فایرفاکس 50 با سرعت اجرای بالاتر و افزایش امنیت منتشر شد

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
موزیلا روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه اعلام کرد نسخه‌ی جدید مرورگر خود را با امکانات جدید برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و اندروید منتشر کرده است.
تبلیغات

موزیلا روز دوشنبه اعلام کرد نسخه‌ی نهایی فایرفاکس ۵۰ را به‌صورت رسمی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس و اندروید منتشر می‌کند. نسخه‌ی جدید مرورگر موزیلا از قابلیت‌های جدیدی بهره می‌برد که شامل افزایش سرعت اولین اجرا، دانلود محافظت‌شده برای تعداد بیشتری از فایل‌های قابل‌اجرا و میانبرهای جدید کیبورد است.

علاقه‌مندان می‌توانند نسخه‌ی جدید فایرفاکس را از Firefox.com دریافت کنند که البته این نسخه شامل نمونه‌های دسکتاپ این مرورگر است. کاربرانی که نسخه‌های پیشین فایرفاکس را روی سیستم خود به‌صورت نصب‌شده داشته باشند، قادر هستند آن را به نسخه‌ی جدید به‌روزرسانی کنند. نسخه‌ی اندروید نیز طبق معمول از طریق گوگل پلی قابل دریافت است.

موزیلا آمار دقیقی در خصوص تعداد کاربران فایرفاکس ارائه نکرده و تنها به ذکر این نکته که بیش از نیم میلیارد نفر در سراسر جهان از این نسخه استفاده می‌کنند، بسنده کرده است.

موزیلا در ابتدا اعلام کرده بود که این نسخه‌ی نهایی فایرفاکس ۵۰ را هشتم نوامبر یعنی ۱۸ آبان ماه منتشر خواهد کرد، اما یکی از توسعه‌دهندگان فایرفاکس در آستانه‌ی انتشار این نسخه به این موضوع پی برد که ماژول SDK فایرفاکس جدید از نظر اجرا دچار مشکل است. اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارد که مشکل موردنظر مربوط به addon بود و هر یک از addon-ها بیش از چهار ثانیه - برای اجرای یک تابع پیش از آنکه عملکرد خاصی را از خود نمایش دهند- صرف می‌کردند. همچنین مشکلات دیگری نیز کشف شد که عملکرد این مرورگر را با مشکل روبرو کرده بود. با حل مشکلات موردنظر، هم‌اکنون فایرفاکس ۵۰ از سرعت بالاتری در زمان اجرای اول برخوردار است.

از دیگر ویژگی‌های اضافه‌شده به فایرفاکس ۵۰ می توان به قابلیت حفاظت بیشتر در برابر انواع بیشتری از فایل‌های اجرایی دانلودشده اشاره کرد که این ویژگی برای هر سه سیستم عامل مک، لینوکس و ویندوز صادق است. همچنین فایرفاکس ۵۰ با اسکن کردن محتوای فایل‌هایی نظیر تصاویر، اسکریپت‌ها و اکسل، در صورت عدم مطابقت محتوا با فرمت فایل موردنظر، از دانلود آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. ویژگی MIME sniffing که همان اسکن کردن محتوای فایل و تطابق فرمت آن با فرمت ظاهری است، سرعت وبگردی را برای بسیاری از کاربران افزایش می‌دهد.

دو میانبر جدید نیز به فایرفاکس ۵۰ اضافه شده است. با استفاده از ترکیب کلیدهای Ctrl+Tab می‌توان تب‌های باز شده را به ترتیب آخرین استفاده مرتب کرد. همچنین استفاده از ترکیب Ctrl+Alt+R در ویندوز و command+alt+r در مک تب مورد نظر را در حالت Reader لود خواهد کرد.

توسعه دهندگان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌‌توانند به اینجا مراجعه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات