جگوار خودروی مفهومی I-Pace را معرفی کرد

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
کمپانی جگوار به جرگه‌ی سازندگان خودروهای الکتریکی می‌پیوندد.
تبلیغات

خودروی مفهومی شاسی‌بلند الکتریکی جگوار با نام I-Pace این هفته در نمایشگاه خودروی لس آنجلس معرفی شد که نشان‌دهنده‌ی برنامه‌های این خودروساز در جهت رقابت با خودروهایی همچون تسلا مدل X است.

جگوار در حالی مدل مفهومی I-Pace را به عنوان اولین خودروی الکتریکی خود در سال ۲۰۱۸ به تولید انبوه می‌رساند که در حال حاضر نیز شرایط تولید آن به نظر مهیا است. این کمپانی انگلیسی از ترکیب خصوصیات یک شاسی‌بلند الکتریکی با مشخصات اسپرت و ظرفیت پنج سرنشین برای جلب توجه همگان بهره گرفته است.

جگوار مدعی است که خودروی مفهومی I-Pace با بهره‌گیری از یک بسته‌ی باتری لیتیوم یونی ۹۰ کیلووات ساعتی که به سیستم خنک‌سازی مایع مجهز است، می‌تواند مسافتی برابر با ۵۰۰ کیلومتر را تنها با یک بار شارژ طی کند.

جگوار I-Pace

در جگوار I-Pace هر اکسل به یک پیشرانه‌ی الکتریکی با توان ۱۴۷ کیلووات و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر مجهز شده است و توان خروجی و گشتاور کل به ترتیب به ۲۹۴ کیلووات و ۷۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد که توسط یک جعبه‌دنده‌ی تک سرعته به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود.

جگوار ادعا می‌کند شتاب صفر تا صد خودروی مفهومی I-Pace تقریباً ۴ ثانیه است که در مقایسه با شتاب خودروی هم‌سطح خودش یعنی تسلا مدل X 90D که از بسته‌ی باتری مشابه ۹۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند، یک ثانیه کم‌تر است.

برخلاف گزارش‌های قبلی، خودروی مفهومی I-Pace نسخه‌ی الکتریکی شاسی‌بلند F-Pace که اخیراً معرفی شده، نیست و از ساختار متفاوت و ابعاد کوچک‌تری نسبت به آن بهره می‌برد.

جگوار I-Pace

با اندازه‌گیری طول، عرض و ارتفاع I-Pace که به ترتیب ۴۶۸۰ میلی‌متر، ۱۸۹۰ میلی‌متر و ۱۵۶۰ میلی‌متر هستند، مشخص می‌شود که خودروی مذکور دارای ۵۶ میلی‌متر طول کم‌تر، ۲۸۵ میلی‌متر پهنای کم‌تر و ۹۲ میلی‌متر ارتفاع کم‌تر از نسخه‌ی F-Pace است.

فاصله‌ی محور جلو و عقب خودروی جدید جگوار  ۲۹۹۰ میلی‌متر است -۱۱۶ میلی‌متر بلندتر از این اندازه در خودروی جگوار F-Pace- و فضای پای سرنشینان عقب به خوبی باز و فراخ در نظر گرفته شده که همین امر یکی از برگ‌های برنده‌ی جگوار در حین رقابت در بازار خریداران چینی برای این مدل جدید به حساب می‌آید.

با وجود سقف دارای انحنای مناسب جگوار I-Pace، فضای بار عقب در پشت صندلی‌های عقب خودرو ۵۳۰ لیتر به همراه یک بخش ۲۸ لیتری جداگانه در زیر شیشه‌ی عقب است که ۱۲۰ لیتر از خودروی جگوار F-Pace کم‌تر است، اما به دلیل عدم امکان استفاده از این فضای بیش‌تر، فضای کم‌تر در I-Pace خیلی محسوس نیست.

جگوار I-Pace

از لحاظ طراحی، اگر به خودروی I-Pace نگاه کنید، حس جگوار به شما القاء می‌شود، با این حال در طراحی این خودرو، المان‌هایی از چندین مدل جگوار به کار گرفته شده است.

بخش‌های جلویی دماغه و درب موتور خودرو از ابرخودروی هیبریدی C-X75 الهام گرفته شده، در حالی که در بخش سقف خودرو از طراحی F-Pace و چراغ‌های خودرو از F-Type کمک گرفته شده است و در کل نمای پهن و مسطح جلوی خودرو یادآور سدان‌های XE و XF است.

بخش‌های مختلف طراحی خودرو جگوار I-Pace نیز به کمک یکدیگر می‌آیند تا ضریب درگ را به ۰.۲۹ Cd کاهش دهند، همچنین خودروی یادشده از دستگیره‌های جانبی بهره می‌برد تا در زمان فعال شدن، از مسیر کنار روند و همراه با باله‌های جانبی که جریان هوا را در اطراف چرخ‌ها به طور مؤثرتر عبور می‌دهند، مقاومت در برابر جریان هوا بیشتر کاهش یابد.

جگوار I-Pace

در خصوص چرخ‌های خودرو نیز رینگ‌های ۲۳ اینچی کمپانی Nighthawk با رنگ آمیزی طوسی دارای بخش‌های داخلی براق سیاه و پرداخت آینه‌ای، جلوه‌ای زیبا به خودرو بخشیده‌اند. تایرهای دور این رینگ‌ها 265/35/R23 با آج‌های منحصر به فرد هستند.

در داخل خودرو، جگوار I-Pace از الگوهای خودروی دیجیتال شامل یک طراحی داشبورد جدید که تمامی تجهیزات کنترلی را به طرز ماهرانه‌ای به سمت راننده معطوف ساخته، بهره می‌برد.

یک صفحه نمایش لمسی ۱۲ اینچی شامل سیستم‌های سرگرمی درون خودرو به عنوان رابط اصلی و صفحه نمایش لمسی ۵.۵ اینچی دوم بین دو کلید چرخان آلومینیومی کنترلر تهویه‌ی هوای داخل اتومبیل است، ضمن آنکه این کلیدها نیز نمایشگرهای ال‌سی‌دی مختص خود را دارند.

جگوار I-Pace

روبروی راننده یک صفحه نمایش ۱۲ اینچی رنگی قرار گرفته که نشان‌دهنده‌ی اطلاعات به صورت دیجیتال است. یک فرمان سه ستونه‌ی جدید چندمنظوره در اختیار راننده قرار دارد که دارای عملکرد لمسی حین تماس دست است و کنترل شرایط را به راحتی مهیا می‌کند.

از دیگر تجهیزات و فناوری‌های درون خودرو می‌توان به وای‌فای هات‌اسپات اشاره کرد که به سرنشینان اجازه می‌دهد از اجرای موسیقی، فیلم و دیگر اطلاعات از طریق تلفن‌های هوشمند خود بر روی سیستم خودرو همراه با دسترسی به برنامه‌های کنترلی جگوار از طریق سیستم سرگرمی‌ درون خودرو لذت ببرند.

در زیر بدنه‌ی جگوار I-Pace سیستم تعلیق جلو، مانند F-Type و F-Pace دوجناقی بوده و سیستم تعلیق عقب نیز همان سیستم میله‌ای یکپارچه‌ای است که در XE، XF و F-Pace به کار رفته بود.

جگوار I-Pace

جگوار ادعا می‌کند که به لطف سیستم‌های تعلیق I-Pace و مرکز ثقل آن که در پایین خودرو قرار دارد، خصوصیات فرمان‌پذیری و تجربه‌ی رانندگی اسپرت بی‌نظیری برای کاربر حاصل می‌شود.

شارژ باتری این خودرو یک فرآیند وابسته به زمان است که برای شارژ به میزان ۸۰ درصد، مدت‌زمان ۹۰ دقیقه و برای شارژ کامل باید به مدت دو ساعت به شارژر جریان مستقیم و ۵۰ کیلووات ساعتی خود متصل باشد. بسته‌ی باتری ۹۰ کیلووات ساعتی خودرو از ۳۶ ماژول بهره می‌برد که با ساختار آلومینیومی سبک خود، یک بخش یکپارچه با بدنه‌ی جگوار I-Pace تشکیل می‌دهد.

جگوار I-Pace

در حالی که جگوار I-Pace هنوز در مرحله‌ی مفهومی قرار دارد، کمپانی جگوار اعلام کرده است که از نسخه‌ی تجاری آن در اواخر سال ۲۰۱۷ رونمایی خواهد کرد و عرضه‌ی انبوه آن نیز از سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد.

مدیر طراحی جگوار ایان کالن می‌گوید:

جگوار I-Pace کانسپت نقطه‌ی اوج نسل خودروهای الکتریکی است. I-Pace نسل بعدی طراحی خودروهای دارای باتری الکتریکی را به نمایش می‌گذارد. طراحی آن جذاب و آینده‌نگرانه و مطابق با معیارهای جگوار از لحاظ زیبایی، اوج ظرافت در جزئیات و صنعت‌گری بریتانیا است. این تنها یک کانسپت نیست. جگوار I-Pace پیش‌نمایشی از خودرویی پنج نفره است که در سال ۲۰۱۸ در جاده‌ها خواهد بود. خودروی مذکور اولین خودروی الکتریکی دارای بسته‌ی باتری جگوار بوده و فصل جدیدی در تاریخ برند افسانه‌ای جگوار رقم خواهد زد.
جگوار I-Pace

همچنین این احتمال وجود دارد که پیشرانه‌ی جگوار I-Pace پیش‌نمایشی برای یک نسخه‌ی تماماً الکتریکی خودروی رنجرور اسپورت کوپه باشد که گزارش شده در سال ۲۰۱۸ رونمایی خواهد شد.

نظر شما در خصوص جگوار I-Pace چیست؟

جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace
جگوار I-Pace

تمام مطالب مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی اختصاصی نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس ۲۰۱۶ مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات