گوگل طی ۱۲ ماه یک میلیارد لینک ناقض کپی رایت را حذف کرد

سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مالکان معنوی آثار در یک سال اخیر از گوگل درخواست کرده‌اند بیش از یک میلیارد لینک ناقض حقوق معنوی را از نتایج جستجو حذف کنند.
تبلیغات

حافظان کپی‌رایت درخواستی به گوگل ارائه کرده‌اند تا این کمپانی بیش از یک میلیارد لینک را که حقوق معنوی را طی ۱۲ ماه اخیر زیر پا گذاشته‌اند، از نتایج جستجوی خود حذف کند. این درخواست را باید هم‌ردیف با سایر درخواست‌ها برای تحت فشار گذاشتن گوگل به منظور حذف وب‌سایت‌های ناقض قانون کپی‌رایت خواند.

در سال‌های اخیر درخواست‌ برای حذف لینک وب‌سایت‌های ناقض قوانین کپی‌رایت بسیار افزایش یافته است؛ به‌طوری‌که بر اساس آخرین گزارش گوگل، این کمپانی در ۱۲ ماه اخیر با بیش از ۱,۰۰۷,۷۴۱,۱۴۳ درخواست برای حذف لینک از نتایج جستجو روبرو بوده است.

گوگل در گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که بیش از ۹۰ درصد از درخواست‌های دریافت شده با موفقیت حذف شده‌اند. در ۱۰ درصد باقی‌مانده، گوگل دریافت درخواست‌های مبنی بر حذف لینک را اشتباه یا تکراری تشخیص داده است.

در مجموع گوگل بیش از دو میلیارد URL  از ۹۴۵ هزار دامنه اینترنتی مختلف را مورد بررسی قرار داده است. رسیدن به مرز بررسی دو میلیارد آدرس اینترنتی چندین سال زمان برد؛ حال آنکه نیمی از این درخواست‌ها تنها در یک سال اخیر به گوگل ارائه شده‌اند. انتظار می‌رود با افزایش سرعت بررسی و حذف لینک‌های اینترنتی ناقض قوانین کپی‌رایت، شاهد اضافه شدن یک میلیارد لینک دیگر تا تابستان سال آینده‌ی میلادی باشیم.

۵۰ میلیون درخواست ارسال‌شده برای گوگل مربوط به وب‌سایت 4shared.com است. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط گردانندگان این وب‌سایت، اغلب گزارش‌های ارسال‌شده اشاره به فایل‌های مشابهی دارند.

البته در شماری از کشورها تلاش‌ها برای حذف لینک‌های ناقض قوانین کپی‌رایت تنها محدود به یک درخواست ساده نیست؛ برای مثال؛ در کشور انگلستان برای موتورهای جستجویی که قادر به حذف این‌گونه لینک‌ها از نتایج جستجو نباشند، جریمه‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

هرچند بسیاری از افراد سیاست و استراتژی گوگل برای حذف لینک‌های مورد نظر را مورد انتقاد قرار می‌دهند؛ اما گوگل حذف روزانه هزاران آدرس اینترنتی و افزایش شتاب حذف لینک‌های مورد نظر را به‌عنوان نشانه‌ای برای سلامت عملکرد سیستم خود عنوان می‌کند. بسیاری از فعالان حفظ قوانین کپی‌رایت درخواست توسعه‌ی سیستم‌های بهتری از دولتمردان دارند، به‌طوری که در صورت حذف یک محتوا، دیگر شاهد حضور نسخه‌های دیگری از همین محتوا در سایر آدرس‌های اینترنتی نباشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات