پارچه‌های کتان، راهی برای کاهش آلودگی هوا در کشور چین

شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کشور چین به داشتن شهرهایی با آلوده‌ترین هوا در جهان مشهور است، اما مقامات یکی از شهرهای این کشور راهی برای تمیز‌تر به نظر رسیدن هوا پیدا کرده‌اند.
تبلیغات

همانند بسیاری از شهرهای کشور چین، شهر شی‌آن مرکز استان شانکسی در شمال این کشور دارای تجهیزات پایش آلودگی هوا است. بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، اخیرا مقامات این شهر دریافتند که اگر پارچه‌های کتان را درون تجهیزات اندازه‌گیری آلودگی هوا به کار گیرند، هوای عبوری فیلتر شده و آلودگی کمتری گزارش می‌شود. رئیس ایستگاه پایش آلودگی در شهرهای استان چانگان و چندین نفر از کارکنان این ایستگاه، پارچه‌های کتان را به‌عنوان فیلتر به کار گرفتند. این موضوع باعث شد که توجه دیگر شهرهای کشور چین به این مسئله جلب شود.

آلودگی هوا

در آغاز ژانویه‌ی سال ۲۰۱۳، دولت کشور چین داده‌های آنلاین کیفیت هوا را از ۴۹۶ ایستگاه پایش در ۷۴ شهر این کشور منتشر کرد. این داده‌ها نشان از وجود ذرات معلق سطح PM2.5 داشت که برای انسان مضر هستند و بنا به گفته تحلیل‌گران خبرگزاری نیویورک‌تایمز، بخش عمده‌ای از شهر‌های کشور چین کیفیت هوای مطلوبی ندارند.

در ماه ژوئن ۲۰۱۵، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور چین اعلام کرد که داده‌های ۷ ایستگاه اندازه‌گیری آلودگی هوا تحریف شده‌اند. یکی از این‌ها، شهر شی‌آن بود که به ماه فوریه‌ی امسال بر‌می‌گردد. بنا به گزارش‌ها؛ در این مدت رئیس ایستگاه  از کلید و پسورد کامپیوتر ایستگاه کپی تهیه کرد و این موضوع موجب شد تا کارکنان ایستگاه شیطنت کرده و پارچه‌های کتان را در داخل سنسورهای سنجش آلودگی این ایستگاه جاسازی کنند و ویدیوهای دوربین‌های محافظتی را حذف کنند.

آلودگی هوا

بنا بر گزارش‌ها، شهر شی‌آن به دلیل وجود کارخانه‌های زغال‌سنگ در اطراف آن کیفیت هوای نامطلوبی دارد. همچنین در دسامبر سال گذشته، مه و دود خطرناکی شهر پکن را در برگرفت تا جایی که رانندگان برای دیدن جلوی خود باید چراغ‌های خودرو را روشن می‌کردند که در آن مورد، مقدار PM2.5 به ۱۷ برابر حد سطح استاندارد جهانی سلامت رسید.

آلودگی هوا

دولت کشور چین، به‌شدت به دنبال تولید و ارتقای خودروهای الکتریکی است تا آلودگی وحشتناک شهرهای این کشور را کاهش دهد. همچنین این کشور سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زمینه‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر کرده است، اما طبق پیش‌بینی خبرگزاری بلومبرگ، کشور چین همچنان اما با سرعت کمتری به ساخت کارخانه‌های زغال‌سنگ  ادامه خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات