خدمات وب آمازون به تنهایی نیمی از دیتا سنترهای دنیا را در اختیار دارد

یک‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بخش سرویس‌های وب آمازون (Amazon Web Services) تقریبا نیمی از بازار جهانی دیتا سنترها را در کنترل خود دارد.
تبلیغات

سرویس‌های وب آمازون یا AWS، نام تجارت پرسود خدمات ابری غول خرده فروشی اینترنتی یعنی آمازون است. خدمات ابری که آمازون از طریق AWS ارائه می‌دهد، سال‌ها است که از لحاظ سهم بازار، با اختلاف زیاد نسبت به رقبا مکان اول را به خود اختصاص می‌دهند. نتایج جدیدترین گزارش موسسه‌ی پژوهشی Synergy در سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی نیز حکایت از تداوم این برتری با کنترل بیش از ۴۵ درصد بازار جهانی سرویس‌های زیرساخت ابری (IaaS) توسط آمازون دارد.

سرویس های وب آمازون

IaaS یا Infrastructure-as-a-Service اشاره به سرویس‌های عمومی رایانش ابری دارد که به شرکت‌ها این اجازه را می‌دهد تا اطلاعات و نرم‌افزارهای خود را خارج از شرکت و بر روی دیتا سنترهای ثالث نگه داری و اجرا کنند. با وجود رشد انفجار گونه‌ی سرویس‌های مشابهی چون آژور مایکروسافت، AWS به دلیل سابقه‌ی بالای خود در این صنعت به نوعی موقعیت خود را تثبیت شده می‌بیند و همچنان به پیشتازی ادامه می‌دهد.

گرچه IaaS همچنان بزرگ‌ترین بخش از سه قسمت اصلی خدمات ابری (شامل IaaS، بستر به عنوان سرویس (PaaS) و خدمات ابری خصوصی) را تشکیل می‌دهد، اما PaaS با سرعت بسیار بیشتری در حال رشد است و احتمال می‌رود در آینده‌ای نزدیک جای IaaS را به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش خدمات کلاود بگیرد. موسسه‌ی پژوهشی Synergy تخمین می‌زند که زیر بخش‌های PaaS از جمله دیتابیس‌ها، اینترنت اشیا (IoT) و خدمات آنالیز، رشد سالانه‌ی ۱۰۰ درصدی را تجربه کنند.

آمازون، مایکروسافت و گوگل به لطف بودجه‌ی عظیمی که به توسعه‌ی دیتا سنترهای خود اختصاص داده‌اند، همچنان بر بازار PaaS حکمرانی خواهند کرد. این سه شرکت قادرند در مقیاس بالا و سطحی جهانی به مشتریان خود خدمات ابری ارائه کنند و سرعت رشد بسیار بالایی نیز دارند. این موضوع باعث می‌شود تا بازیگران کوچکتر این صنعت به سختی بتوانند به رقابت در این سطح بپردازند و در نتیجه مجبور به همکاری با این سه شرکت بزرگ یا تمرکز بر بازارهای کوچک‌تر شوند.

برای مثال، VMware به تازگی برای اینکه از گردونه‌ی رقابت در بازار خدمات ابری خارج نشود، مجبور شد تا طی عقد قراردادی، از این پس از طریق همکاری با آمازون به فعالیت خود ادامه بدهد. VMware در سال ۲۰۱۳ قصد داشت تا با عرضه‌ی خدمات ابری خود به صورت مستقل، بازار کلاود اروپا و آمریکا را به دست بگیرد، اما پس مواجه شدن با فضای به شدت رقابتی این صنعت، تنها راه بقای خود را در پیوستن به آمازون دید.

به نظر می‌رسد این وضعیت در سال‌های آینده هم تغییر چندانی پیدا نکند و سه بازیگر اصلی کلاود یعنی آمازون، مایکروسافت و گوگل همچنان به حکمرانی خود بر این صنعت ادامه دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات