ابهام است، شرکت گوگل نیز در حال تکامل آن است و دیگر خودروسازان برنامه‌ی مشخصی برای دستیابی به فناوری خودران کامل ندارند. اما شرکت دلفی برنامه‌ی مدون و مشخصی برای رسیدن به سطح چهارم فناوری خودران ارائه کرده است که در آن، خودروها می‌توانند یک سفر کامل را بدون دخالت انسان بپیمایند.

گلن دووس مدیر مهندسی شرکت دلفی می‌گوید:

این یک فرصت بسیار مهم برای ما به شمار می‌رود. از نگاه ما، این یک گام بزرگ در توسعه‌ی فناوری خودران محسوب می‌شود. این اتفاق در یک محدوده‌ی مشخص رخ می‌دهد و از نظر جغرافیایی محصور است که این موضوع از پیچیدگی‌های این امر می‌کاهد. ما انتظار داریم که تا انتهای این پروژه، موارد زیادی را بیاموزیم و به فاز بعدی پروژه قدم بگذاریم که از نگاه ما موفقیت آمیز خواهد بود. آقای دووس درباره‌ی این‌که کدام خودروی الکتریک برای بخش آغازین این پروژه استفاده خواهد شد، صحبتی نکرد. فناوری خودران به خودی خود بر روی تمام وسایل نقلیه از جمله خودروها، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و کامیون‌ها قابل بکارگیری است.

رییس سازمان حمل‌و‌نقل کشور سنگاپور در راستای گسترش شبکه‌ی ریلی این کشور تا سال ۲۰۳۰، قصد آزمایش چگونگی کمک کردن خودروهای خودران به این امر را دارند. این‌ موضوع که این فناوری بتواند به عنوان یک وسیله‌ی حمل‌و‌نقل عمومی، مسافران را به مقصد خود برسانند. مقامات دولتی امیدوارند که بتوانند ازدحام ناشی از ترافیک و آلودگی‌های مربوطه را با ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی کاهش دهند و شرکت دلفی خودروهایی برای این منظور طراحی خواهد کرد. دووس می‌گوید: از دیدگاه کاربری، این موضوع بسیار خاص است و بسیار با تجربه‌ی رانندگی با خودروی شخصی متفاوت خواهد بود. بنابراین نیاز داریم تا این خودروها را طوری طراحی کنیم تا لذت‌بخش، ایمن و کارآمد باشد.

دلفی

جدا از ارزیابی فناوری، در دیگر بخش‌های پروژه، شرکت دلفی و کشور سنگاپور بر روی هزینه‌ی فناوری‌های خودران تمرکز کرده‌اند. بنابر تخمین شرکت دلفی، در فضاهای شهری، هزینه‌ی حمل‌و‌نقل وسیله‌ی نقلیه به همراه راننده از مقدار ۳ دلار در هر مایل عبور می‌کند. فناوری خودران این قابلیت را فراهم می‌آورد تا این هزینه‌ها را به مقدار ۹۰ سنت در هر مایل کاهش دهد. این مقدار صرفه‌جویی در هزینه، می‌تواند قابلیت بی‌نظیری برای سرویس‌هایی نظیر اوبر (Uber) یا لیفت (Lyft) فراهم آورد. با توسعه‌ی این پروژه یک سوال کلیدی مطرح می‌شود که شرکت دلفی باید به آن پاسخ دهد: کدام یک در ابتدا برای فناوری خودران آمادگی دارند؟ ناوگان‌های مسافربری یا شرکت‌های باربری‌؟

دووس می‌گوید:

این موضوعی است که بخش بازاریابی ما در حال یافتن پاسخ برای آن است. برخی از سازنده‌ها بر روی یک موضوع سرمایه‌گذاری می‌کنند نه چند حوزه و نظرات بسیار متفاوتی وجود دارد. ما معتقدیم که این روش، به یکی از روش‌های تحویل کالا برای شرکت‌های لاجیستیک بزرگ تبدیل می‌شود. بدون شک این شرکت‌ها منتظر هستند که چگونه می‌تواند این فناوری برای آن‌ها مفید واقع شود. هنگامی‌که شرکت دلفی آماده‌ی ورود به مرحله‌ی تولید خودروهای باربری بدون راننده شود، روزنه‌های همکاری با تامین‌کنندگان و شرکت‌های مختلف باز خواهد شد.

این پروژه‌ی آزمایشی در کشور سنگاپور یکی از چندین مراحل متمادی به منظور آزمایش فناوری خودران شرکت دلفی است. این شرکت می‌گوید که قصد راه‌اندازی دو پروژه‌ی آزمایشی دیگر در شمال آمریکا و اروپا را نیز دارد، اما درباره‌ی جزییات آن هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات