شما هم می‌توانید در تعیین آینده خودروها سهمی داشته باشید

پنج‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
تغییرات گسترده در صنعت خودروسازی باعث شده تا شهر‌ها چهره‌ای جدید به خود بگیرند. آینده‌ی این صنعت می‌تواند روی زندگی افراد بسیاری تاثیرگذار باشد.
تبلیغات

انقلابی که در تکنولوژی و بازار خودرو رخ داده بر هیچکس پوشیده نیست. این اتفاق باعث شد که کمپانی‌های خودروسازی کم‌کم چهره‌ی شهرها و خیابان‌ها را برای محصولات پیشرفته و جدید تغییر دهند و بر زندگی مردم تاثیر بگذارند. اما آیا خود مردم نباید در نحوه‌ی زندگی خود تاثیر بگذارند؟

همه می‌دانیم که انقلابی در دنیای خودروها رخ داده است. همچنین اکنون زمان مناسبی برای اصلاحات در خودرو و ایجاد تغییرات اساسی است. امروزه برای اعمال سلایق شخصی در خودروها انتخاب‌ها و آپشن‌های زیادی وجود دارند. از طرف دیگر‌‌، امروزه انجام تعمیرات به دست خود مردم سخت­‌تر شده چون بیشتر کنترل خودرو از طریق نرم­‌افزار انجام می­‌شود. تعمیرات ساده گاهی به ابزار اسکن الکترونیکی نیاز دارند، اما ابزار­های مشکل‌یاب گاهی برای شما و مکانیک مستقل شما هزینه‌ی زیادی دارند. سوال این است: آیا می‌­توانیم نرم­‌ا‌‌فزار خودروی خود را نیز همانند گوشی‌های همراه روت کنیم؟

من برای تحقیق و توسعه به کامپیوتر­های خودرو دسترسی پیدا می‌­کنم. علاوه بر اینکه به اصطلاح یک "هکر کلاه سفید" هستم، همچنین یک وکیل نیز هستم که تلاش می­‌کنم بر قانون و سیاست­‌های مرتبط با تکنولوژی تاثیر بگذارم و این نقش وکیل بودن من این سوال را پیش می‌­آورد که قانون و قانون اساسی چگونه به این سوال پاسخ می­‌دهند. بیشتر اوقات، تکنولوژی از قانون پیشی می‌­گیرد. علاوه بر این، این انقلاب تکنولوژی دنیای خودرو یک پدیده‌ی طبیعی است و برخی کشور­ها نسبت به ایالات متحده حفاظت بیشتری از اطلاعات شناسایی شخصی (PII) به عمل می‌آورند. آیا تولید کنندگان خودرو در ایالات متحده این انقلاب را رهبری می­‌کنند یا آنها هم فقط دنباله­‌رو آن هستند؟ آیا سیاست و قانون اساسی سخت‌گیر ابداع و خلاقیت را در ایالات متحده کاهش خواهند داد؟

دولت فدرال برای پاسخ به این سوالات پیشرفت‌­هایی داشته است. در ماه سپتامبر، مدیر دفتر رئیس جمهور اوباما، سیاست خودروهای مکانیزه­‌ی فدرالی را اعلام کرد تا کمک کند خودروهای مکانیزه به منظور افزایش امنیت، دسترس‌پذیری و کارایی وارد جاده‌­ها شوند. اوایل امسال، رئیس جمهور اوباما یک سرمایه‌­ی ۴ میلیارد دلاری را برای به کارگیری خودروهای مکانیزه به دست رانندگان واقعی اختصاص داد. در بخشی از این فرآیند، مدیریت جایزه‌ی چالش شهری هوشمند (Smart City Challenge) را به شهر کلمبوس در ایالت اوهایو تقدیم کرد. این جایزه شامل یک سرمایه­‌ی ۴۰ میلیون دلاری از طرف وزارت حمل و نقل و ۲۰ میلیون دلار از طرف همکاران خصوصی برای توسعه و آزمایش تکنولوژی­‌‌هایی همچون خودروهای خودران، چراغ‌­های راهنمای هوشمند و ارتباطات خودرو به خودرو (V2V) بود. به کارگیری این تکنولوژی­‌ها در زیرساختار شهر کلمبوس و خودروها به وزارت حمل و نقل اجازه داد تا وضعیت را بسنجد و از این برنامه آموزه‌­های خوبی بیاموزد.

خودروهای خودران

علاوه بر سواری اتومبیل­‌های خودران، شاید ویژگی و تکنولوژی‌­هایی همچون امنیت سایبری خودرو و قانون ایمنی نیز وجود داشته باشند. مهمترین ویژگی برای خودروهای خودران به شرح زیر است:

  • افزایش ایمنی با کاهش خطا یا قضاوت انسانی
  • افزایش تحرک شخصی، مخصوصا برای افراد پیر و معلولان
  • بهره­ وری با کاهش هزینه ی حمل و نقل و در عین حال امکان انجام کارهای شخصی در هنگام رانندگی
  • قابلیت اعتماد با افزایش کارایی خودروها در جاده از طریق مسیریابی مجدد در مناطق شلوغ

در ارتباط با تاکید مدیریت بر توصیه­‌های مرتبط با سیاست و قانون­‌گذاری در حوزه ی خودروهای به هم متصل، وزارت حمل و نقل و مدیریت ملی ایمنی ترافیک بزرگراه­‌ها (NHTSA) سیاستی را در ارتباط با خودروهای خودران فدرال منتشر کردند که هدف آن پرورش و افزایش بحث بین تولیدکنندگان خودرو، صنعت خصوصی، دولت و مردم در مورد چارچوبی برای ایمن کردن خودروهای خودران و امنیت دیجیتالی است.

اما چه اتفاقی برای اطلاعات و داده­‌هایی که خودروی شما تولید می‌­کند رخ خواهد؟ یا دقیق‌تر، برای داده­‌های جمع‌آوری شده در مورد زمان تصادف چه اتفاقی می‌­افتد؟ بیشتر خودروهای امروزی دارای ثبت کننده­‌ی اطلاعات است که داده­‌ها را مدتی قبل از وقوع "حادثه" و مدتی بعد از وقوع جمع‌­آوری و ذخیره می‌­کنند. در خودروهای دارای قابلیت برقراری ارتباط، فرصتی برای جمع‌­آوری و ارسال داده‌­ها به تولید کننده­‌ی خودرو وجود دارد، شاید این فرآیند حتی سریع­‌تر از استخراج دستی اطلاعات از جعبه سیاه خودرو توسط ماموران حاضر در صحنه‌ی حادثه انجام شود. گزارش NHTSA حاکی از آن است که با استفاده از خودروهای به هم متصل، می­‌توان این حجم زیاد داده را آسان­‌تر و سریع‌­تر منتقل کرد. خوشبختانه، همچنین برنامه­‌ی ایمنی توصیه شده و خوبی برای حفاظت از این داده­‌ها وجود دارد.

بیانیه‌ی زیر در این گزارش درج شده است:

خودروها باید حداقل قابلیت ثبت تمام اطلاعات مرتبط با حادثه و کارایی سیستم را داشته باشند، تا بدین وسیله بتوان شرایط و وضعیت حادثه را بازسازی کرد.

یک نمونه‌ی واقعی از این امر اخیرا در یک تصادف که یک خودروی خودران تسلا  در آن نقش داشت دیده شده است که این تصادف منجر به مرگ راننده شد. مدت نه چندان زیادی پس از تصادف، کمپانی بیانیه‌ای منتشر کرد و مشخص کرد که چرا سیستم راننده­‌ی خودکار بد عمل کرده است (و تاکید کرد که رانندگان حتی وقتی سیستم‌­های نیمه خودکار در حال عمل کردن هستند، باز هم باید حواسشان را کاملا جمع کنند). ایلان ماسک مدیر عامل تسلا موتورز در توییتر نوشت که رادار خودرو، در شرایط پردازش حجم زیادی از داده­‌های علایم جاده قرار گرفت تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کند.

علاوه بر داشتن یکی از قوی‌ترین خودروها در زمینه‌­ی برقراری ارتباط در بازار و همچنین اولین بروز­‌رسانی­‌های هدایت خودرو توسط سیستم­‌های کامپیوتری خودرو، تسلا اولین کمپانی­ بود که هکرهای خودرو را برای تیم امنیت سایبری خودروهایش استخدام کرد. پیش از آنکه بقیه‌­ی تولیدکنندگان در ایالات متحده متوجه شوند که داشتن محققان ایمنی (یا همان هکرهای کلاه سفید) مزیت­‌های زیادی دارد و اینکه آنها می­‌توانند آسیب­‌پذیری­‌های شرکت را گزارش کرده و در عین حال در ازای آن حق الزحمه­‌های مالی و در صورت نیاز تشخیص و قدردانی عمومی به خاطر این کشف را دریافت کنند. کمپانی تسلا این امکانات و افراد را در اختیار داشت. یافتن نقاط آسیب‌­پذیر به تولیدکننده‌­ی خودرو زمان کافی برای برطرف کردن و بروز­رسانی سیستم هدایت خودکار را می­‌دهد.

ثبت داده‌ها قبل و بعد از حادثه

با این حال، بیشتر هکرهای خودرو می­‌دانند که قانون فدرالی به نام اقدام کپی رایت هزاره­‌ی دیجیتال (DMCA) وجود دارد که افراد را از در اختیار گرفتن یک علم تکنولوژیک برای دستیابی به قطعات سیستم­‌های کامپیوتری منع می­‌کند. کنگره در ابتدا این قانون را با هدف تحت کنترل در­آوردن دزدی دارایی­‌های فکری و ذهنی تصویب کرد، اما در عوض برای جلوگیری از دسترسی به سیستم­های کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت. در ایالات متحده، ما قانون کلاه‌برداری کامپیوتری و اقدام متجاوزانه (CFAA) را داریم (البته مشکلات مربوط به خودش را هم دارد) که "دسترسی بدون مجوز" را پوشش می‌­دهد. متاسفانه، برخی کمپانی­‌ها ایمنی کامپیوتر را جدی نمی‌­گیرند و در عوض برای تهدید کردن محققان ایمنی کامپیوتر به DMCA تکیه می‌­کنند.

در واقع، این چیزی است که قانون کپی رایت و بایگانی کنگره در مدت زمانی که صرف به دست آوردن نظر­های مردم کردند ثبت کرده‌اند. تصمیم نهایی به محققان ایمنی خودرو (و دیگر افرادی که می­‌خواهند سیستم‌­های کامپیوتری را باز کنند تا بفهمند چطور کار می‌­کنند یا آنها را تعمیر کنند) اجازه می‌­دهد به مدت دوسال (که از پایان این ماه آغاز می‌­شود) بر روی خودروها کار کنند. البته احتیاط­‌هایی هم لحاظ شده‌اند، از جمله محدودیت­‌ها در برابر آزمایش "هک کردن" خودرو در جاده­‌های عمومی.

بدون ترس از واکنش قانونی برای تحقیق ایمنی در مورد خودرو، امید می‌­رود که نقاط آسیب‌پذیر کشف شده هر چه سریع‌­تر در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرند تا ایمنی خودروها افزایش یابد. تئوری و ایده این است که اگر مراقبت بیشتری بر سیستم­‌های کامپیوتری خودروها اعمال شود، مشکلات بیشتری یافت شده و این به نفع ایمنی مردم است. نکته‌ی مثبت دیگر این است که هکرهای خودرو شاید با دیدگاه "تجزیه و تحلیل" به سیستم­ها بنگرند نه دیدگاه ذهنی و ساختاری. دیدگاه ذهنی ساختاری بیشتر مختص مهندسان توسعه‌­ی نرم­‌افزار است. یک دیدگاه متفاوت ممکن است نگاه تازه­‌ای به سیستم­‌های کامپیوتری خودروها ایجاد ­کند، اما تا زمانی که این سیستم­‌ها تحت یک قفل دیجیتالی قرار گرفته باشند که کلید آن به دست DMCA است، این اتفاق نخواهد افتاد.

در این ماه، سازمان کپی رایت نظرات بیشتری را در این مورد پوشش داده است. این سازمان مشکل را در ارتباط با موضوعی بازگشایی کرد که بیان می‌کند شاید این استثنای ۲ ساله از DMCA کافی نبوده و شاید این استثنا باید دائمی باشد. همچنین نگرانی‌هایی نیز وجود دارند مبنی بر اینکه معافیت‌های موجود تناسب کافی با تحقیقات انجام شده در مورد خرابی‌ها، نفوذ های امنیتی و آسیب پذیری‌ها در برنامه‌های کامپیوتری ندارند. به جای درخواست از محققان امنیتی برای بازگشت پس از هر سه سال برای تجدید معافیت، شاید بهتر باشد این معافیت از DMCA به صورت دائمی لحاظ شود. علاوه بر این، باید یک معافیت دائمی هم وجود داشته باشد که بتوان تکنولوژی‌ را در اختیار گرفت که با استفاده از آن بتوانیم خودرو، کامیون یا تراکتور خود را تعمیر کنیم. شما می توانید تا قبل از مهلت نهایی رای‌گیری در بیست و هفتم اکتبر، با نظر دادن در این مورد بر تصمیم گیری تاثیر بگذارید.

پاییز امسال زمان مناسبی برای تعیین آینده‌ی دنیای خودروها است. قانون‌گذاران و بخش مدیریت رئیس جمهور اوباما در حال معرفی و آماده شدن برای ارائه‌ی خودروهای به هم متصل هستند، در حالی که مشتریان در حال یادگیری تفاوت‌ها بین سیستم‌های کمک به راننده، نیمه خودکار و کاملا خودکار خودروها خواهند بود. DOT و NHTSA در حال نظارت بر این توسعه و پیشرفت‌ها هستند و اعلام کردند که "خودروهای خودران نا‌امن" را از جاده‌ها جمع خواهند کرد. شما فرصت شرکت کردن در قانون‌گذاری‌ را دارید که همچنین بر افزایش رشد این صنعت و سرعت وارد شدن تکنولوژی‌های جدید به خیابان‌های ایالات متحده نیز تاثیر می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات