گوگل درآمد تبلیغاتی سایت های ناشر اخبار جعلی را قطع می کند

سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل و فیس‌بوک اعلام کردند که سرویس تبلیغاتی خود را به روی وب‌سایت‌هایی که اخبار دروغین منتشر می‌کنند، خواهند بست.
تبلیغات

گوگل و فیس‌بوک دیروز اعلام کردند که با تغییر استراتژی‌های خود در پی قطع درآمدزایی وب‌سایت‌هایی هستند که از طریق انتشار اخبار جعلی اقدام به جلب نظر بینندگان و افزایش بازدیدکنندگان خود می‌کنند. این دو غول اینترنتی در نظر دارند با مسدود کردن استفاده از سرویس‌های تبلیغاتی به این گونه وب‌سایت‌ها، درآمد آن‌ها را کاهش دهند.

گوگل اعلام کرده که سیاست‌های خود را به گونه‌ای تغییر می‌دهد تا وب‌سایت‌های منتشرکننده‌ی محتوای جعلی قادر به استفاده از سرویس تبلیغاتی AdSense این کمپانی نباشند. همچنین فیس‌بوک با به‌روزرسانی استراتژی‌های تبلیغاتی خود جلوی انتشار محتوای گمراه‌کننده را -که نتیجه‌ای جز همه‌گیر شدن اخبار جعلی ندارد- می‌گیرد.

تغییرات اعمال‌شده در سیاست‌های گوگل و فیس‌بوک را باید تحت تأثیر اتهاماتی خواند که به این دو کمپانی (در کنار توییتر) برای عدم مدیریت اخبار جعلی وارد شده است. در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که طی آن دونالد ترامپ، نامزد حذب جمهوری‌خواه به کاخ سفید رسید، هجمه‌ی اخبار جعلی و دروغین منتشرشده علیه این نامزد باعث شد تا طرفداران وی، شبکه‌های اجتماعی و گوگل را به دلیل عدم جلوگیری از نشر اطلاعات دروغین مورد انتقاد قرار دهند.

اتهامات واردشده واکنش‌های بسیاری از سوی این کمپانی‌ها برای شفاف‌سازی در مورد عدم جانب‌داری از کاندیداها در پی داشته است، به‌طوری‌که مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیرعامل فیس‌بوک در روزهای اخیر دو بار به این نکته اشاره کرده که سرویس تحت امرش هیچ تأثیری در روند برگزاری انتخابات نداشته است.

تغییراتی که فیس‌بوک اعمال می‌کند، محدود به سیاست‌های تبلیغاتی خود است و وب‌سایت‌هایی که اخبار آن‌ها در فیس‌بوک توسط کاربران منتشر می‌شود از این موضوع تأثیر نخواهند پذیرفت.

تغییر استراتژی گوگل نیز در نمایش لینک‌های حاوی محتوای جعلی از قبیل اخبار در نتایج جستجو تأثیری نخواهد داشت. همچنین گوگل سیستمی برای رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس صلاحیت خبر در پیش نخواهد گرفت؛ بلکه در پی آن است تا درآمدزایی وب‌سایت‌ها از طریق انتشار اخبار نادرست و جعلی را که افزایش بازدید و افزایش درآمد تبلیغاتی در پی دارد، محدود کند. گوگل در این خصوص می‌گوید:

ما به‌مرور ارائه‌ی سرویس تبلیغاتی خود را به صفحاتی از وب که حاوی محتوای جعلی، گمراه‌کننده یا نادرست باشند، محدود کرده یا اطلاعات مربوط به ناشر، محتوای موردنظر  یا هر  نوع داده در این رابطه محدود خواهیم کرد.

گوگل جزئیاتی در رابطه با اینکه چگونه سیاست‌های جدید را پیاده می‌کند، ارائه نکرده است.

شبکه‌ی تبلیغاتی AdSense سرویسی است که با استفاده از آن تبلیغ‌کنندگان می‌توانند پیام‌های متنی تبلیغاتی خود را روی میلیون‌ها سایتی که عضو این شبکه هستند، قرار دهند. این سرویس بخش بزرگی از درآمد تبلیغاتی برای وب‌سایت‌ها را شامل می‌شود.

ماه گذشته گزارشی منتشر شد که نشان از تولید و انتشار اخبار جعلی در رابطه با بدنام کردن هیلاری کلینتون توسط ناشرانی از کشور مقدونیه بود. این ناشران کوچک با انتشار اخبار جعلی و افزایش اشتراک‌گذاری این اخبار در شبکه‌های اجتماعی، بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جلب می‌کردند که نتیجه‌ای جز درآمدزایی از طریق افزایش ترافیک AdSense برای این وب‌سایت‌ها نداشت.

این اولین بار نیست که گوگل اقدام به محدود کردن دسترسی به سرویس تبلیغاتی خود می‌کند. این کمپانی نمایش تبلیغات در کنار تصاویر و ویدیوهای غیراخلاقی را بسیار پیش از این متوقف کرده است. گوگل برای اضافه کردن سایت‌ها به شبکه‌ی AdSense از ترکیب الگوریتم‌های نرم‌افزاری در کنار انسان‌ها استفاده می‌کند تا به‌ بررسی داوطلبان اضافه شدن به این شبکه بپردازند. بر اساس اطلاعات ارائه‌شده؛ بازبینی سایت‌ها پس از اضافه شدن در شبکه‌ی AdSense نیز ادامه دارد. گوگل با آموزش هوش مصنوعی خود از طریق نمایش اطلاعات سایت‌های حذف‌شده، فرآیند حذف سایت‌هایی با انتشار اخبار نادرست را سرعت خواهد بخشید.

نمایش اخبار نادرست و جعلی در درآمدزایی خود گوگل نیز تأثیرگذار است، چرا که تبلیغ‌کنندگان به‌هیچ‌وجه دوست ندارند آگهی متنی آن‌ها در کنار اخبار نادرست برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته شود.

فیل منکزر، استاد دانشگاه ایندیانا اقدام گوگل برای قطع درآمدزایی سایت‌های ناشر اخبار جعلی را بسیار مثبت خوانده است؛ هرچند از نظر وی تفکیک اخبار جعلی از واقعی کاری بس دشوار است و تنها به‌کارگیری نیروی انسانی برای انجام تفکیک کافی نیست و باید دانش لازم در این خصوص وجود داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات