مایکروسافت نرم افزار Teams را برای رقابت با Slack عرضه کرد

پنج‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
روز گذشته مایکروسافت در جریان مراسمی در نیویورک، به صورت رسمی از نرم‌افزار Teams به عنوان رقیب Slack رونمایی کرد.
تبلیغات

Slack یک نرم‌افزار چت اداری است که پلتفرمی متشکل از مجموعه‌ای از ابزارها برای کار کردن گروهی روی پروژه‌ها را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد. مایکروسافت که از داشتن چنین ابزار سودمندی در مجموعه‌ نرم‌افزارهای اداری Office خود بی‌بهره بود، پس از گمانه‌زنی‌های بسیار مبنی بر خرید این استارتاپ موفق، بالاخره تصمیم گرفت به جای تصاحب این نرم‌افزار، رقیب شایسته‌ای برای Slack معرفی کند.

خبر معرفی این نرم‌افزار توسط ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، تنها دقایقی پس از انتشار یک نامه‌ی سرگشاده توسط Slack در روزنامه‌ی نیویورک تایمز صورت گرفت. اسلک در این نامه‌ی سرگشاده که یک صفحه‌ی کامل روزنامه را به خود اختصاص داده است، به مایکروسافت درباره‌ی رقابت با این نرم‌افزار هشدار داده است. (متن کامل نامه‌ی سرگشاده‌ی اسلک را می‌توانید در سایت رسمی آن مشاهده کنید)

نامه سرگشاده اسلک

مایکروسافت نرم‌افزار Teams را به صورت سرویسی ادغام شده در اشتراک آفیس ۳۶۵ عرضه خواهد کرد. در ویدئوی معرفی این نرم‌افزار، مایکروسافت Teams را «یک سرویس مخصوص فضای کاری بر مبنای چت» معرفی می‌کند.

ساتیا نادلا درباره‌ی Teams اینگونه توضیح می‌دهد:

Microsoft Teams قابلیت‌هایی چون جلسات اداری از طریق چت، نوت، آفیس، Planner، PowerBI و افزونه‌ها و نرم‌افزارهای دیگری را با خود به همراه دارد که باعث می‌شوند تیم‌های اداری کارهایشان را به‌راحتی به انجام برسانند.

Teams با داشتن قابلیت‌هایی چون چت مداوم و خصوصی، بسیار شبیه نرم‌افزار Slack خواهد بود و شبیه به آن هم عمل خواهد کرد. علاوه بر قابلیت‌های Slack، نرم‌افزار Teams از قسمت آشنای سایدبار (نوار کناری) شبیه نرم‌افزارهای متداول پیام‌رسان نیز بهره خواهد برد که در آن فایل‌ها، چت‌ها و نوتیفیکیشن‌ها را می‌توانید پیدا کنید. حالت نمای گفتگو (conversation view) نیز به شما این امکان را خواهد داد تا جلسات خود را درون چت‌ها برگزار کنید و در کنار آن فایل‌ها و نوشته‌هایتان را به اشتراک بگذارید.

مایکروسافت تیمز

همان‌طور که انتظار می‌رفت، مایکروسافت Teams را عمیقاً در آفیس و اسکایپ ادغام کرده و اپلیکیشن‌های ورد، اکسل، پاورپویت و وان‌نوت نیز به صورت یکپارچه در Teams وجود دارند. خبر خوش برای شرکت‌هایی که از تمامی محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنند این است که نرم‌افزارهای SharePoint، Power BI و Planner نیز در نرم‌افزار جدید مایکروسافت حضور دارند. درست مانند Slack می‌توانید به جستجوی افراد، فایل‌ها و چت‌ها در Teams بپردازید و نوتیفیکیشن‌ها نیز از طریق سرویس اکسچنج (Exchange) شما را از جدیدترین تغییرات مطلع خواهند کرد.

سؤال کلیدی در اینجا این است که مایکروسافت تا چه حد نرم‌افزار Teams را فراتر از سرویس‌های اختصاصی خودش گسترش خواهد داد. Slack با ادغام طیف وسیعی از سرویس‌های ثالث، کار بسیار مهمی را انجام داده است و به نظر می‌رسد مایکروسافت نیز در آینده برنامه‌ی مشابهی داشته باشد. در واقع همین حالا هم می‌توانید در Teams از سرویس‌های ابری به غیر از سرویس وان‌درایو مایکروسافت نیز استفاده کنید و به‌زودی پشتیبانی از افزونه‌ها را از طریق API های باز و فریم‌ورک «بات» مایکروسافت به Teams اضافه خواهد شد.

مایکروسافت در جریان مراسم معرفی، ادغام توییتر در Teams را با نشان دادن قابلیت دریافت پیام از اکانت‌های توییتر در چت روم‌های این اپلیکیشن، به نمایش گذاشت.

Microsoft Teams

مایکروسافت از همین امروز به کاربران Office 365 در ۱۸۱ کشور اجازه خواهد داد تا از سرویس Teams به صورت آزمایشی استفاده کنند. ردموندی‌ها قصد دارند اپلیکیشن Teams را در بسته‌‌های Business و Enterprise آفیس ۳۶۵ گنجانده و تا اوایل سال ۲۰۱۷ آن را به صورت عمومی در دسترس قرار بدهند. انتظار می‌رود در زمان عرضه‌ی این نرم‌افزار در سال آینده، ۱۵۰ سرویس و ۸۵ بات در آن ادغام شده باشند.

جای تعجبی نیست که اسلک در مورد Microsoft Teams احساس نگرانی می‌کند. غول دنیای نرم‌افزار همین حالا ۸۵ میلیون مشترک فعال تجاری آفیس ۳۶۵ دارد و قرار است اپلیکیشن چت اداری خود را به رایگان در اختیار این افراد قرار دهد. هرچند اسلک نیز با داشتن ۴ میلیون کاربر فعال رشد خوبی را در این سال‌ها شاهد بوده است، اما تقریباً تمامی شرکت‌های بزرگ از نرم‌افزارهای مایکروسافت استفاده می‌کنند.

با این حال، ۲۸ شرکت از مجموع ۱۰۰ شرکت بزرگ فورچون از جمله IBM، eBay، EA، Pinterest، TIME و لینکداین از Slack استفاده می‌کنند. نرم‌افزار Teams به شرکت‌هایی که به‌طور کامل در اکوسیستم مایکروسافت زندگی می‌کنند کمک بسیاری خواهد کرد، اما Slack همچنان گزینه‌ی بهتری برای استارتاپ‌ها، کسب و کارهای کوچک یا شرکت‌هایی که از ویندوز و آفیس استفاده نمی‌کنند خواهد بود. مایکروسافت درباره‌ی برنامه‌ی خود برای چگونگی سرویس دادن به این بخش از کاربران توضیحی نداده است.

در انتها توجه شما را به ویدئوی معرفی نرم‌افزار Teams توسط مایکروسافت جلب می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات