تنظیم پرونده حقوقی علیه گوگل در رابطه با اعمال تبعیض سنی در انتخاب کارکنان

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کمپانی گوگل به اعمال تبعیض سنی در مصاحبه‌های کارگزینی خود متهم شده است.
تبلیغات

گوگل به تازگی در زمینه‌ی پرونده‌ی دادگاهی مرتبط با تبعیض سنی میان افراد به چالش کشیده شده است. یک قاضی اخیرا طی حکمی اعلام کرده است که همه‌ی مهندسان نرم‌افزار بالای ۴۰ سالی که در مصاحبه‌های شغلی گوگل شرکت داشته‌اند و کمپانی به خاطر سن‌شان از استخدام آنها خودداری کرده، می‌توانند به جمع شاکیان این پرونده‌ی حقوقی بپیوندند.

 این پرونده در وهله‌ی نخست توسط دو نفر از مصاحبه‌شوندگانی تشکیل شده است که هردو بالای ۴۰ سال بودند و با وجود مصاحبه‌ی کاری، هیچ‌گونه پیشنهاد شغلی از سوی گوگل به آنها ارائه نشده است.

 این قاصی اقدام فوق را به طور خاص مورد تایید قرار داده و موافقت کرده این موضوع به یک «اقدام جمعی» تبدیل شود؛ یعنی افرادی که به صورت فردی با گوگل برای موقعیت شغلی مهندس نرم‌افزار، مهندس ایمنی سایت و یا مهندس سیستم مصاحبه داشته‌اند و در آن هنگام سنشان ۴۰ سال یا بالاتر بوده است و از سویی نیز در تاریخ ۲۸ آگوست ۲۰۱۴ یا پس از آن به آنها در زمینه‌ی رد شدن در مصاحبه‌ی شغلی مربوطه اطلاع‌رسانی شده باشد، این فرصت را دارند که به اقدام جمعی یاد شده در برابر گوگل ملحق شوند.

 در حالی که این خبر از هیچ نظر خبر خوبی برای گوگل نیست، نکته‌ی جالب توجه این است که در پرونده‌ی اخیر سعی شده تا حد امکان روی گسترش پرونده به تعداد افراد بیشتر تمرکز شود. گوگل اعلام کرده که در مقابل این پرونده به طور کامل از خود دفاع خواهد کرد:

 ما اعتقاد داریم که اتهاماتی که در این مورد به ما وارد شده، فاقد شایستگی و ارزش است و ما همچنان با تمام توان و انرژی خود از موقعیت خود دفاع خواهیم کرد. ما همواره سیاست‌های محکمی را در برابر تبعیض از هر نوع غیرقانونی آن، از جمله تبعیض در مورد سن به کار بسته‌ایم.

 نکته‌ی جالبی که وجود دارد این است که قاضی پرونده، «سیاست»های دفاعی اعلام شده از سوی گوگل را نپذیرفته و در بخشی از حکم نیز چنین نوشته است:

 داشتن چنین سیاستی لزوما یک شرکت را از طرح پرونده‌ی حقوقی تبعیض علیه خود مصون نمی‌کند؛ به ویژه در حضور شواهد و اظهارات ارائه شده در مورد این پرونده. امروزه، اگر نگوییم همه‌ی کمپانی‌ها، اما اغلب کمپانی‌ها عملکرد خوبی در زمینه‌ی مبارزه با تبعیض داشته‌اند و تلاش‌های زیادی را هم برای عملی شدن سیاست‌های مکتوب خود انجام می‌دهند.

 اگر بخواهیم در زمینه‌ی اتهام وارده به گوگل دقیق‌تر صحبت کنیم، می‌توانیم به ادعای یکی از شاکیان اشاره کنیم. وی ادعا کرده است که یکی از کارکنان گوگل از اون خواسته تا تاریخ اتمام تحصیل خود را در رزومه‌ی خود اعلام کند تا به این ترتیب مصاحبه‌کنندگان بتوانند وضعیت سنی وی را مورد بررسی قرار دهند . همان شاکی استدلال کرده است که با هفت نفر دیگر نیز مواجه شده که دارای تجربه‌های مشابهی در رابطه با مصاحبه‌ی کاری با گوگل بوده‌اند. او همچنین شواهدی به دادگاه ارائه داده که بر پایه‌‌ی آن، متوسط سن نیروی کار گوگل ۲۹ سال است؛ در حالی که متوسط سن کار در ایالات متحده برای برنامه نویسان ۴۲.۸ سال است.

 کارمندان گوگل چند ساله هستند؟

 گوگل در حدود ۶۱ هزار کارمند دارد. از کمپانی خواسته شده است تا سن متوسط نیروی کار خود را اعلام کند. اما واقعیت این است که در گزارش گوناگونی گوگل، تنها در مورد سن و جنسیت کارکنان بحث شده است و به موضوع سن پرداخته نشده است. گوگل تا کنون در مقابل این خواسته پاسخگو نبوده است. پدر اینترنت و کارمند گوگل وینت سرف (Vint Cerf) یکی از نمونه‌های گروه Greyglers گوگل است.

اما از سویی باید در نظر داشته باشیم که گوگل یک باشگاه مختص کارکنان بالای ۴۰ سال خود هم دارد و این کار به منظور حفظ تنوع سنی در گوگل انجام گرفته است و همانطور که ذکر شد نام باشگاه مذکور Greyglers است.

گفتنی است که گوگل پیشتر در سال ۲۰۰۴ نیز به خاطر تبعیض سنی متهم شده بود و پس از طی مراحل فراوان، آن پرونده در نهایت به صورت محرمانه ماند. با همه‌ی تفاسیر فوق، صرف اجازه دادن به افراد آسیب دیده از موضوع تبعیض سنی در مصاحبه‌های گوگل برای شرکت در این پرونده‌ی حقوقی، تا حدودی تشویش‌برانگیز است. برخی از کاربران حاضر در پایگاه Hacker News که در آن معمولا برنامه‌نویس‌ها به بحث در مورد اخبار و رویدادهای مورد توجه خود می‌پردازند، از این موضوع نگران هستند که با به راه افتادن چنین پرونده‌ای، به جای حل مشکل تبعیض سنی، وضعیت از این نیز بدتر شود. یکی از کاربران آن پایگاه نوشته است:

 پیامد این روند احتمالا به این شکل خواهد بود که کمپانی‌ها به کل از ارتباط با مخاطب‌هایی که اعلام می‌کنند دارای سن بالاتری هستند، اجتناب خواهند کرد و هیچ تماس تلفنی یا پاسخی با آنها نخواهند داشت. شاید چنین اتفاقی به منزله‌ی پایان دوره‌ی نیروهایی باشد که اکنون در اواخر دهه‌ی چهارم زندگی خود هستند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات