چرا داشتن استراتژی در بازاریابی محتوا اهمیت دارد؟

سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در گزارشی به بررسی دلایلی که داشتن استراتژی مشخص در زمینه‌ی تولید محتوا را لازم می‌کند، می‌پردازیم.
تبلیغات

امروزه کارآمدی بازایابی محتوا بر همه ثابت شده و به جزیی جدایی‌ناپذیر از پروسه‌ی جلب اعتماد مشتری تبدیل شده است که نهایتا می‌تواند به تحولات مثبت در کسب و کار شما بیانجامد. مطالعات مختلف نشان داده است که افراد تصمیم‌گیر در حوزه‌ی بیزنس تمایل دارند اطلاعات خود از یک شرکت را از طریق مقالات به دست آورند تا از طریق تبلیغات. اما مانند بیشتر تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، وارد شدن به بازاریابی محتوا بدون داشتن اطلاعات لازم در مورد آن می‌تواند تاثیر منفی بر کسب و کار شما داشته باشد.

همانطور که یک تیم فوتبال بدون نقشه وارد زمین نمی‌شود، شما نیز نباید بدون برنامه دست به تولید محتوا بزنید، بلکه باید قبل از انجام هر کاری، یک استراتژی مشخص در تولید محتوا داشته باشید. در حقیقت، تحقیقی که از سوی انستیتو‌ی بازاریابی محتوا انجام شده است، نشان می‌دهد، بازاریاب‌هایی که دارای استراتژی مدون و مکتوب هستند، نه تنها موفقیت بیشتری کسب می‌کنند، بلکه در حوزه‌ی بازاریابی نیز با چالش‌های کمتری مواجه می‌شوند. در اینجا به دلایل ضرورت داشتن استراتژی مشخص در بازاریابی محتوا اشاره می‌کنیم.

۱. انسجام محتوا را تضمین می‌کند

بسیار از کمپین‌های بازاریابی شامل انتشار محتوا از طریق کانال‌های مختلف رسانه‌ای می‌شوند. برای مثال، استفاده از پست‌های وب‌سایت و وبینارها (webinar) یا شبکه‌های اجتماعی و دفترچه‌های راهنما برای بازاریابی بسیار مرسوم است. همین، یکی از نقاط قوت استفاده از بازاریابی محتوا است، چون می‌توانید از طریق کانال‌های متنوع به اقشار مختلف مردم دسترسی داشته باشید.

اما اینجا یک مشکل وجود دارد، بازاریاب‌ها در استفاده از تمامی این روش‌ها دچار سردگمی می‌شوند و انسجام محتوای منتشر شده از بین می‌رود. این عدم انسجام در محتوای مطالب منتشر شده که ده‌ها موضوع را پوشش می‌دهد، می‌تواند باعث سردرگمی مخاطبان نیز شود. تجربه نشان می‌‌دهد که برخوردن به چنین مشکلی اغلب از نداشتن استراتژی از پیش تعیین شده نشات می‌گیرد. اما با تدوین یک استراتژی مکتوب می‌توانید تمام مسیر پیش رو را برای خود ترسیم کنید. با انجام این کار می‌توانید مطمئن شوید که علاوه بر پوشش تمامی موضوعاتی که در حیطه‌ی کاری شما قرار دارد، انسجام محتوا را حفظ کنید و مخاطب را به خوبی درگیر موضوع کنید. به این ترتیب می‌توانید بدون دغدغه به بازاریابی برند خود بپردازید.

۲. یک هویت قوی برای برند شما می‌سازد

برند‌سازی موثر شاید هیچگاه مانند امروز مهم و حیاتی نبوده است. در حال حاضر در بعضی از موارد بازار از حضور محصولات متنوع اشباع شده است، مانند اینکه موش‌های زیادی به دنبال به دست آوردن یک تکه پنیر باشند. با توجه به این شرایط، شما باید با جدا کردن برندتان از انبوه بازاریاب‌ها، خودتان را از دیگران متمایز کنید تا بتوانید باعث جلب توجه بیزینس‌ها شوید. چیزی که در مورد بازاریابی محتوا بسیار دوست‌داشتنی است اینکه شما می‌توانید از طریق آن و همچنین پیشنهاداتی که ارائه می‌کنید، شخصیت خودتان را به دیگران نشان دهید. اما به منظور بنا نهادن یک هویت قوی برای برندتان، داشتن یک استراتژی مشخص بسیار ضروری است.

خلق یک استراتژی، راه را برای شما مشخص می‌کند، از این رو می‌توانید استایل، لحن و روش استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای مشخص را از پیش تعیین کنید. برای مثال، می‌خواهید این پیغام را به مخاطبان منتقل کنید که برند شما انعطاف‌پذیر است، از طرف دیگر فرض کنید که دارای حس شوخ‌طبعی هستید و با فرهنگ امروزی نیز آشنایی دارید، در این صورت می‌توانید با تولید ویدیو‌های به‌روز و جذاب با مخاطبان ارتباط برقرار کنید، برای مثال می‌توانید از ایده‌های هارلم شیک (Harlem Shake)، چالش سطل آب یخ و مواردی شبیه این استفاده کنید. با داشتن یک استراتژی می‌توانید مطمئن شوید که در مسیر درستی قدم برمی‌دارید.

۳. بازدهی بازایابی محتوا را بالا می‌برد

این را همواره باید در نظر داشته باشید که شما مسئول ایجاد پیشرفت محسوس در بازاریابی برند خود هستید. بدون داشتن یک استراتژی، به راحتی می‌توانید در تولید محتوای مورد نیاز یا محل مناسب برای آپلود کردن محتوا مرتکب اشتباه شوید.

اگر شما از آن دست افرادی هستید که برای به راه افتادن به هل دادن نیاز دارید، قطعا باید استراتژی رسمی داشته باشید. نمونه‌ای از این استراتژی می‌تواند این باشد که باید هفته‌ای دوبار وب‌سایت خود را آپدیت کنید، پنج بار در هفته توییت بگذارید، هفته‌ای دوبار در فیس‌بوک پست بگذارید یا در طول ماه یک اینفوگرافیک بسازید. با داشتن این گونه استراتژی، انجام دادن کارها آسان‌تر و منظم‌تر می‌شود و می‌توانید اهداف واقع‌بینانه‌تری را برای خود تعیین کنید.

۴. الگو‌ها را آنالیز می‌کند

نکته‌ی دیگری را که همیشه باید در ذهن داشته باشید این است که موفقیت در بازاریابی مستلزم به روز‌ رسانی‌ و تنظیمات مستمر است. بعضی از روش‌ها به صورت درخشانی با موفقیت همراه می‌شوند ولی برخی نیز به شکست‌های ناامید‌کننده منجر می‌شوند. این اتفاقات بخشی از پروسه‌ی بازاریابی است. با داشتن یک استراتژی مکتوب و مدون می‌توانید از جوانب مختلف کارتان آگاهی یابید و پیشرفت خودتان را ارزیابی کنید. می‌توانید متوجه شوید که کدام جنبه از بازاریابی شما موفق است و کدام یک موثر نیست.

همینطور می‌توانید به معیاری دست پیدا کنید که با استفاده از آن می‌توانید پیشرفت کلی بازاریابی خودتان را ارزیابی کنید. همچنین ناحیه‌ای از حوزه‌ی فعالیت شما که نیاز به تجدید نظر دارد را به راحتی می‌توانید شناسایی کنید. همچنان که شما اطلاعات بیشتری را جمع می‌کنید می‌توانید فعالیت خود را مانند یک دستگاه منسجم اداره کنید و بهره‌وری آن را به بالاترین حد برسانید.

۵. برگشت سرمایه‌ی شما را بیشتر می‌کند

آیا می‌دانید که هزینه‌ی بازاریابی محتوا از هزینه‌ی بازاریابی سنتی ۶۲ درصد کمتر است و تا سه برابر نتیجه‌ی بهتری به دست می‌دهد؟ به نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه، بازاریابی محتوا موثرترین استراتژی برای بازاریابی است. بازاریابی محتوا باعث ایجاد تعادل در این حوزه شده است، به این گونه که شرکت‌های کوچک اکنون این فرصت را یافته‌اند که با داشتن استراتژی هوشمندانه و گسترده با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند. اگر مسیر موفقیت خود را به صورت کامل ترسیم کنید و یک استراتژی جامع برای فعالیت خود داشته باشید، می‌توانید بدست آوردن نتیجه‌ی دلخواه خود را تضمین کنید.

بالا بردن بهره‌روی و کاهش انرژی تلف شده در نهایت شما را قادر می‌کند تا به بیشترین بازگشت سرمایه‌ی ممکن دست پیدا کنید. بعد از آن می‌توانید با صرف هزینه و زمان کمتر در حوزه‌های بیشتری از رقیبان خود پیشی بگیرید.

نتیجه‌گیری

آشنایی با چرایی و چگونگی بازاریابی محتوا می‌تواند مسیر شما به سوی موفقیت را هموار کند، بنابراین باید اهمیت زیادی به داشتن استراتژی مشخص و منحصر به فرد برای برند خود قائل شوید. با داشتن استراتژی، می‌توانید در زمان صرفه‌جویی کنید و ملالت‌های مسیر را کم کنید و در‌ نهایت می‌توانید نتایج ملموسی در یک دوره‌ی زمانی معقول بدست آورید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات