ژاپن قوی ترین ابررایانه جهان با قدرت ۱۳۰ پتافلاپ را می‌سازد

یک‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ژاپن در نظر دارد سریع‌ترین ابررایانه حال حاضر جهان را با اختصاص بودجه‌ای ۱۷۳ میلیون دلاری توسعه دهد.
تبلیغات

ژاپن از برنامه‌ی خود برای توسعه‌ی سریع‌ترین ابررایانه‌ی جهان خبر داد. این کشور در نظر دارد با ساخت سریع‌ترین ابررایانه‌ی جهان، پلتفرمی تحقیقاتی ایجاد کند که با استفاده از قدرت محاسباتی آن، محققان این کشور قادر باشند برای توسعه‌ی خودروهای هوشمند، روبات‌ها و همچنین تشخیص پزشکی استفاده کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده، وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت بیش از ۱۷۳ میلیون دلار برای پروژه‌ای که پیش از این ماهیت آن مشخص نبود، بودجه اختصاص داده است. اطلاعات ارائه شده نشان از این دارد که ژاپن می‌خواهد با بهره‌گیری از این ابررایانه‌، جایگاه خود در حوزه‌ی فناوری را بازیابد. ژاپن در طول سال‌های اخیر با ظهور قدرت‌های جدید در حوزه‌ی فناوری نظیر چین و کره‌ی جنوبی، روندی نزولی طی کرده است. چینی‌ها اخیرا تلاش‌های گسترده‌ای را در خصوص تولید ابررایانه انجام داده‌اند و موفق شده‌اند قوی‌ترین ابررایانه‌ی کنونی جهان را توسعه دهند.

ابررایانه‌ی ژاپنی‌ها پس از تکمیل، با در اختیار داشتن قدرت محاسباتی ۱۳۰ پتافلاپ یا ۱۳۰ کوادریلیون محاسبه در هر ثانیه بر جایگاه اول قوی‌ترین ابررایانه‌ی جهان تکیه خواهد زد. گزارش رویترز حکایت از این دارد که این ابررایانه سال آینده‌ی میلادی وارد فاز عملیاتی خواهد شد.

در حال حاضر کشور چین با در اختیار داشتن ابررایانه‌ی سان‌وی تایهولایت (Sunway Taihulaight)، افتخار در اختیار داشتن قوی‌ترین سوپرکامپیوتر جهان را با قدرت محاسباتی ۹۳ پتافلاپ در اختیار دارد.

ساتوشی سکیگوچی، مدیر ارشد موسسه‌ی ملی علوم و فناوری پیشرفته‌ی صنعتی ژاپن در این خصوص می‌گوید:

تا جایی که ما می‌دانیم تا به امروز ابررایانه‌ای به این قدرت توسعه نیافته است.

این تلاش در حالی انجام می‌شود که ژاپن زمانی به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرفته‌ی جهان از نظر فناوری مطرح بود، حال آنکه این واقعیت اکنون به یک نوستالژی تبدیل شده است، چرا که چینی‌ها موفق شده‌اند جای ژاپن را به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا در اختیار بگیرند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از تمامی کمپانی‌ها، سازمان‌ها و فعالان سیاسی این کشور خواسته است تا با کنار هم قرار گرفتن، ژاپن را در مورد تولید باتری، انرژی‌های تجدید‌پذیر، روباتیک و سایر زمینه‌های نو و بازارهای جدید جهانی به دوران پرفروغ بازگردانند.

ژاپنی‌ها در نظر دارند با استفاده از قدرت پردازشی بالای ابررایانه‌ی خود در حوزه‌هایی نظیر هوش مصنوعی و یادگیری عمیق، دست به تحقیقاتی جامع بزنند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی امکان توسعه‌ی الگوریتم‌هایی را فراهم می‌آورد که با استفاده از آن می‌توان ساختار مغز انسان را شبیه‌سازی کرد. از این طریق رایانه‌ها قادرند حجم گسترده‌ای از اطلاعات را تحلیل و بررسی و با نتایج به‌دست‌آمده تصمیم‌گیری کنند.

از جمله‌ی تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه باید به سیستم توسعه‌یافته توسط DeepMind گوگل اشاره کرد که آلفاگو نام دارد و موفق شد در ماه مارس برای اولین بار در تاریخ، قهرمان بازی Go را در بازی‌های پیاپی شکست دهد.

همان‌طور که اشاره کردیم کمپانی‌های مختلف می‌توانند از ابررایانه‌ها برای تحلیل داده‌های تصویری ترافیکی به‌منظور توسعه‌ی هر چه بیشتر الگوریتم‌ خودروهای هوشمند استفاده کنند. همچنین باید به بهره‌گیری کارخانه‌ها از این امکان برای اتوماسیون هرچه بیشتر فرآیند ساخت در خطوط تولید نیز اشاره کرد.

چینی‌ها از سان‌وی تایهولایت برای پیش‌بینی وضع هوا، تحقیقات دارویی، طراحی صنعتی و سایر موارد استفاده می‌کنند.

صنایع ژاپنی می‌توانند به‌جای پرداخت مبالغی به شرکت‌های گوگل یا مایکروسافت برای استفاده از قدرت پردازشی این کمپانی‌ها، از وجود ابررایانه‌ی وطنی استفاده کنند.

این ابررایانه ABCI نام دارد که نام اختصاری عبارت AI Bridging Cloud Infrastructure است. هرچند فوجتیسنو، سازنده‌ی آخرین ابررایانه‌ی ژاپن با نام Oakforest با قدرت ۱۳.۶ پتافلاپ، از اظهار نظر در مورد ساخت این سوپرکامپیوتر امتناع کرده است، اما به این نکته اشاره دارد که علاقه‌مند است در این فرآیند همکاری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات