سرن ربات های بازرس LHC را معرفی کرد

یک‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
سازمان سرن با هدف پایش برخورددهنده‌ی LHC، دو ربات بازرس موسوم به TIM‌ توسعه داده است.
تبلیغات

از آنجا که برخورددهنده‌ی هادرونی بزرگ (LHC) قادر به شناسایی ذرات جدید است، باید کاملا بی‌عیب و نقص باشد؛ از این رو دو ربات بازرس همواره در حال بازبینی بخش‌های مختلف آن هستند تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنند. این دو بازرس که از آن‌ها با نام TIM(مخفف عبارت Train Inspection Monorail) یاد می‌شود، در حقیقت مونوریل‌های خودکاری هستند که با حرکت روی مسیری از پیش تعیین‌شده، در حال پایش عملکرد بزرگ‌ترین برخورددهنده‌ی دنیا هستند؛ ریل این ربات‌ها به سقف تونل LHC متصل شده است.

بر اساس پستی که سرن برای معرفی ربات‌های TIM در وب‌سایت خود منتشر کرده، ریل این ربات‌ها متعلق به دورانی (بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰) است که تونل LHC، میزبان برخورددهنده‌ی بزرگ الکترون-پوزیترون (LEP) بود. اگرچه مونوریل LEP‌ بزرگ‌تر بود؛ اما سطح فناوری ساخت آن چندان بالا نبود و در بیشتر اوقات از آن برای جابجایی مواد و کارکنان استفاده می‌شد.

وظایف ربات‌های جدید سرن، پایش لحظه‌ به لحظه‌ی مواردی همچون ساختار تونل، درصد اکسیژن، دما و پهنای باند ارتباطی است. هر دو ربات TIM قادر به دریافت تصاویر نور مرئی و مادون قرمز خواهند بود و در صورت نیاز قابلیت‌ کشیدن واگن‌های کوچک را هم دارند. 

 در این ویدیو می‌توانید نحوه‌ی عملکرد ربات‌های TIM‌ را تماشا کنید؛ اگرچه ظاهر ربات‌ها چیزی جز یک باکس به رنگ نقره‌ای نیست؛ اما بدون آن‌ها پایش تونل بزرگی با محیط ۲۷ کیلومتر، کار بسیار دشواری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات