تولید سوخت مایع از دی‌اکسید کربن

دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به تازگی واکنش‌گری ساخته شده است که می‌تواند از گاز دی‌اکسید کربن موجود در هوا، سوخت مایع تولید کند.
تبلیغات

نتیجه‌ی سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید دی‌اکسید کربن است که با ورود به هوا به تشدید پدیده‌ی تغییرات شرایط اقلیمی منجر می‌شود. اکنون دانشمندان فنلاندی و آلمانی یک نیروگاه برق کوچک توسعه داده‌اند که می‌تواند با جذب CO2 هوا و تبدیل آن به سوخت، در مقابله‌ با تغییرات اقلیمی کمک کند. این رآکتور شیمیایی و قابل حمل، از انرژی خورشیدی استفاده می‌کند و می‌تواند با جذب دی‌اکسید کربن از هوا و تولید هیدروژن از طریق فرآیند الکترولیز، سوخت مایع تولید کند.

ما قبلا شاهد تلاش‌هایی برای تولید اتانول و متانول و حتی نانو‌الیاف کربنی از دی‌اکسید کربن محیط پیرامون بوده‌ایم، اما مزیت سیستم متعلق به شرکت Ineratec این است که رویکردی تجاری دارد و هدف از تولید آن، عرضه‌ی سوخت به بازار است. گفتنی است این پروژه با نام Soletair شناخته می‌شود.

سیستم داخلی این رآکتور کوچک، در سطح میکروسکوپی ساخته‌ شده است تا با قرار گرفتن در کانتینرها، امکان انتقال آن وجود داشته باشد. این سیستم توسط موسسه فناوری کارلسروهه آلمان (KIT) ساخته ‌شده است و توسط شرکت زیرمجموعه آن، Ineratec، به مرحله‌ی تجاری‌سازی خواهد رسید. توسعه‌دهندگان این رآکتور ادعا می‌کنند که برحسب تقاضا، می‌تواند بنزین، سوخت دیزل و نفت سفید تولید کند.

همچنین این امکان وجود دارد که با تنظیم رآکتور و با داشتن مقادیر نسبتا کمِ گاز متان حاصل از سوخت‌های فسیلی و همچنین سوخت‌های تجدیدپذیر و یا گازهای حاصل از تولید روغن و بیوگاز، بتوان همان نوع از ترکیبات سوختی مایع را تولید کرد. دکتر اینگ تیم بولتکن (Ing. Tim Boltken) از شرکت Ineratec این‌گونه توضیح می‌دهد:

ما توانسته‌ایم دستگاه‌هایی از پیش آماده‌شده و با تکنولوژی کاملا جدید ارائه دهیم، دستگاه‌هایی که می‌تواند جایگزین مناسبی برای تأسیسات بزرگ تبدیل گاز به سوخت مایع باشد.

وی باور دارد از این سیستم می‌توان برای به‌ دست آوردن سوخت از تأسیسات تصفیه‌ی فاضلاب یا مزارع کشاورزی ارگانیک استفاده کرد.

قرار است تا پایان این سال، یک نیروگاه آزمایشی در مرکز تحقیقات فنی VTT در فنلاند که مسئول توسعه سیستم دریافت ذره‌های هوا است، آغاز به کار کند. همچنین قرار است در سال ۲۰۱۷ و در دانشگاه تکنولوژی لاپین رانتا (LUT) که مسئول توسعه‌ی سیستم الکترولیز برای تولید هیدروژن در این واکنش است،آزمایش‌ها ادامه یابد. تخمین زده می‌شود اواسط سال ۲۰۱۸، زمان عرضه این سیستم به بازار باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات