زورین ‍‍12 سیستم عاملی لینوکسی بر پایه‌ اوبونتو با ظاهری شبیه ویندوز 10

سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌تازگی نسخه‌ی ۱۲ سیستم‌عامل لینوکسی Zorin OS که بر پایه‌ی اوبونتو توسعه داده شده، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است
تبلیغات

ویندوز ۱۰ را می‌توان یک سیستم‌عامل بسیار بزرگ دسکتاپی دانست؛ اما نه برای همه! برای افرادی که عمیقا به موارد امنیتی و حریم شخصی توجه دارند، یک سیستم‌عامل لینوکسی می‌تواند به عنوان جایگزین ویندوز ۱۰ مورد استفاده قرار گیرد؛ اما مشکل در این بین چیست؟ یادگیری کار با رابط کاربری جدید لینوکسی مسلما برای برخی از کاربران سخت خواهد بود. اگر شما همیشه از سیستم‌عامل ویندوز استفاده کرده باشید، مهاجرت به یک توزیع لینوکسی و محیطی مثل گنوم یا یونیتی می‌تواند برایتان گیج‌کننده و حتی ترسناک باشد. در ادامه‌ی مطلب با زومیت همراه باشید.

خوشبختانه برای چنین افرادی، چند سیستم‌عامل لینوکسی وجود دارد که رابط کاربری آن‌ها بسیار شبیه به ویندوز طراحی شده است و اساسا مخصوص کاربران ویندوزی ایجاد شده‌اند. یکی از محبوب‌ترین این سیستم‌عامل‌ها را می‌توان Zorin OS دانست که حالا نسخه‌ی ۱۲ آن نیز منتشر شده است. این سیستم‌عامل به نحوی طراحی شده که برای کاربران سیستم‌عامل دسکتاپی مایکروسافت آشنا باشد. درحالی‌که شرکت توسعه‌دهنده‌ی این سیستم‌عامل لینوکسی برای نسخه‌ی Ultimate مبلغی از کاربر دریافت می‌کند، اما نسخه‌ی اصلی موسوم به Core به‌طور کاملا رایگان در اختیار تمامی علاقه‌مندان قرار دارد.

بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی سیستم‌عامل چه از نظر بصری و چه از نظر عملکرد ارتقا یافته‌اند. زورین او‌اس ۱۲ بر اساس نسخه‌ی ۴.۴ کرنل لینوکس توسعه داده شده است و به همین دلیل با طیف وسیع‌تری از سخت‌افزارها همخوانی خواهد داشت. علاوه بر این؛ استفاده از کرنل یادشده باعث می‌شود تا عملکرد و امنیت سیستم‌عامل نیز ارتقا یابد. از آنجا که زورین اواس ۱۲ بر پایه‌ی اوبونتو نسخه‌ی 16.04LTS توسعه داده شده است، بسیاری از بروزرسانی‌های امنیتی این توزیع را تا سال ۲۰۲۱ دریافت خواهد کرد. همین عامل باعث می‌شود زورین او اس ۱۲ برای سازمان‌ها، مدارس، ادارات دولتی و کسب‌وکارها یک انتخاب بسیار ایده‌آل باشد.

تیم سازنده‌ی این سیستم‌عامل می‌گوید:

با Zorin OS 12 ما زمان‌بندی جدیدی برای آینده ایجاد کردیم. نسخه‌های اصلی این سیستم‌عامل هر دو سال یک‌ بار منتشر خواهد شد. در این بین نیز تعدادی بروزرسانی برای اپلیکیشن‌های موجود در زورین او اس ۱۲ منتشر خواهد شد. علاوه بر این آپدیت‌هایی برای پشتیبانی از سخت‌افزارهای جدید، افزایش امنیت، رفع مشکلات، بهبود عملکرد و ... نیز منتشر خواهد شد. این زمان‌بندی باعث می‌شود توازن بسیار خوبی بین استفاده از یک تکنولوژی و جدیدترین ویژگی‌های آن برقرار شود. وقتی که در هر لحظه فقط بر انتشار یک نسخه تمرکز داشته باشیم، مطمئنا قادر خواهیم بود بهترین تجربه‌ی کاربری ممکن را برای تمام افرادی که از زورین او اس استفاده می‌کنند، به ارمغان بیاوریم.
zorin os 12

سیستم‌عامل زورین او‌اس قابلیت‌های بسیار خوبی ارائه می‌دهد که از  آن جمله می‌توان به یکپارچه‌سازی مرورگر فایل با گوگل‌درایو اشاره کرد. این یعنی کاربران گوگل می‌توانند به راحتی و بدون مراحل سردرگم کننده، به فایل‌های موجود روی فضای ابری خود دسترسی داشته باشند.

مرورگر کرومیوم به صورت پیش‌فرض روی سیستم‌عامل موردبحث نصب شده است که برای زمان حاضر یک انتخاب مناسب به حساب می‌آید. البته اگر از طرفداران فایرفاکس باشید، امکان استفاده از این مرورگر نیز برای شما وجود دارد؛ اما کرومیوم در حال حاضر بهتر از هر مرورگر دیگری روی زورین اواس کار می‌کند.

تمام بخش‌های رابط کاربری سیستم‌عامل یادشده را می‌توان شخصی‌سازی کرد. امکان استفاده از ظاهر کلی شبیه به گنوم یا حتی مک‌او‌اس (در نسخه‌ی Ultimate) نیز وجود دارد. محیط دسکتاپ حتی شامل یکسری ژست کاربردی هم می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سه ضربه انگشت بخش نمای کلی فعالیت‌ها را باز خواهد کرد

چهار بار درگ کردن انگشت به بالا یا پایین، باعث جابجایی بین محیط‌های کاری می‌شود

سه مرتبه فشار و نگه‌داشتن انگشت باعث جابجایی بین اپلیکیشن‌ها می‌شود.

حال اگر شما هم به استفاده از این سیستم‌عامل علاقه‌مند شده‌اید؛ می‌توانید نسخه‌ی مورد نظرتان را از سایت رسمی پروژه دانلود کنید. اگر اولین باری است که قصد استفاده از زورین  اواس دارید، پیشنهاد می‌شود ابتدا نسخه‌ی رایگان (Core) را نصب کنید و سپس در صورتی که از کار با آن لذت بردید، می‌توانید با مبلغ ۱۵ یورو نسبت به خرید نسخه‌ی Ultimate اقدام کنید. 

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات