استعمال سیگار باعث جهش DNA در سلول ها می‌شود

یک‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کشیدن هر ۵۰ سیگار باعث تغییر ژنتیکی سلول‌های مختلف می‌شود.
تبلیغات

امروزه به‌طور دقیق می‌دانیم چه تعداد جهش در DNA که به‌واسطه‌ی مصرف سیگار به وجود آمده، می‌تواند عامل سرطان باشد. بر اساس تحلیل‌های جدید به‌طور متوسط هر ۵۰ سیگار می‌تواند دی‌ان‌ای‌ یک سلول ریه را دچار جهش کند.

افرادی که در طول سال و هر روز حدود یک بسته‌ی ۲۰ تایی سیگار می‌کشند حدود ۱۵۰ جهش در هر سلول‌ ریه، ۹۷ جهش در هر سلول حنجره، ۳۹ جهش در هر سلول‌ حلق و ۱۸ جهش در هر سلول مثانه و ۶ جهش در هر سلول کبدی خود ایجاد می‌کنند.

بررسی‌های پیشین و مرتبط با استعمال تنباکو نشان می‌داد که این عامل مخرب با ۱۷ نوع سرطان مختلف در ارتباط است و حالا برای اولین بار محققان توانستند میزان تخریب مولکولی واردشده به هر سلول را محاسبه کنند.

آقای لودمیر الکساندروف در لابراتور تحقیقاتی در نیومکزیکو به همراه همکارانش موفق شده‌اند DNA یک تومور را با بررسی ۲۵۰۰ فرد سیگاری و ۱۰۰۰ فرد غیر سیگاری محاسبه کنند.

بررسی مذکور به آن‌ها این امکان را داده تا بتوانند با مقایسه‌ی نتایج، به تعداد جهش‌های شکل‌گرفته مرتبط با مصرف دخانیات برسند. به‌صورت تئوری هر جهش دی‌ان‌ای می‌تواند پتانسیل لازم برای فعال‌سازی تصاعدی تخریب سلول‌ها را فراهم کند و درنهایت این تغییرات منجر به سرطان خواهد شد.

با این حال ما هنوز نمی‌دانیم کشیدن یک سیگار و جهش ژنتیکی ایجادشده توسط آن چه میزان احتمال سرطان را افزایش می‌دهد؛ اما به گفته‌ی الکساندروف این تحقیق همچنان در حال تکمیل و پیشرفت است.

نکته‌ی جالب توجه اینجاست که برخی از افراد سیگاری با وجود جهش‌های ژنتیکی در DNA ‌های خود هیچ‌گاه به سرطان دچار نمی‌شوند؛ اما ظاهراً این موضوع به شانس افراد نیز مرتبط است. آقای الکساندروف می‌گوید:

سیگار کشیدن همانند بازی رولت روسی است؛ هر چقدر که بیشتر آن را تکرار کنید، شانس جهش ژنتیکی و فعال‌سازی ژن‌های برای تولید سرطان و نهایت مرگ بیشتر می‌شود...تیم تحقیقاتی امیدوار است با انتشار این اطلاعات و آگاه‌سازی مردم با کنار گذاشتن عقایدی همچون «سیگار کشیدن تفریحی و تفننی ضرری ندارد» آن‌ها را از مصرف سیگار منع کنند؛ چراکه هر سیگار می‌تواند باعث تخریب ژنتیکی سلول‌ها شود

با وجود اینکه ترک دخانیات و سیگار صدمات وارده را جبران نمی‌کند؛ اما با این عمل حداقل از افزوده شدن ریسک ابتلا به سرطان جلوگیری می‌شود. بر اساس مطالعات انجام گرفته در انگلستان از ۳۵ هزار فرد سیگاری در طول نیم قرن گذشته، مشخص شده است که کشیدن سیگار ۱۰ سال از متوسط زندگی افراد را کاهش می‌دهد.

آقای سیمون چپمن از دانشگاه سیدنی استرالیا می‌گوید:

بسیاری از افراد سیگاری معتقدند، فایده‌ای در ترک سیگار وجود ندارد چرا که آسیب مرتبط با آن ایجاد شده و راه برگشتی نیست. اما اگر این افراد در میان‌سالی اقدام به ترک کنند، می‌توانند تا حد امکان از ریسک مرگ‌های زودرس و مرتبط با مصرف سیگار بکاهند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات