تحلیل گران از آغاز یک دهه رکود برای اپل پس از عرضه آیفون 8 می گویند

جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تحلیل گران پیش‌بینی می‌کنند اپل پس از عرضه‌ی آیفون در دهمین سالگرد عرضه‌ی این گوشی هوشمند، وارد دهه‌ی رکود خواهد شد.
تبلیغات

اپل هم‌اکنون جزو باارزش‌ترین کمپانی‌های تاریخ تجارت است و می‌توان آن را به یک ماشین پول‌ساز تشبیه کرد که سالانه میلیاردها دلار سوددهی دارد. با توجه به اینکه اپل دیگر خلاقیت چشم‌گیری در گوشی‌های هوشمند آیفون عرضه نمی‌کند، از این‌رو تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند دهه‌ی رکود برای اپل در راه است.

بر اساس پیش‌بینی‌های اندرو اورکویتز، تحلیل‌گر موسسه‌ی اپنهایمر؛ اپل با عرضه‌ی آیفون ۸ که به مناسبت دهمین سالگرد عرضه‌ی این گوشی هوشمند راهی بازار خواهد شد، به بیشترین آمار عرضه‌ی آیفون دست خواهد یافت. بر اساس برآوردهای اورکوتز، اپل موفق خواهد شد در سال مالی ۲۰۱۸ بیش از ۲۴۵ میلیون دستگاه آیفون به فروش برساند که در مقایسه با برآوردهای FactSet برای سال مالی ۲۰۱۷، افزایش ۹ درصدی دارد. FactSet تخمین زده که اپل در سال مالی ۲۰۱۷ بیش از ۲۲۵ میلیون آیفون به فروش رسانده است. سال مالی ۲۰۱۷ اپل در پایان ماه اکتبر به پایان رسید.

اورکویتز، معتقد است سال آینده‌ی میلادی، اپل آخرین سال رشد فروش خود را تجربه خواهد کرد و پس از آن، مشتریان این کمپانی کمتر به سراغ آیفون‌های گران‌قیمت این کمپانی خواهند رفت. چالش جدی اپل در سال‌های آینده افزایش قیمت آیفون‌های خود خواهد بود و در حالی که کوپرتینویی‌ها در آیفون‌های خود تغییرات بنیادین سخت‌افزاری  ایجاد نکرده‌اند و نمی‌توانند از نظر عملکرد، تفاوت فاحشی با نزدیک‌ترین رقبای خود ایجاد کنند. اورکویتز می‌گوید:

تا به امروز، اپل هیچ‌گاه این اندازه به عملکرد ریسکی نزدیک‌ نبوده است. ما معتقدیم اپل در آستانه‌ی ورود به یک دهه رکود است.

جیمز کاکمک از Monness Crespi Hardt به عنوان یک تحلیل‌گر، نظر مشابهی دارد. وی در مورد تغییر رفتار مشتریان اپل هشدار داده و اعلام کرده است که مشتریان محصولات اپل، از این پس چرخه‌ی بروزرسانی محصولات خود را طولانی‌تر خواهند کرد. همچنین رقبایی نظیر آلفابت و گوگل در زمینه‌هایی چون استریم ویدیو، واقعیت مجازی و گوشی‌های هوشمند، تهدیدی جدی برای اپل به شمار می‌روند.

کاکمک، یکی از دلایل کاهش تقاضا برای آیفون‌های جدید اپل را افزایش تقاضا برای گوشی‌های ریفربیش این کمپانی خوانده است. وی برنامه‌ی عرضه‌ی گوشی‌های ریفربیش را عاملی برای کاهش سهم گجت‌های جدید اپل می‌داند که همین موضوع باعث کاهش قیمت میانگین آیفون‌های اپل خواهد شد. IDC با انتشار گزارشی در روز دوشنبه، اعلام کرد انتظار دارد بازار گوشی‌های دست دوم، از ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ بیش از سه برابر بزرگ‌تر شود که همین موضوع بدون شک بازار تولیدکنندگانی نظیر سامسونگ و اپل را به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان گوشی‌های هوشمند تحت تأثیر قرار خواهد داد.

سال گذشته، برای اولین بار اپل از کاهش رشد فروش آیفون‌های خود از زمان عرضه‌ی نسل اول آیفون خبر داد. هرچند سهام اپل طی سه‌ماهه‌ آخر شاهد افزایش ۲.۳ درصدی بود، اما عملکرد افزایش ارزش سهام این کمپانی در مقایسه با سال گذشته دچار افول در عملکرد شده است؛ به‌طوری که ارزش سهام اپل بیش از ۶ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش دارد.

البته شماری دیگر از تحلیل‌گران نیز تکیه‌ی اپل بر جایگاه نخست در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند رده‌بالا را  ادامه‌دار می‌دانند؛ هرچند رقبایی نظیر گوگل با گوشی‌های پیکسل و سامسونگ با پرچم‌دارانش، روز به روز در حال نزدیک شدن به این کمپانی هستند.

هرچند تیم کوک نگرش مثبتی به حوزه‌هایی نظیر واقعیت افزوده دارد، اما کاکمک اپل را در این حوزه‌ها دنباله‌روی گوگل و آمازون خوانده است. باید دید سیاست‌های رئیس‌ جمهور جدید آمریکا، چگونه در شرایط اپل تأثیرگذار خواهد بود. دونالد ترامپ اعلام کرده است کمپانی‌های آمریکایی باید فرآیند تولید محصولات خود را به داخل خاک آمریکا انتقال دهند و از این‌رو بارها به اپل اشاره کرده است. از سویی دیگر، شاید حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید باعث شود اپل بتواند سرمایه‌های نقدی خود را با بهره‌گیری از معافیت‌های مالیاتی به خاک آمریکا بازگرداند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات