پیش‌ بینی کمبود پنل‌ های امولد و حافظه برای سال ۲۰۱۷

دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با وجود اینکه عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند رو به کاهش است، اما تقاضای بالا، کامپوننت‌هایی نظیر پنل امولد و حافظه‌ را با کمبود روبرو خواهد کرد.
تبلیغات

هرچند در ماه‌های اخیر رشد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند روندی نزولی در پیش گرفته، اما بنابر پیش‌بینی‌های انجام‌شده به دلیل تقاضای بالا برای شماری از کامپوننت‌ها در زنجیره‌ی تولید، برخی ماژول‌ها نظیر نمایشگر‌های امولد و حافظه‌ی رم با کمبود روبرو خواهند شد. این اطلاعات برگرفته از داده‌های ارائه‌شده توسط تحلیل‌گران TrendForce است که کمبود پنل‌های امولد و حافظه‌های NAND را برای سال ۲۰۱۷ میلادی پیش‌بینی کرده‌‌اند.

یکی از دلایل اصلی برای کمبود پنل‌های امولد طی سال ۲۰۱۷ میلادی را باید انتشار گزارش‌هایی خواند که نشان از به‌کارگیری این پنل‌ها در نسل بعدی آیفون‌ دارد. در ماه‌های اخیر بسیاری از گزارش‌های منتشر شده نشان از این دارد که اپل به مناسبت دهمین سالگرد رونمایی از آیفون، نسل بعدی این گوشی هوشمند را با تغییرات گسترده‌ای همراه خواهد کرد که شامل استفاده از پنل OLED در این گوشی نیز می‌شود. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند میزان استفاده از پنل‌های AMOLED در سال ۲۰۱۹ به ۴۲ درصد برسد و از ۲۲ درصد در سال جاری فراتر رود.

آنیتا وانگ، تحلیل‌گر موسسه‌ی TrendForce در این خصوص می‌گوید:

عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌های مبتنی بر AMOLED در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. البته در این بین میزان عرضه‌ی پنل‌های AMOLED از سوی تولیدکنندگان، تمام پنج حوزه‌ی اصلی محصولات مبتنی بر پنل‌های امولد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

انتظار می‌رود هدست‌های واقعیت مجازی نیز به دلیل تقاضای زیاد پنل‌های امولد تحت تاثیر قرار گیرند.

البته ظرفیت تولید پنل‌های امولد در سال ۲۰۱۷ با افزایش همراه خواهد شد به‌طوری‌که تولیدکنندگان بیشتری به صف تولید پنل‌های OLED خواهند پیوست. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده انتظار می‌رود تولید پنل‌های OLED در سال جاری میلادی با افزایش ۴۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه شود. سامسونگ را باید پیشتازترین شرکتی خواند که هر ساله ظرفیت تولید پنل‌های OLED خود را افزایش می‌دهد.

بویس فان از WitsView در این خصوص می‌گوید:

بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چینی در پی استفاده از پنل‌های OLED در گوشی‌های هوشمند خود هستند. حال آنکه سامسونگ دیسپلی ظرفیت پاسخگویی به تمام تقاضای موجود را نخواهد داشت.

این موضوع برای کمپانی‌های اچ‌تی‌سی، سونی و آکیولس نیز در مورد واقعیت مجازی صادق است.

در کنار پنل‌های نمایشی OLED، حافظه‌های فلش نیز با کمبود در سال آینده‌ی میلادی روبرو خواهند شد. این کمبود را باید به پای تغییر فناوری تولید توسط کمپانی‌ها به سمت عرضه‌ی حافظه‌های 3D-NAND در پایان سال ۲۰۱۶ میلادی خواند. مساله این است که تولید حافظه‌های 2D-NAND بسیار سریع‌تر از به اوج رسیدن تولید حافظه‌های 3D-NAND متوقف خواهد شد و همین موضوع کمبود در بازار را رقم خواهد زد.

سین یانگ از DRAMeXchange در این خصوص می‌گوید:

سال آینده‌ی میلادی تولید حافظه‌های 2D-NAND بسیار کاهش خواهد یافت؛ حال آنکه تولیدکنندگان با وجود کاهش تولید حافظه‌های 2D-NAND این کمپانی مشکلاتی را در تولید حافظه‌های 3D-NAND تجربه خواهند کرد که همین موضوع بهره‌وری تولید را کاهش داده و به چالشی بزرگ تبدیل خواهد شد.

نتیجه‌ی تمام موارد ذکرشده افزایش قیمت تمام‌شده‌ی ماژول‌ها برای تولیدکنندگان و در نتیجه افزایش قیمت گوشی‌های هوشمندی است که با استفاده از این ماژول‌ها راهی بازار خواهند شد.

به این ترتیب باید تولیدکنندگان گجت‌های الکترونیک مصرفی که از وجود حافظه‌های رم یا پنل‌های OLED‌ در محصولات خود استفاده می‌کنند، در انتظار افزایش تولید و برابری عرضه و تقاضا باشند؛ چراکه برای مثال هدست‌های واقعیت مجازی در حال حاضر با قیمت بالایی راهی بازار می‌شوند و از این‌ رو باید در پی افزایش تولید پنل‌های OLED باشند تا بتوانند محصولات بیشتری را راهی بازار کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات